Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing VILKA TÄVLINGAR VILL NI HA 2005???

• anonym-anvandare

Medlem
    9 november, 2004 vid 16:40

Jodå Oscar, Super-X i Sverige blir en klass för ”tepåsar”. Kör några meter, sedan ligga i vattnet och plaska, sedan några meter till och ännu mer plask. Bara en så enkel sak som en duckjibe blir för svår för de flesta om du skall göra det under stress och med 7-8 andra seglare i hasorna. Dessutom på kortast möjliga tid. Det är inte action. Den super-X du ser på video eller på plats på någon PWA-tävling är ju en helt annan sak. Det är action.

Men varför inte prova super-X i mindre skala först. Funkar det så kan man plocka in det i ett större arrangemang om man vill.
    /Peter

• ola_p

Medlem
    9 november, 2004 vid 21:06

Svar till:

Super-X i Sverige blir en klass för ”tepåsar”. Kör några meter, sedan ligga i vattnet och plaska, sedan några meter till och ännu mer plask. Bara en så enkel sak som en duckjibe blir för svår för de flesta om du skall göra det under stress och med 7-8 andra seglare i hasorna. Dessutom på kortast möjliga tid. Det är inte action.

[/ QUOTE ]
    Ehh… Varför skulle bara tepåsar ställa upp? Vi har ganska många duktiga seglare i sverige, faktiskt.
    Krascher är spektakulära!!! Det kommer altid vara några (säg iaf halva fältet)som klarar en rundning, ett hinder eller ett trick. Men om större delen av fältet skulle gå ner vid ett hinder, låt säga att man bygger ett dubbelhinder så man får bada om man inte hoppar tillräckligt långt. Så blir det i alldra högsta grad åskådarvänligt, krascher är kul!

Svar till:

Den super-X du ser på video eller på plats på någon PWA-tävling är ju en helt annan sak. Det är action.

[/ QUOTE ]
    Njae, klart att det är svårare trick och högre klass på seglarna i pwa, MEN det betyder inte att en variant på lägre nivå skulle vara tråkigt att titta på!!

Svar till:

Men varför inte prova super-X i mindre skala först. Funkar det så kan man plocka in det i ett större arrangemang om man vill.

[/ QUOTE ]
    alla arrangemang som är i sveriga ÄR i mindre skala… Gör man det som experimenttävling på ett litet event så får man kanske fyra deltagare, hur kul blir det? Nej kör en klass tillsammans med exempelvis freestyle och slalom och ett event runtomkring!

Fram för superX!!! jag tycker banan skall innehålla duckgippar kring märkena, vilket förmodligen resulterar i kaos när de duktigaste seglarna passerat… cool.gif En variant är att ha två alternativ till tricken och på så sätt göra det lite bredare för dem som inte sätter allt. Men nånstans kan jag tycka att det skall belönas om man satsar ordentligt, en spock skall löna sig även om man kanske doppar rumpan i slutet, och det enklare tricket bör vara mer distans och tidskrävande, låt oss säga framåtloop en carving 360. Då skulle den som gör framåtloopen belönas gentemot den som istället safear runt en 360. Eller säg en upwind 360 istället för en spock. Ni fattar…
    Jag ser fram mot lite superX nästa år!

• styret

Medlem
    9 november, 2004 vid 21:20

ÖWC har ett upplägg för svensk superX som visserligen kom till precis precis i början av superX och var tänkt att köras under söndagen på sm-helgen 2003.
    Men med en koll på det och lite uppdatering skulle det nog kunna bli fett.

jag tror som ola att det nog fan skulle kunna bli spektakulärt även i sverige, i proklassen finns det många riktigt duktiga seglare som inte verkade svåra på att testa när vi skulle kört förra året, dock struntade vinden i att vi ville testa konceptet.

• anonym-anvandare

Medlem
    10 november, 2004 vid 00:48

Formula: Absolut. Fart, action, taktik och uthållighet.
    Sannolikheten för att det skall gå att genomföra tävlingen under den planerade helgen är mycket stor.
    Dock kunde man ha lite större fantasi när det gäller banläggningen. Under ”youth and master chamionships” i Dranske kördes 14 race, och banan ändrades ungefär vartannat race. I-bana när det blåste mycket, halvvindsbana när det var för lite vind för att kunna kryssa eller bana med slalombojar på slören, helt nära land, för att göra det lite roligare för publiken (och seglarna). Skitkul.

Formula Experience: Jag förstår inte varför klassen existerar. Kanske ett påhitt från windsurfingindusrin för att tjäna mer pengar? Mycket bättre och billigare att man kör på begagnade formulaprylar. Ev.med mindre och enklare segel. Bara dumt att splittra upp racingen i en massa olika klasser.

Distanstävling: Jaaa! Skulle vara kul om det kördes några i Sverige. Alla kan vara med. Utrustning väljs fritt efter rådande förhållanden och bansträckning.
    I Danmark (Neil Pryde Ø-Grandprix) och Frankrike körs flera långdistansrace varje år.
    Se här http://www.v-surf.dk/video/VenRundt2004-2.wmv
    och här http://www.exocet-original.com/article.php3?id_article=407

Funrace: Varför?? Ställ upp i amatörklassen istället. Inte så seriöst som många verkar tro.

Super X, Freestyle, Wave:Kul när det går att genomföra, vilket händer väldigt sällan. Att ha tävlingarna ”stand-by” är en bra ide, men det är nog svårt att få både arrangörer och deltagare att kunna ställa upp flera helger på rad för att ev. få en tävling genomförd.

Sedan tycker jag att det saknas en diciplin.

