Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken bräda blir optimalast?

• Vilken bräda blir optimalast?

Publicerad av xenofon på 3 juni, 2007 vid 22:20

En nybörjare på 85kg (185 lång) ska börja kita. Har precis skaffat en 12a EH-Beast 07 (Bow). Men jag är väldigt villrådig i valet av bräda. Jag är inte särskilt intresserad i nuläget att behöva köpa två brädor (en för lätt och en för starkare vindförhållanden)

Min mest övertygande rekommendation ligger på
    Fanatic Eastwood 07 142cm (40,5 bred). och den låter väldigt intressant men motargumenten säger:

-För stor! Visst det är lättere i början och snällare landingar samt alltid trevlig i lättare vindar. Men ska man punga upp 5000 ska den vara intressant att utvecklas på i längden. En motsvarande bräda på 130 lär (med min kroppsstrolek) dock bli väldigt svårt början.

-Strapsen sitter långt ner. Okej.. detta säger inte mig ett dyft. Jag finner inga argument till placeringen på strapsen. Men nått syfte måste det vara..

-Strapsen går inte att flytta.. utan att borra och gänga etc… om man vågar. Dröjjer nog iofs innan jag bryr mig om att korrigera placeringen.

Ett altenativ jag hört är North (väldigt vass brädtillverkare(?)) med Jamie Pro 07. Också dyr, men kanske är värt och lägga en tusenlapp mer på en riktig kvalités bräda…

tacksam för seriösa svar. :cool2:
    Johannes.

psychonauten svarade 17 år, 11 månader sedan 14 Medlemmar · 29 Svar
  • 29 Svar
  • bresky

Medlem
    3 juni, 2007 vid 22:27

Nu har jag inte så jättekoll på hur det ser ut med begagnade brädor just nu, men jag tycker att det brukar ligga lite schyssta grejjer runt 130 i längd till bra priser. Ska du köpa en nybörjarbräda tycker jag absolut att du ska köpa en begagnad sådan och istället lägga pengar på en lite mindre bräda senare istället för att köpa en ny stor bräda då ändå tröttnar på innan sommaren är slut. En annan grej är ju att du kommer nog slita betydligt hårdare på din första bräda än på den andra.

• pepa

Medlem
    3 juni, 2007 vid 22:54

Den är inte alls för stor för en snubbe i din storlek. Kör på den, du kommer ha kul i minst två år med den. Jag (180cm, 72kg) började med en bräda som var 186×42 och typ 5 cm tjock haha! Tyckte mycket om den faktiskt och hade den tills jag gjorde fina 720 framåt 🙂

Lycka till!

• pepa

Medlem
    3 juni, 2007 vid 22:57

En fråga Bresky, varför skulle man slita hårdare på sin första bräda? Jag knäckte inte en bräda tills jag började bli duktig.

• bresky

Medlem
    3 juni, 2007 vid 23:01

jag körde då runt med min bräda på botten en hel del i börja, och det slutade jag med efter ett tag och då minskade också slitaget. Om man sedan börjar köra på sliders och kickers och hoppa på stenar är det klart att den slits mer.

• jezaja

Medlem
    4 juni, 2007 vid 08:16

132, 38.5-40 skulle jag nog säga med de preferenserna, kommer bli svårare att lära sig på men du vill inte ha en bräda över en 140 sen när du väl kommer upp och står.

• skotten

Medlem
    4 juni, 2007 vid 08:48

custom 5500sek from mike blomvalls sponsors

• luuddee

Medlem
    4 juni, 2007 vid 10:58

fan kör en bräda runt 130 och 40 bred behöver inte större en så. kolla begagnat.. ananrs take off brädor som e jevligt schyssta snacka med skotten. ananrs har vi eh produktions bädor som e riktigt bra.. 130’40 e dom. skicka pm

• pepa

Medlem
    4 juni, 2007 vid 11:20

Jag kör två brädor, en 132×39 och en 138×41 och jag tittar inte bakåt. Har varit nere och harvat bland de små brädorna men ser ingen anledning att ha mindre vad jag har faktiskt. Men skinkor har vi två.

