Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilka vågbrädor från typ 94-97 är bra?

• Vilka vågbrädor från typ 94-97 är bra?

Posted by anonym-anvandare on 6 mars, 2003 at 08:29

Eftersom man då och då ser annonser om vågbrädor för 1000-2000 kronor, tänkte jag fråga om vilka brädor från mitten av nittiotalet som är bra och vilka man ska akta sig för. Jag är ute efter en bräda på minst 80 liter som planar hyfsat tidigt med en 5.4. Väger 80-85 kg. Någon som kan berätta om sina gamla brädor?
    /Robin

oskie replied 21 years, 8 months ago 7 Members · 16 Replies
  • 16 Replies
  • boman

Member
    6 mars, 2003 at 11:52

Tja!

Jag var mycket nöjd med min Mistal eruption 257 från 96
    78 liter, men jag tror den var på över 80l, seglade 5,7-3,5 på den utan problem. dom brukar mjukna under padsen annars är det en mycket bra bräda tycker jag.

• ola-h

Member
    6 mars, 2003 at 15:43

Generellt har RRD:s vågisar alltid legat bra till, men möjligen inte varit så hållbara. Den äldre gula RRD 255 kan var ett bra tips. Den är dock klart långsammare än moderna brädor men lättsvängd och enkel att börja vågrida med.

• anonym-anvandare

Member
    6 mars, 2003 at 21:46

Många brädor sprack under stropparna och i nosen. Sandwichtekniken var inte fullt utvecklad. Jag körde på Strapper 256 som gick mycket bra i vågor men var ömtålig.
    Seatrend 255/260 från 98 var ganska sköna och höll hyfsat, 259 från 96 likaså. Framförallt 255an var kanon (gröna flammor) men den var ganska liten i volymen.
    Mistral 253 (den vita sandwichbrädan med en eller två fenor) från 96 är mycket bra men också skör.
    RRD den gula 255 är en kanonbräda, håller med Ola.
    Copello höll inte alls!
    /Magnus

• lars_k

Member
    7 mars, 2003 at 08:07

Hade en Seatrend Radical Wave 255 från 97 många år. Den höll för många plattlandningar från bra höjd. Lös och lättsvängd. Väger dock knappt ett kilo mer än dagens brädor i samma storlek (den är på 76 liter). En sån kan du lätt få för 1000-1500 kr.

• dr-masse

Member
    7 mars, 2003 at 08:25

Själv seglade jag Fanatic Fly (253 och 258 samt 259) några gånger och tyckte de var bra. Bäst gillade jag nog Fly 258, en shape som verkade leva kvar i några år (blev väl sedan Rip 258 med små, om ens några, förändringar i shapen). Mig veterligen höll de hyfsat oxå.

En annan “het” bräda från 1996-97 var väl AHD 255? Höll väl varken bättre eller sämre än någon annan, men några rysligt duktiga fransoser seglade på den sommaren 1997 i Guincho.

Tror att brädor från just 1996-97 kan vara värt att kolla efter, de började hålla lite bättre då och “standardbrädor” för vågsegling hade tagit över ordentligt.

Lycka till å Surfa På!

• anonym-anvandare

Member
    7 mars, 2003 at 14:28

Tack för svaren! Håller med Masse om att Fly 258 är skön, har provat den ett par gånger. Någon som vet hur föregångaren Skate funkade? RRD 255 verkar också bra, men de brukar vara lite dyrare tror jag.
    Robin

• anonym-anvandare

Member
    7 mars, 2003 at 14:31

Verkar bra! Vet inte om den är lite för liten. Hade tänkt mig minst 80 liter för att den inte ska vara för hårdvindsberoende, fast 76 vs 80 kanske inte gör så stor skillnad?
    Robin

• lars_k

Member
    7 mars, 2003 at 16:37

Jag körde med 6.3 freezone i vågor och en 24.5 fena på min rad wave 255. Var väl inte helt rätt med det gick förvånansvärt bra. En 5.7:a ska inte vara något problem. Optimala seglet är nog 4.7-5.3 annars. Jäkligt snygg bräda… wink.gif

