Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken C-KITE har bra relaunch ?

  • maackaan

    Medlem
    5 april, 2011 vid 13:12
    perl;651427 wrote:
    Intessant. Kan du posta bild, och mäta avstånd till stoppern från tex. änden på 5e linan.

    (Jag har ingen tidigare erfarenhet av C-kites, men provade en Torch11 nu på snö och blev frälst. Så det blir Torch 11/14 i sommar)

    MVH
    Per

    Torchen var den första c-kiten jag hade kontakt med och fastnade för den precis som du. Jag ska byta mina till 2011 som om du är intresserad av att köpa naish torch från 2010 så har jag 7,10,14 kvm i toppskick med en helt ny bom och en använd bom som har stoppern på 5:e linan. Är du intresserad av att köpa något kan du kontakta mig på 0705312385 eller PM:a.

  • hattfan

    Medlem
    5 april, 2011 vid 15:29
    maackaan;651402 wrote:
    Jag har satt en stopper på 5:e linan och kör kopplat till den när jag tränar nytt. Det skyddar inte mot ryck vid re-launch utan mot det ryck man kan få när man crashar kiten.

    Stopper på 5e linan välplacerad blir ju faen autorelaunch, funkar döfett iaf anno 2007.

  • milkman

    Medlem
    5 april, 2011 vid 17:34

    Kom å hänge med oss, ta med vilken kite du vill så kan du ju bänka mot C4. Det är ju mer än relaunch som räknas också.

    Dessutom får du smaka på Fernandos grillkonst! 🙂

    http://www.surfbussen.nu/post/Hang-med-pa-Sommar-surf-start-14-17-april.aspx

  • jakobb

    Medlem
    5 april, 2011 vid 17:39
    perl;651399 wrote:
    Ang. Torch 2011, kör ni den suicide (dvs kopplat till depower linan), eller kopplat till safety(5e) linan?

    Hängde inte riktigt med på vad “patentet” var och på vilket sätt det skyddar på ryck vid re-launch.

    /Per

    om det ska bli suicide får man ha leashen i loopen eller precis ovanför. Annars förlorar man ju poängen eftersom draken deepowrar om man har den i deepowerlinan.

  • lima-ko

    Medlem
    5 april, 2011 vid 17:56
    SkånePaul;651431 wrote:
    Vad gör ni för fel som har sånt strul med 5:e linan som ni påstår

    Vad jag tror att folkens menar är om man skulle ha oturen att invertera kiten pga byig vind, vågor eller liknande. På en 4-linors bom kan man då “bara” koppla bort leashen och invertera tillbaka draken genom att dra bommen genom sig själv. (Inget att rekommendera om det blåser apa eller om man inte har riktigt bra koll på bitarna).
    Med en 5:e lina är man i ovanstående situation körd och måste göra en self rescue och ta sig tillbaka till stranden.

    Mvh,
    Andreas

  • umesimon

    Medlem
    5 april, 2011 vid 19:41

    Jag vill tipsa om C4an från Ozone. Grym! Du får gärna testa mina… Håller mestadels till i Ängelhom, Lundåkra och Lagoset.

    Hls
    Simon

  • skanepaul

    Medlem
    5 april, 2011 vid 19:43

    Inverterad Torch, don’t think so!!

  • lima-ko

    Medlem
    5 april, 2011 vid 19:56
    SkånePaul;651485 wrote:
    Inverterad Torch, don’t think so!!

    Så den kan inte invertera menar du eller vadå?

  • above_the_law

    Medlem
    6 april, 2011 vid 06:52
    Lima-ko;651464 wrote:
    Vad jag tror att folkens menar är om man skulle ha oturen att invertera kiten pga byig vind, vågor eller liknande. På en 4-linors bom kan man då “bara” koppla bort leashen och invertera tillbaka draken genom att dra bommen genom sig själv. (Inget att rekommendera om det blåser apa eller om man inte har riktigt bra koll på bitarna).
    Med en 5:e lina är man i ovanstående situation körd och måste göra en self rescue och ta sig tillbaka till stranden.

    Mvh,
    Andreas

    Exakt!
    Dessutom är det ju en sak att råka ut för det på plattvatten, en helt annan i brytande vågor…
    OBS! En inverterad 4-linorskite utan 5:e går att köra utan att trä bommen genom (som sagt inte att rek om det blir lite fel och blåser mycket) eller gå in till stranden. Bara att köra (tills linorna går emot varandra och går av)… Men, det är i a f enkelt att kita in till land oavsett vind & vågor!

  • skanepaul

    Medlem
    6 april, 2011 vid 11:04

    Jag har aldrig varit med om det varjefall.

  • anders-2

    Medlem
    6 april, 2011 vid 15:03

    Jag köpte precis mig en Fuel 2011 som jag tänkte testa nu i helgen faktist!

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=LdGLHCFjusU”]YouTube – Slingshot Fuel 2011[/ame]

    här kan man se den relauncha, är en 4 linors kite!

  • lima-ko

    Medlem
    6 april, 2011 vid 17:15
    SkånePaul;651564 wrote:
    Jag har aldrig varit med om det varjefall.

    Ok, men det betyder ju dock inte att det inte kan hända.
    Missförstå mig rätt, Torch är grymma och deras 5:e lina fyller en viktig funktion. Alla drakar med 5:e lina har dock problemet att man måste göra en self rescue om den skulle invertera.

  • maackaan

    Medlem
    6 april, 2011 vid 17:24
    Lima-ko;651592 wrote:
    Ok, men det betyder ju dock inte att det inte kan hända.
    Missförstå mig rätt, Torch är grymma och deras 5:e lina fyller en viktig funktion. Alla drakar med 5:e lina har dock problemet att man måste göra en self rescue om den skulle invertera.

    Har man lite tur och är lite skicklig med grejerna kan man faktiskt lyckas att rätta till linorna efter att den inverterat och slippa self rescue och fortsätta kajta. Dock inget som en nybörjare skulle klarat direkt.

  • lima-ko

    Medlem
    6 april, 2011 vid 19:00
    maackaan;651595 wrote:
    Har man lite tur och är lite skicklig med grejerna kan man faktiskt lyckas att rätta till linorna efter att den inverterat och slippa self rescue och fortsätta kajta. Dock inget som en nybörjare skulle klarat direkt.

    Det kan jag tänka mig maackaan.

    Men som jag tidigare sagt är detta inget som borde avgöra ditt val av C-kite Dansson.
    Torch är riktigt feta och hade väl förmodligen inte kunnat haft så tunn och fin leading edge (och således flyga snabbt som skabb genom fönstret) om den inte haft en 5:e lina (shift system).

    Så lägg inte speciellt stor vikt på om draken har 5 eller 4 linor, välj den som uppfyller dina krav, som du trivs bäst med och som du kanske också får bäst deal på…!?

  • acemattias

    Medlem
    6 april, 2011 vid 21:39

    Kanske ar en bra ide at ha kniv med om man kor 5 linors, da kan man kapa mittlinan om oturen skulle vara framme.
    Tror SS har en release for mittlinan, nagot liknande kanske gar att custom fixa for ovriga?

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken C-KITE har bra relaunch ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.