• pepa

Medlem
    4 juni, 2007 vid 11:23

@bresky 388169 wrote:

jag körde då runt med min bräda på botten en hel del i börja, och det slutade jag med efter ett tag och då minskade också slitaget. Om man sedan börjar köra på sliders och kickers och hoppa på stenar är det klart att den slits mer.

Aha, jag hade aldrig några grunda spots när jag började. Men jag har faktiskt aldrig knäckt någon bräda på kickers, sliders eller stenar. Däremot en 5-6 stycken på vattnet 🙂

• fesen

Medlem
    4 juni, 2007 vid 12:16

@Pepä 388262 wrote:

Jag kör två brädor, en 132×39 och en 138×41 och jag tittar inte bakåt. Har varit nere och harvat bland de små brädorna men ser ingen anledning att ha mindre vad jag har faktiskt. Men skinkor har vi två.

Kör samma uppsättning.
    Gött med 138’an när det är pissigt med vind.
    Hade bara en 132’a i början…det ångrar jag lite idag…men nu spelar det ingen större roll.
    Väger ca 90 kilo.

//Robban

• xenofon

Medlem
    4 juni, 2007 vid 15:13

Tack för alla svar.
    Delade meningar…
    Jag kommer nog som nämnt inte köpa ny från början. Jag borde nog prova mig runt lite med olika storlekar. En 130 bräda med min storlek borde det kräva minst 10ms för att få någon glädje, och det är nog inte så klokt att börja i så ”starka” vindar.
    Men ska jag lära mig, behöver jag skaffa en egen bräda snarast. Typ 135-140 begagnat vore intressant. Så kan jag betala mer för en bra och lite mindre bräda senare.

Någon som har några funderinga om placeringen av strapsen.. Är mitt på bättre än ”Eastwooden”?

Men var förutom här kan man hitta begangat…?
    jag har ännu inte hittat några bra altenativ. får väl bli en kökslucka eller nått.

• christian12345

Medlem
    4 juni, 2007 vid 15:35
    xenofon;388321 wrote:
    [..]var förutom här kan man hitta begangat…?[..]

http://www.kitesurferen.dk

Christian

• bresky

Medlem
    4 juni, 2007 vid 16:15

Du kommer ju inte behöva några 10 ms för att kunna åka på en 130 bräda med en Beast 12a, men över lag är det ju lättare att plana ju större bräda du har.

• arre

Medlem
    4 juni, 2007 vid 16:57

köpte en 138 cabrinha custom, är lite fundersam till längden. väger 75 kilo och är nybörjare. Blev rekomenderad den i butik med motiveringen att det skulle vara lättare att lära sig. Vad tror ni? kommer jag att växa ifrån brädan snabbt o villa ha en kortare?

Vad är egentiligen nackdelen med att ha en större bräda? läste att de flesta kör på brädor runt 130.

• jonaish

Medlem
    4 juni, 2007 vid 17:11

@aRRe 388364 wrote:

köpte en 138 cabrinha custom, är lite fundersam till längden. väger 75 kilo och är nybörjare. Blev rekomenderad den i butik med motiveringen att det skulle vara lättare att lära sig. Vad tror ni? kommer jag att växa ifrån brädan snabbt o villa ha en kortare?

Vad är egentiligen nackdelen med att ha en större bräda? läste att de flesta kör på brädor runt 130.

Säg till när du säljer! Under sommaren/hösten hade jag iaf tänkt å köpa något större än min 128*36 som jag börja med när jag vägde 75kg typ… Runt 138 blir dä

Hittar jag inge, så köper jag en signerad bräd av min käre vän skottisch ella DALEN!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken bräda blir optimalast?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.