Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Vilka segelstorlekar på sardinien i juli ?

  • Vilka segelstorlekar på sardinien i juli ?

    Publicerad av henryk på 19 juni, 2007 vid 15:58

    Ska med bila till sardinien i sommar, har hyrt ett hus vecka 29,30 nära Olbia. (5 mil till porto pollo)
    Vilka prylar tar jag med ??? (85 kg surfgubbe)

    Frewave 90 l + 4,5 5,4, 6,2
    Hawk 110 + 6,4 7,9
    Inspiro 79 + 9,8

    Alltihop, blir för mycket på taket ner genom europa…
    Inget alls, slipper böket – hyr istället…

    Hur stor chans är det egentligen ät det blåser ? Har letat runt men inte fått nått klart grepp om detta ?

    Tacksam för tips från er som vart där!

    /Henryk

    callep svarade 15 år, 11 månader sedan 9 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • anna79

    Medlem
    19 juni, 2007 vid 19:19

    Tjena!

    Jag är också nyfiken på detta.. Åker dit (Porto Pollo) sista veckan i juli. Vågar man hoppas på vind? Jag kommer hyra på plats så mina frågor till de som har koll;
    * Är det ett måste att förboka utrustning eller kan man avvakta och hyra på plats – när det väl blåser?
    * Vilket center är bäst? (Prisvärt, bra grejer, trevligt ja ni vet..) Föredrar plattvattenstranden.
    * Övriga tips på saker att göra, se, roa sig med, bra ställen att käka på?
    * Tips på boende på gångavstånd? Vi är 8 st.

    Nån?
    Tack p.f
    //Anna

  • getwet

    Medlem
    19 juni, 2007 vid 21:24

    Hej Anna K och Henryk!

    Har varit tva ggr pa Sardinien Porto Pollo och den forsta gangen var det full utdelning, det blaste kontinuerligt Mistral i 14 dagar, dygnet runt! Holl pa att bli knapp……14-18 ms dag o natt. Slutade med att jag lamnade stallet i tva dagar for att vila och fa lugn o ro. Minns att det knarrade rejalt i armvecken, tom sa att min fru horde hur det knakade nar jag lyfte armen…….

    Gang nummer tva blev fiasko, fyra veckor och en blasdag. Det var samtidigt som ett rejalt hogtryck parkerade over hela europa med rekordvarme, ni minns det sakert, tva ar sedan. Det hogtrycket la locket pa sa det blev ingen Mistral.

    Annars ar det normalt att Mistral kickar in nar vinden ligger pa fran NV. Det pastas iaf att det ar ett av de vindsakraste stallena langs med den delan av Medelhavet.
    Basta centret ar det som ligger direkt innan den smala landtungan over till campingomradet, bra prylar men jag vet inget om prisbilden eftersom jag alltid har egna grejer med. Men det ar ett schysst stalle med ratt prylar, inget sunk.
    Tunnt med riktigt bra rest. finns en pa campingen som haller sa dar standard. En bit innan Porto Pollo (gangavstand fran campingen) finns en rest som ar betydligt battre. De basta finns dock i den lilla charmiga staden Palau inte langt ifran Porto Pollo. Mysigaste haket ar anda ett stalle som ligger vaster om Porto Pollo, en liten bergsby som jag inte minns namnet pa. Dar finns det en liten rest pa en terass med utsikt over hela bukten och mer dartill. Ska forsoka ta reda pa vad byn heter. NV om Sassari finns en liten by, langst ut pa udden som heter Stintino, aven den vard ett besok om det inte blaser och man blivit trott pa en massa hormonstinna skrikande coola (i deras ogon) surfande italianos. Dom ar sa cooooola….njet!
    Boende, kolla campingens bungalows. Checka med Judo Freddan har pa konfen hur dessa ar, vet att hans kompisar hyrde en vecka for tva ar sedan.

