Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vila i frid, begagnade utrustning – köpsälj tråd!

  • Vila i frid, begagnade utrustning – köpsälj tråd!

    Publicerad av doc på 27 september, 2011 vid 08:53

    Det märks att det varit en usel säsong. Nu har det äntligen börjat blåsa, men kanske för sent för jag har aldrig tidigare varit med om att det är så trögt på begagnatmarknaden. Förr om åren har man knappt hunnit lägga ut prylarna till försäljning innan telefonen börjat ringa. Nu är det väldigt få intressenter, på bommar master, segel osv. Och två gånger har nu folk dragit sig ur affären i sista stund, strax innan man beställt frakten. Är det lågkonjunkturen? Är vi på utdöende igen och bara entusiasterna kvar (som redan har en deal på 2012-stuff) eller är det bara ett utslag av många års effektiv marknadsföring som gör att alla ska ha Simmer?

    Märkligt. Jag tror jag tar en gravöl för mina begagnade grejor, gravsätter dom i garaget och sätter på en VHS med Aloha Classic från 80-talet 🙂

    tim-eriksson svarade 9 år, 8 månader sedan 168 Medlemmar · 457 Svar
  • 457 Svar
  • lars_k

    Medlem
    27 september, 2011 vid 09:28

    Ja, tröögt går det. Jag har segel till salu sen April…
    Är ju bra med grejor i reserv, så det känns bättre att behålla dem än att dumpa dem till underpris. Iallafall vågseglena…

  • doc

    Medlem
    27 september, 2011 vid 09:34

    Så sant. Det enda fåniga är att jag har olika master till dom gamla och dom nya seglen. Budgeten dör ju inte men det känns bortkastat att ha segel i världsklass (samma modell som 2012) på hyllan för att samla damm. På något sätt ett kvitto på hur korkat det var att köpa nya 😉 men jag tänkte att jag skulle ha samma mastkurva och segel som Sinker så vi äntligen kan låna grejor av varandra, när vi nu ändå brukar segla tillsammans…

  • hanlar

    Medlem
    27 september, 2011 vid 10:01

    Problemet är snarare att fel grejer kommer ut hela tiden. Jagar en Naish Force/boxer 6.2 2011 men inte ett napp. Fahlen har men knappt nån rea, annars inget.. Nån som har en – hör av dig!

  • oaxen

    Medlem
    27 september, 2011 vid 10:27

    Jag håller ständigt koll på köp och sälj. En iakttagelse för året är att det var ovanligt lite begagnade grejer ute på marknaden ända fram tills höstterminen drog igång. Då kom det en flodvåg av annonser. Jag upplevde att det var svårare att sälja nu i höst än nånsin tidigare.

    Jag tror att ju sämre det blåser desto svårare att sälja…

  • doc

    Medlem
    27 september, 2011 vid 11:21

    Visst är det så Oåxen. Med bara en ordentlig vågsession på hela sommaren är det klart att folk börjar prioritera om bland sina intressen. Men nu har det ju varit massor av bra dagar och fler är på gång.

    Äsch då hanlar. Köp min 5.6 istället. Riggar på 400-mast (Naish funkar) och har drag som en 6.0, så kan du sälja av din 430-mast och gå plus minus noll 😉

  • oscar

    Medlem
    27 september, 2011 vid 12:32

    Jag är på min kompis att köpa dina segel Doc. Men han har inte stått på brädan i år och har börjat slå på en boll med nån pinne….

  • pure

    Medlem
    27 september, 2011 vid 13:10
  • raask

    Medlem
    27 september, 2011 vid 13:26
    hanlar;671192 wrote:
    Problemet är snarare att fel grejer kommer ut hela tiden. Jagar en Naish Force/boxer 6.2 2011 men inte ett napp. Fahlen har men knappt nån rea, annars inget.. Nån som har en – hör av dig!

    Tjenare, Jag har ett Naish force 6.2 2010 dock ifall du är intresserad.
    0703564376

  • ola-h

    Medlem
    27 september, 2011 vid 13:30

    När det gäller vågprylar så handlar det nog om att för stor andel av de presumtiva kunderna numer har en “deal” med någon av shopparna/leverantörerna.

  • skywalker

    Medlem
    27 september, 2011 vid 13:35
    Quote:
    När det gäller vågprylar så handlar det nog om att för stor andel av de presumtiva kunderna numer har en “deal” med någon av shopparna/leverantörerna.
    Quote:
    Fahlen har men knappt nån rea…

    ..och att saker och ting helst ska vara gratis..

  • doc

    Medlem
    27 september, 2011 vid 14:09

    Vad menar du Oscar, spelar han brännboll?
    😉

  • sailortrash

    Medlem
    27 september, 2011 vid 14:14

    allt är ju inte svårsålt…alla formula grejer som har lagts ut har sålts… finns inget beggat kvar att få tag på

  • doc

    Medlem
    27 september, 2011 vid 14:22

    Nä. Lättvindskit måste vara rätt denna säsongen. Jag har SUPat mycket själv. Vågsegling + SUP är en grym kombo.

  • enlight

    Medlem
    27 september, 2011 vid 14:30

    Jag är nästan besatt av att kolla köp & sälj!
    Kollar åtskilliga ggr dagligen.
    Dock är det ju så att det aldrig dyker upp just det jag jagar såklart!
    (NP Combat 2011, Firefly 2010/2011 samt NP master 2010/2011)

    Man måste nog vara rejält biten för att lägga dessa pengar på något som man kanske inte får använda så ofta som önskat.
    … och vi kanske bara bli färre och färre rejält inbitna… FAST!!! …
    i Östersund upplever jag en ökning under sommaren med flera inflyttade surfare samt ökat antal återfallssurfare! =)

    Nej, man får helt enkelt inse att när man köper surfprylar så är det att betrakta som förbrukningsvaror. Potentiella köpare på begagnade surfprylar är nog starkt begränsat i vårt avlånga land.

    Hade man bara inte varit så idiotisk och varit nöjd med lite äldre prylar så finns det ju vissa grymma fynd att göra.
    men, men…

  • mangew

    Medlem
    27 september, 2011 vid 14:38

    Japp instämmer att det är tråkigt att inte kunna sälja skitfina prylar till mkt låga priser! Kanske sunt o andra sidan. Det är väl konsumptionssamhället som gjort att vi är där vi är idag!

    Förresten, är det någon som har tips på en bra Quad vågbräda på runt 85L för en som vill köra mer våg i framtiden?

Sida 1 av 31

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vila i frid, begagnade utrustning – köpsälj tråd!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.