Speed: Nu när det finns bra och ganska billga GPS:er att få tag på (tex. GARMIN foretrex 201) borde det vara ganska enkelt att få till några speedtävlingar. Tex: deltagarna träffas på någon lämplig spot. Man surfar hela dagen allt man orkar och på vilken utrustnig man vill. På kvällen samlas man och tankar ner sina trak-logs i en lap-top. Filtrerar dem i något lämpligt program och ser vem som var snabbast.
    Se http://www.gps-speedsurfing.com och http://www.speedweek.org/

Tycker
    Ulf S

• anonym-anvandare

Medlem
    10 november, 2004 vid 07:34

Freestyle och Formula är alltså minst intressant att tävla i !?!
    SBF kanske ska tänka om och köra andra grenar?

• markram

Medlem
    10 november, 2004 vid 07:52

Svar till:

Freestyle och Formula är alltså minst intressant att tävla i !?!
    SBF kanske ska tänka om och köra andra grenar?

[/ QUOTE ]

Jag tror i alla fall att grenar typ, slalom, freestyle och wave har ett större Sponsor-värde än formula som blir för avlägset för publiken.
    Strandstart och/eller målgång på land/nära land är svårslaget för publiken, då blir det lättbegriplig action.

• anonym-anvandare

Medlem
    10 november, 2004 vid 09:19

Svar till Markram:
    -Om det är en publik fråga så tror jag att de hellre vill se formula än inget alls! Sannolikheten att det blir formula är ohyggligt mycket större än alla de andra grenarna tillsammans. Så ur publik synpunkt så tycker jag att ni/vi/dem inte skall utesluta formula.
    Intressant diskussion by the way! Varför kan inte alla som har en åsikt komma på SVF´s årsmöte så vi får ventilera alla åsikter under ordnade former? Anmäl er till Sebastian (ordf. SVF) så ses vi på mötet och ser till att Vindsurfing, oavsett gren, blir stort igen!
    Vi ses där!
    Mvh.
    Wilhelm Glanz

• markram

Medlem
    10 november, 2004 vid 10:15

Tycker knappast att Formula skall uteslutas, men talar i egen sak för Slalom, som ju Apelviken är helt formidabelt för (särskilt i onshore).
    Jag för inget korståg MOT formula jag försöker snarare predika FÖR slalom.
    Se bara på GWC-slalom Cup, som jag sparkat igång.
    Lättsamt informellt och spännande.
    Alltifrån vågbräda med 4,2 vågsegel till hypersonics med racerigg har vunnit heat i denna cup och det är det som är det fina.
    Jag antar att det i apelviken blir mindre avgörande vad man kör med för material och mer intressant hur man hanterar det i bryt och vågor.
    Med nybildad familj, företag och annat så avhåller jag mig från fler uppdrag och verkar på det lokala planet och laddar för en fortsättning med GWC-cup + ev. speed kanske.

• s

Medlem
    10 november, 2004 vid 10:41

Svar till:

Formula Experience: Jag förstår inte varför klassen existerar. Kanske ett påhitt från windsurfingindusrin för att tjäna mer pengar? Mycket bättre och billigare att man kör på begagnade formulaprylar. Ev.med mindre och enklare segel. Bara dumt att splittra upp racingen i en massa olika klasser.

[/ QUOTE ]

Tanken med Formula Experience är precis den omvända. Det är tänkt som en klass som inte kostar så mycket pengar och där alla kan tävla på LIKA villkor. Det gör inte alla om man seglar på begagnade Formulagrejer, då är det klart en orättvis klass om man jämför med de som kör på det senaste eftersom utvecklingen går framåt fort (och är dyr).
    Klassen är till för att locka unga, seglare, amatörer osv. till tävlingarna. I Norge lyckas de tydligen bra med detta. I Norge kostar ett Formula Experience startpacket typ 11.000 NOK. Det är med bräda och rigg. Det får man inte ens en bräda för här…
    Sedan tycker jag själv inte att det är en intressant gren för mig, men jag tycker att konceptet verkar sunt.

/Staffan

• s

Medlem
    10 november, 2004 vid 10:46

Svar till:

Funrace: Varför?? Ställ upp i amatörklassen istället. Inte så seriöst som många verkar tro.

[/ QUOTE ]

Att amatörklassen i slalom inte är så seriös är sant men syftet med Funrace är att vi som klubb inte skall ha så stora krav på att allt skall vara så perfekt ordnat med raka startlinjer, bojar som ligger rätt, vindstyrkor som inte är tillräckliga. Kraven på arrangören lättar alltså, dock inte hastigheten på vattnet hoppas vi! Vi vill på ett enklare sätt kunna dra igång en tävling och få mer tävlande och mer action på vattnet!

/Staffan

• swe-496

Medlem
    10 november, 2004 vid 14:42

VArför inte köra en VArberg Raceweek…….? Ja jag har Cabarete Raceweek i tankarna…….

• swe-496

Medlem
    10 november, 2004 vid 14:44

PS. Vet att det e svårt att få funktionärer under tävlingar. Jag kan ställa upp och hjälpa till men inte under formularacen…. smirk.gif

• niklas_s

Medlem
    10 november, 2004 vid 18:14

freestyle är väl en klassiker? hoppas inte ni byter ut de bara.

• markram

Medlem
    10 november, 2004 vid 19:21

Svar till:

PS. Vet att det e svårt att få funktionärer under tävlingar. Jag kan ställa upp och hjälpa till men inte under formularacen…. smirk.gif

[/ QUOTE ]
    ställer du upp som funktionär i slalom, så ställer jag upp i formula.
    -Symbios wink.gif

• s

Medlem
    16 november, 2004 vid 10:05

Är det ingen mer som skall rösta eller tycka till?

/Staffan

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing VILKA TÄVLINGAR VILL NI HA 2005???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.