    Annat att gora, snorkla gor man norr om campingen, simmar ut till en liten o utanfor dar det finns massor av kul grejer som simmar. Blackfisk o sant….
    Annars en tur ut till La Maddalena som ar National park dar snorklingen ska vara annu battre, samt chans att fa se delfiner. Vet att dom aven anordnade dykturer fran campingen med ribb batar ut nagonstans.

    Problemet med att bo i Olbia ar for dig Henryk att du inte kommer att ha en aning om det blaser eller inte i Porto Pollo, fixa uthyrningens tel nummer och ring…..

  • henryk

    Medlem
    19 juni, 2007 vid 21:55

    Tack för svar, visste ju att du varit där.
    Nån aning om “normal vindstyrka” – går kanske inte att svara på.
    Får försöka hitta nån sida som har vindmätare i portopollo och koppla upp via mobilen. För att minimera taklasten (familjen i bilen) så vore det bra att bara ta med smågrejer men risken är kanske stor att man inte får segla då…

  • anna79

    Medlem
    21 juni, 2007 vid 12:59

    Grymt bra, tack Micke!
    Vi har nu bokat två bungalows på campingen. Blir nog kanon! Blir riktigt sugen på La Maddalena och finfin snorkling.
    Ringer om jag har fler frågor 🙂

    // Anna

  • judo-freddan

    Medlem
    21 juni, 2007 vid 19:04

    Mja, grabbarna och Elin bodde i husvagnarna, det riktiga budget alternativet, eftersom bungalowsen var slut. Tror husvagnarna (som man kunde bo 3 pers i) gick på 1800 för två veckor. Prislistan för bungalows och annat hittar ni här.

    Nära Olbia finns det ett termikspot som kan vara bra att checka upp om du ringt till Kycklinghamnen med negativt resultat. Kommer inte ihåg vad det heter men det ligger en lång beach kanske nån mil sydost om Olbia på väg ut mot en stor halvö. Funkade för mig den sista av de vindfattiga dagarna på ön.

    Ha en bra surfsemester!
    /Freddan

  • surfmas

    Medlem
    4 juli, 2007 vid 22:22

    Tjenare,

    Getwet, är det här sommar-tid som vi pratar om??

    Jag ska dit två veckor i juli/augusti. Är det så stark vind som är “normalt” så blir det nog en 83-bräda och 4.0, 4.7, 5.6

    Förresten är det någon som provat att transportera prylar med Ryanair?

    //Magnus

  • henryk

    Medlem
    6 juli, 2007 vid 08:39

    Kommer bara ta med 4,5, 5,4, 6,2 Enligt windfinders statistik verkar det vara goda chanser för hård vind på sommaren, dock verkar sen vår och höst vindsäkrare. Italiensk sida som verkar ha bra prognoser http://www.ilmeteo.it/sardegna.htm
    där man ser hur vinden ligger på i sundet mot Korsika. Verkar som det är god chans till 8- 12 m/s så större prylar är nog bra också, men orkar inte släpa med rubbet…
    /henryk

  • anna79

    Medlem
    29 juli, 2007 vid 12:56

    Nyss hemkommen från Porto Pollo och kan efter två “misslyckade” sommar-surfresor till medelhavet med glädje konstatera att Sardinien levererar bra vind! Vi hade först 2 dagar utan (bra) vind men fick sen några perfekta dagar med vind från 8-17 m/s. Stället har som sagt 2 beacher med platt/offshore och chopp/våg/onshore. Plattsidan såg grymt fin ut men eftersom det var frånlandsvind och extremt byigt pga landtungan föredrog jag den andra sidan.
    Inte alls packat på vattnet och kitearna höll sig på tacksamt avstånd. Vattnet är fantastiskt… Vi hyrde på Silvestri, (http://www.silvestri.it) precis efter landtungan ut mot campingen. Bra ställe, de hade JP, F2 och Neil Pryde och låg bäst till om man vill köra på vågsidan.

