• Vilken bil?

    Publicerad av anonym-anvandare på 20 januari, 2005 vid 08:47

    Alright, nu får ni dela med er av era erfarenheter. Kan inte ett jota om bilar, men vet att jag behöver en.

    Vilken ska jag köpa, surffaktorn är prio. Nej, jag är inte rik.

    Någon som har en kanske?

    /Oscar

    mexi_ svarade 19 år, 3 månader sedan 30 Medlemmar · 47 Svar
  • 47 Svar
  • speedjanne

    Medlem
    20 januari, 2005 vid 08:52

    Volvo 745 eller 945 sväljer hur mycket utrustning som helst. Går hur många mil som helst.Behöver du reservdelar går du till närmaste dike laugh.gif.

  • draaaag_eller

    Medlem
    20 januari, 2005 vid 09:10

    Kan ju kolla in steffos surfbuss-sida. Där finns ju massa fynd och tips!

  • robin

    Medlem
    20 januari, 2005 vid 09:23

    245:an får också in en hel del. Om du vill ha en lite mindre bil har sett brädor inuti VW Golf och Nissan Micra. Alla bilarna är ju vanliga så reservdelar finns på skroten när de behövs.

  • adde

    Medlem
    20 januari, 2005 vid 09:52

    Jag körde länge omkring i en Peugeot 309, rymmer sjukt mycket prylar I bilen, trotts att den är liten. “Bäddbar”, i alla fall för en person. Drar hyggligt lite (0.8 med tre brädor+takbox+2 personer och all packning).

    Nu kör jag Mondeo.

    /adde

  • marty

    Medlem
    20 januari, 2005 vid 09:53

    Som Speedjanne säger 745 / 945. Inte bara en bra surfbil den sista riktiga svensktillverkade bilen.

  • apelbapel

    Medlem
    20 januari, 2005 vid 09:59

    Vilken kombi som helst funkar ju bra, gärna rails på taket om man inte vill/kan få in allt i bilen.
    Då kan man dessutom sova i bilen vid behov. Samt att man har en normal bil att köra på vägarna.

  • racso

    Medlem
    20 januari, 2005 vid 10:08

    Jopp, bra tips. Men jag har även funderat på en Hyundai Atos, tokkort och hög, verkar svälja hur mycket som helst och billig även som någorlunda ny.

    Annars hade en vw transporter eller mercedes vito suttit fint, dock inte så smidiga i vardagliga livet. Och inte så jädrans billiga heller.

    Tyvärr raderades hela registret över surfbussar till salu när konfen bytte skepnad och det nya utbudet är inte mycket att prata om.

    /Oscar

  • s_136

    Medlem
    20 januari, 2005 vid 10:09

    Satsa på en kort bräda laugh.gif
    Med min Wave Hybrid (214 cm) behöver behöver jag inte ens fälla framsätet för att få in brädan. Den sticker bara fram någon cm mellan framsätena…
    Jag har en Ford Focus kombi med “flex-paket” som gör att man kan fälla baksätena oberoende av varandra 40-20-40 samt passagerarsätet fram kan fällas helt plant. Ruskigt smidigt.

  • apelbapel

    Medlem
    20 januari, 2005 vid 10:27

    Har själv bilat till frankrike några gånger med grejerna inne i bilen, (2 brädor, samt segel och prylar). Och det är guld värt att kunna stå på, på autobahn och dom franska betalmotorvägarna, som går nästan lika fort som autobahn!! Och sen bara stanna vid rastplatserna och stuva om lite grann och lägga sig och slagga i bilen.
    – Jag har tänkt på om man gjorde samma resor med en vwbuss eller med grejerna på taket skulle det ju ta dubbelt så lång tid.
    Sist var jag i närheten av Marseille och körde därifrån vid lunch, dan efter var jag ute i apelviken på eftermiddan. Då hade jag i och försig kört nästan hela natten!!

  • robin

    Medlem
    20 januari, 2005 vid 10:50

    Det där med liten bil är ju grymt intressant tycker jag. Jag tänker byta ut min 245:a mot en mindre pga parkeringsproblem i Stockholm. Hur liten bil kan man ha om man har som krav att få plats med en 265 lång bräda + 2-3 segel och all utrustning? Vem här på konfen har minst?

  • lars_k

    Medlem
    20 januari, 2005 vid 10:56

    Jag har funderat lite på en Toyota Yaris Verso, ser iofs ganska fjantig ut men är liten och praktisk och snål. Frågan är dock om det går att fullastad blåsa ner till VBG i 150+ knyck utan att den studsar av vägen… tongue.gif
    …Annars är ju Merca A-klass rätt fin också…

  • mattap

    Medlem
    20 januari, 2005 vid 10:59

    Svar till:


    Annars hade en vw transporter eller mercedes vito suttit fint, dock inte så smidiga i vardagliga livet. Och inte så jädrans billiga heller.

