Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilka North Sails segel ska jag köpa???

• Vilka North Sails segel ska jag köpa???

Publicerad av mjunken på 12 januari, 2005 vid 13:13

Ska köpa en linje North Sails hade tänkt mig ca 4,7 5,2 5,8 6,5 eller något liknande (det är så jag haft mina gamla North).

Min fråga är vilken modell ska man kolla på? Jag är ganska stor 1.90 och 85 kg så jag behöver en del drag i dom. Har kollat på Duke, Superstar och Disco men har inte kört något av dessa, så om ni har lite koll på dom olika modellerna så är jag tacksam för alla tips och tankar….

Även kommentarer ang val av segelstorlekarna uppskattas…..
    ¨
    Mvh

mjunken svarade 20 år, 4 månader sedan 12 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • surfmanj

Medlem
    12 januari, 2005 vid 14:19

Körde för North föra året, seglade då 5,3 Superstar och sedan 5,8 Disco COMP och 6,6 Disco COMP. hade 430 Viper wave master i 5,3 & 5,8 och en 460 viper wave i 6,6

Skillnade mellan disco och disco comp är att comp seglet är ett tävlings segel, tål inte att ramla i specilet många gånger, ganska tun momofilm. Superstaret är det solklara valet om man skall segla små segel, seglade även Instinct ett tag, men tyckte inte om det lika mycket som superstar, det är ett relativt lätt segel som tål hur mycket vind som helst, och hur många vurpor som helst! ett toppen segel, dock är det viktigt att ha en fet mast i north seglen! Annars fungerar dom inte ett skit! Hoppas att detta hjälper dig lite!!

MVH

• jakob_s

Medlem
    12 januari, 2005 vid 14:20

Lyx problem !
    Börjar med att säga att du nog inte ska väga min åsikt lika tungt som andras..

anywho..
    Tycker dock ”sådär” rent spontant att 10% mellan segelstorlekarna är lite lite.. nog tycker jag north borde gå att rigga mer varierande än att man ska måste byta segel var 10e % ?

• mjunken

Medlem
    12 januari, 2005 vid 14:39

Det där med master verkar påverka mer än jag trott, måste man köra North master eller funkar det med andra märken och i så fall hur vet man att det funkar??????

Nu har jag en ”Arrows Lance 55” 430 skulle den kunna funka???

Om man väljer Superstar på dom 2 små och Disco på dom 2 stora som va min första tanke hur blir det då om jag skulle vilja köra 5.8 till min vågis (händer inte så ofta men om vinden droppar lite och det är stora vågor vill man inte köra freestyle brädan)

• styret

Medlem
    12 januari, 2005 vid 14:47

duke är riktigt sköna. lättriggade, knns lätta i näven och ett jävla drag i.
    sydda för vågor i dom mindre storlekarna ooch blir mer och mer freestyle i dom större. designade för lite tyngra killar. själv är jag inte vidare tung (strax under 70) men gilar verkligen det extra draget dom ger pga sin inriktning mot tyngre folk.

tror inte att nått av seglen du nämner är ett dåligt köp utan mer en smaksak.

• mjunken

Medlem
    12 januari, 2005 vid 15:03

Hur ska man välja storlek då????

Skulle det funka med 4.5 – 5.3 – 5.9 – 6,9 eller är det förstora steg?

Som största segel till en Freestylebräda på 110 L vad är bäst 6,4 eller 6,9 om man ser till känslan i seglet, känns 6,9 väldigt mycke större än 6,4 ska bara köra freestyle med det. Ger det mycke mer drag med dom 0,5 extra…..

Faan känner mig så förvirrad, många frågor en del kanske känns dumma men det är JÄTTE mycke pengar och jävligt viktigt att det blir rätt annars lär man få fetaste ångesten. Dessutom är det första gången jag köper en helt ny linje med segel smile.gif då MÅSTE det bli perfekt smile.gif……

• voodoo

Medlem
    12 januari, 2005 vid 15:08

Som herren i inlägget ovan så tror jag också att Duke skulle kunna passa dig om du vill ha segel ur samma linje (seglade Duke -04)!
    Har själv valt Superstar 4.0 4.5 5.3 och Disco 6.4 till -05 fördelen med Superstar är att du kan anv hela linjen tom 5.7 på en 400 mast!
    Även Instinctet är helt suveränt med lite mer tryck i än Superstar och lite mer förstärkningar så välj efter tycke och smak.
    Självklart ska du köra rekommenderade master till seglen wink.gif

*tillägg ..det är absolut inte för stort glapp mellan de stl du nämner, du kan lätt ha en kvm mellan 6.9 och nästa segel tom en 5.7 skulle bli bra, du skulle då kunna gå ner till 5.0 istället för 5.3 och sedan en 4.2 istället för 4.5.

• mjunken

Medlem
    12 januari, 2005 vid 15:20

Måste inte vara samma linje. det viktigaste är att det är så bra kombination som möjligt.

Hade från början tänkt Superstar till dom 2 små och Disco till dom 2 stora, men så va det en kille som sa att Duke va mycke bättre drag i och det klart bästa valet för mig som väger 85 kg.