    Vi bodde på campingen i bungalows. Hyffsat skabbiga hus men funktionella och rena. Det var klart det närmaste boendet man kunde få eftersom det ligger på halvön precis utanför stränderna. Det finns dock inte mycket att göra kvällstid men det var riktigt trevligt aftersurf-häng på ena centret. Kan helt klart rekommendera Porto Pollo, särkilt nu när Ryan Air flyger dit direkt och billigt 🙂

    Bifogar några bilder eftersom en bild säger mer än…..

    // Anna

  • fastlandsguten

    Medlem
    30 juli, 2007 vid 11:37

    vackert.

  • simpa

    Medlem
    1 augusti, 2007 vid 11:06

    fina bilder! onshore stället såg shysst ut.

  • henryk

    Medlem
    1 augusti, 2007 vid 20:31

    Lite fler bilder från Porto Pollo, seglade där 24 och 25 juli, första dan med 6,2 och 5,4, andra dan med 4,5. Föredrog också pålandssidan där vinden var hård och jämn, upplevde den andra sidan som svårseglad, där vinden kom i smala stråk, läskigt fort gick det dock….
    Pålandssidan var otroligt choppig som Björkvik i kvadrat, dock varmt, turkost vatten underbar sandstrand som ju gör upplevelsen lite trevligare…

  • henryk

    Medlem
    1 augusti, 2007 vid 21:46

    + några bilder från stranden i Pittulongu (ja, det heter så) några kilometer norr om Olbia, där vi bodde. Seglade där vid två tillfällen då brisen blev lite kraftigare än vanligt vilket räckte till segling med 4,5 och 5,4. Betydligt trevligare vatten att segla i än de dar jag var i Porto pollo, med mindre chop och några ställem med renare vågor. I övrigt var det två veckorna ovanligt varma och vindfattiga, då hade jag iofs bara med mig min 88 l freewave. Med lättvindsprylar had jag kunnat segla varje dag då brisen tryckte på hyfsat på eftermiddagarna. Valet kändes ändå rätt då ändamålet med resan i första hand var sol och bad m familjen, och Sardinien är en ö med massor av natursköna stränder, fin snorkling osv…
    Som surfresmål så tror jag att man ska åka vår eller höst, mindre risk att hamna i en stillastående värmebölja. Längs västkusten ner från Capo Testa mot Alghero såg vi många fina ställen som lär kunna leverera fina vågor. På öns sydespets kring Cagliari finns fler ställen… avstånden är dock stora, de 5,5 milen från Olbia till Porto Pollo, kunde ta en och en halv timme på de slingrande bergsvägarna fulla med bilar. Från Olbia till Cagliari är det 30 mil på motorvägen. Finns också många fina klätterberg på ön. Med buss och gott om tid tror jag det finns många bra spots att upptäcka en blåsig höst eller vår. Vill man göra det enkelt för sig så finns det nog andra resmål som är bättre…

  • anna79

    Medlem
    5 augusti, 2007 vid 17:38

    Trevligt, vi var visst där på aftersurfhaket samtidigt. Tycker mig se mig själv + gänget bakom stekarn i vit keps 🙂 Var det du Henryk som kände Ylva??
    Kan hålla med om att höst+vår inte vore så dumt här….

    // Anna

  • henryk

    Medlem
    5 augusti, 2007 vid 20:50

    Inte jag (som känner ylva), tog bara några bilder när jag knallade förbi på stranden innan jag packade ihop och körde hem… var som sagt bara i porto pollo tis och ons, vilka fler dagar hade ni vind där ? (kul att veta vad man missat !?)
    /henryk

  • anna79

    Medlem
    5 augusti, 2007 vid 22:21

    Om jag inte minns fel så var onsdagen blåsigast, uppemot 17 m/s, men även torsdag och fredag var fina, runt 10-12.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Vilka segelstorlekar på sardinien i juli ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.