    [/ QUOTE ]

    Hmmm, tänk om vad det gäller Transportern, nya T5 är tokfin, går som ett skott med 6-växlad låda och 130HK turbodiesel. Lite längre en V70 men annars supersmidig. Drar ca 0,7 och kostar ca 2100 i skatt. 3 kan sitta fram!

    Mao, bryr du dig inte om att ha en designmässigt tuff bil så är T5:an ett mkt billigare alternativ än tex V70, så till vida att du inte behöver köra ungar och farmor i bilen åxå.

    I tyskland finns en uppsjö med begagnade T4or till bra pris, T5:an är inte så billig än…

    Jag tycker en diesel-Tranporter är ett kolckrent alternativ till kombi, om man inte har krav på att åka fler än 3 i den.

    vill man åka fler så går det ju alltid att husbilsregga den och slänga in nåt säte till där bak, i sådana fall så får du en husbil/lastbil/personbil i ungefär samma storlek som en V70.

    Jag vill ha en transporter för då kan jag alltid ha utrustningen ligga i bussen, så när jag drar till jobbet och vinden kommer så kan man dra till havet utan att åka hem innan. + att prylarna ligger kanska säkert förutsatt att ingen snor bussen! ´

    Oj, vilket långt inlägg det här blev, men jag är jäkligt sugen på en buss smile.gif

  • styret

    Medlem
    20 januari, 2005 vid 11:12

    kör 245a. funkar fin fint men jag har tröttnat lite på att ha grejerna sticka fram mellan nackstöden. men är man bered på det så sväljer den grymt mycket prylar med två sittplatser fram. dom går att få snorbilligt och kör man ekonomiskt kan man få ner dom till typ 0.75.
    Går utmärkt att bo i den men ska man vara två får man packa om lite tror jag. jag ahr bott i den på festival utan prylar med sej med flickvännen och hon tyckte det gick hur bra som helst, och det är väl tämligen gott betyg.

    funderar på att byta upp mej mot en buss men har inte bestämt mej än, jag tycker 245an är så rackarns mysig.

    skulle jag bara gå på status helt utan ekonomisk aspekt skulle jag köpa en riktig yankevan. eller en typ cheva caprice, ballare bil får man leta efter, den blir dessutom 240 cm bakom framsätena(soffan, hur ballt som helst) så den mesta av utrustningen skulle få plats där bakom.

    fan nu bärnner det i fickorna bara för det.

  • tabi

    Medlem
    20 januari, 2005 vid 11:17

    Svar till:


    så till vida att du inte behöver köra ungar och farmor i bilen åxå.

    [/ QUOTE ]

    Hehe, min mormor älskar att åka i min buss. Mycket lättare att hoppa ur, hon hoppar ner och inte klättrar ur som en vanlig personbil.

    Jag håller med om allt det andra dock, supersmidigt att han alla grejor med sig hela tiden och så stor är den inte i trafiken. Enda nackdelen skulle väl då vara att man inte kan åka fler än 3 i den. Även om det blir så ibland är det inte så bra.

    Jag tänkte på en grej, jag blev stannad av polisen förut. Dom tyckte inte mina gröna parkeringsljus va lika balla som jag tycker dom e. smirk.gif
    Men jag kom på en grej efter det, vad hade hänt om dom hade öppnat där bak och kollat? Nu är det inredning över hela o inget lastförskjutningsskydd så långt ögat når. En stor, lös baslåda kanske inte är krocksäkerhetens bästa vän heller. Men i och med att den är lastbilsreggad ska det väl bara vara ett tomt skåp där bak, inte sant?

  • don_cavalli

    Medlem
    20 januari, 2005 vid 11:46

    Om vi nu skiter i att du inte är rik (vem är det?!?!) så har jag bra erfarenheter av 2 olika vardagsbilar:

    Hade en PT Cruiser förut, och den är grymm som surfbil! Man kan fälla eller ta ur samtliga säten (inte förarsätet..) jag fick in 2 brädor, 2 master, bom och 5 segel, och hade fortfarande ok sikt ut genom passagerar fönstret!!!

    Nu har min fru en v40 och den rockar också när det gäller att lasta surfprylar! Man fäller halva baksätet och passagerarsätet fram, sen är det bara att lasta på!

    Men när det väl kommer till kritan, så dominerar ju surfbussarna!! Håller på att inreda min långa skåp t4:a som
    kommer bli mitt andra hem!!!

    Rekordet i liten bil med prylar i och med passagerare måste fan va när jag skulle köra min syrra till ridningen och samtidigt skulle ut till surfet. Vågbräda + 3 segel och övrig utrustning + syster i baksätet i en nissan micra -87:a! Fick inte igen bakluckan riktigt, så syrran fick andas igenom ett rör som mynnade ut vid förar dörrens fönster, och jag körde med huvudet ut genom fönstret för att inte gasas hjäl… Det var tider det!!! grin.gif

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.