Om man skiter i hur dom är att segla med så skulle jag helt klart välja superstar och disco dom är ju klart snyggast. Men man vil ju inte välja segel bara efter utseende det är ju bra om dom funkar oxå.

Faan vilket I-lands problem jag har smirk.gif

• voodoo

Medlem
    12 januari, 2005 vid 15:29

En riktigt bra linje med Duke för dig kan vara 6.7 5.8 5.0 4.2.
    Superstar/Instinct och Disco som jag nämde ovan..
    Tänk lite på vilka mastlängder som rekommenderas innan du väljer linje för att få ihop det så praktiskt som möjligt wink.gif

• mjunken

Medlem
    12 januari, 2005 vid 15:38

om jag kör 5.7 ska man välja Superstar eller Disco då??? Kommer säkert använda det mest till Freestylebrädan men ibland kör man ju 5,7 på vågisen…

Om jag väljer Superstar 5.7 så behöver jag bara en 400 + en 460 mast Annars behöver jag 400 + 430 + 460 om jag kör Disco 5,8…..

Men tappar jag mycke av manöverbarheten och tidiga planingen om jag kör Superstar 5.7 istället för disco 5.8?

• voodoo

Medlem
    12 januari, 2005 vid 16:16

Alternativet 5.7 Superstar så klarar du dig med 2 master då man kan anv en 400 mast till hela linjen.

5.7 Disco finns inte utan där blir det isåfall 5.9 vilket stlmässigt också funkar bra men ska ha en 430 mast och 6.9 ska ha 460 mast.

Ska du snåla in på masterna så köp Duke i stl som jag skrev och en 430 mast och en xc xtender så klarar du alla seglen då dom är designade att klara en 430 mast till hela linjen.

*hehe du hann tänka till medans jag skrev om masterna wink.gif

Är det draget du tänker på i första hand ska du absolut ta Duke seglen!

Annars ska du kanske ta liknande mitt Disco 6.4 Superstar 5.3 och 4.5 el gå direkt på 4.2 då du har lite att hålla emot med, det tänkte jag spara ett segel med, då kan du lägga de slantarna som blir över på BRA master till seglen wink.gif

Du hade 2 brädor? isåfall ha även det i åtanke vid segelvalen då du med freestylen planar tidigare med mindre segel än med vågisen, så byt bräda först och inte segel.

• mickez

Medlem
    12 januari, 2005 vid 16:30

Har också lite i-lands problem jag med smile.gif

har en 7,5 6,5. Frågan är nu hur jag ska göra sen:

Alternativ 1: 7,5 6,5 5,6 5,0 <- Är hoppet mellan 6,5 och 5,6 OK eller kan det bli lite mycket? Alternativ 2: 7,5 6,5 5,8 5,2 ( 4,7 ) <- Här är det mindre mellan hoppen men det betyder också att jag ev. måste köpa en 4,7a med mast o bom..o dom pengarna har jag inte :P Så, vad tycker ni? klarar jag det på 6,5 5,6 5,0 eller ska jag satsa på 6,5 5,8 5,2 4,7.. ( där 4,7an kommer komma väldigt sent eftersom jag inte har pengarna) mvh micke

• mjunken

Medlem
    12 januari, 2005 vid 17:29

Är det stor skillnad på draget i Duke jämfört med Superstar???

Och vad är att föredra när man köper runt 5.7-5.9 Freestyle eller Vågsegel. Om jag nu skulle välja Superstar 5.7 blir det mycke sämre till min Freestyle än Disco, jag ska ju köra både våg och freestyle med det seglet det gör det ju lite knivigare….

*… När jag säger drag menar jag inte ett konstant drag utan mer komma igång, tidig planing…..

• nordgren

Medlem
    12 januari, 2005 vid 18:14

Jag skulle rekomendera freestyle segel i de större storlekarna om du vill ha bra drag.
    Själv har jag ett North volcano 6,4 (föregångaren till disco) och det är ett helt underbart segel, bra drag och klarar grymt mycket vind.

• surfen

Medlem
    12 januari, 2005 vid 18:39

Varför inte kolla in North Natural finns från 5,0 till 8,7m² 04. Till 8,1m² 05. Har också lite längre bommar (som Duke) och 430 mast upp 6,2m². Tänker själv pröva med ett 5,4 och ett 6,2m² i år, just med den anledningen att jag mest surfar på insjöar, lång bom lite mera känsla i skoten och inte så digitala(av/på), kommer inte att köra med dom när det blir större vågor. Verkar vara ett kanon segel för en liten peng.

• oaxen

Medlem
    12 januari, 2005 vid 18:43

I tyska SURF rekommenderar man följande hopp mellan segelstorlekarna(fritt ur minnet):
    3.7, 4.1, 4.7, 5.4, 6.4. 8.0 m2
    Alltså, tätare mellan de små storlekarna därför att kraften ökar exponentiellt(?) eller nåt.
    Jag har kört i stort sett efter deras rekommendation vilket har funkat förträffligt!
    3.7 NS VooDoo, 4.1 Dr X, 4.7 Dr X, 5.4 Disco, 6.4 Disco . 8.0 Tonix m2.
    Är på G att byta till VooDoo 4.2, 4.7 och 5.3 då alla funkar 400-mast.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilka North Sails segel ska jag köpa???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.