• anonym-anvandare

Member
    9 mars, 2003 at 10:22

Körde på Skate några år. Den är otroligt snabb men inte helt lättseglad jämfört med nyare brädor, väldigt utpräglad no-nose form på den. Den tillverkades i flera olika material, “pure” var tyngst (8.5 kg) och så fanns den i lättare sandwich-konstruktion också, vet inte hur det var med hållbarheten.
    /Andreas F

• anonym-anvandare

Member
    9 mars, 2003 at 10:54

Jag antar att du menar Fanatic Skate. Men vad menas egentligen med no-nose? Jag gissar mig till att det är det man ser på gamla surfbilder där mastfoten sitter typ grymt långt fram… Men hur spelar det in på brädans egenskaper?

ha det!
    /Robban

• anonym-anvandare

Member
    9 mars, 2003 at 12:00

Jepp Fanatic Skate 258. Brädorna där mastfoten sitter långt fram är inte nonose. Nonose introducerades långt senare, tror dom första brädorna med denna design kom runt -93 eller -94. Nonose innebär (obs jag är ingen stjärna på det här, någon annan kan säkert förklara det bättre…) att mastfoten flyttades bakåt liksom volymkoncentrationen, härifrån härleds namnet no-nose, dvs nosen på brädorna blev väldigt tunn/smal. När volymen flyttades bakåt så fick brädorna kortare vattenlinje vilket ledde till att farten ökade. Tror även att planingsegenskaperna förbättrades. Nackdelen är att brädorna blir en aning svårseglade. Lite obalanserade eller studsiga kanske. Racebrädorna var hopplöst svåra att gippa med också. Dagens bräddesigner har tagit vara på fördelarna med nonose men är mycket mer harmoniska i sin design. Man ser tydligt om en bräda har nonose-form, dom ser jäkligt vassa ut.

Vågbrädor med mastfoten löjligt långt fram har jag sett på videofilmer från mitten av 80-talet så det är en betydligt äldre design. Tror det har att göra med hur seglen såg ut då, med väldigt långa bomlängder som gjorde att man var tvungen att ha mastfoten långt framför sig.

/Andreas F

• anonym-anvandare

Member
    9 mars, 2003 at 12:05

En sak till jag kom på angående äldre vågbrädor… Jag har hört att man ska akta sig för vissa brädor som kom runt 98, där nosen mer eller mindre ser ut som en snabelsko. Dom är långsamma och passar inte alls för svenska förhållanden. Den kraftiga böjen i nosen är till för att inte brädan ska skära fast när man rider vågor, men det gick nog lite till överdrift på vissa modeller. Jag har inte seglat någon sådan här bräda själv, endast vad jag har hört.
    /Andreas F

• anonym-anvandare

Member
    7 april, 2003 at 13:25

Det blev en Eruption från 96! Hade jag bara haft bättre våtvantar hade jag invigt den i helgen, men nu får jag väl vänta någon vecka på lite varmare väder. Tack för hjälpen!
    /Robin

• zehlertz

Member
    7 april, 2003 at 13:32

mitt inlägg har inget med vågbrädor att göra men när får man stjärnorna i kanten?

inlägg kan man ju betygsätta….men hur betygsätts användare?…antar att det sker på samma sätt men var?

fast jag kan tillägga att tiga´s gamla 267/264 or är riktiga rariteter som e grymt bra o stryktåliga…

• Knatte

Guest
    7 april, 2003 at 16:27

Man klickar på användar namnet, så att man ser dennes profil.
    Längst ner finns det möjlighet att betygsätta personer.
    Sedan blir antal stjärnor ett “snittbetyg” av alla som har betygsatt.
    Själv har jag blivigt av med en stjärna nu, när någon taskmört har satt betyg frown.gif
    Du måste betygsätta någon annan, ej dig själv.

Page 1 of 2

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilka vågbrädor från typ 94-97 är bra?

You must be logged in to create new discussions.