Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vilken freestylebräda??

  • callep

    Medlem
    9 februari, 2009 vid 17:31
  • charlieb

    Medlem
    9 februari, 2009 vid 18:57

    kanske hmm… en Jp 100 pro model 2006…. om du hmm kollar köp och sälj… hört att de é bra

  • oscar

    Medlem
    10 februari, 2009 vid 09:42

    Jag är så galet nöjd med min Naish Freestyle 2008.

  • johan-g

    Medlem
    10 februari, 2009 vid 20:26

    Goya X1

  • callep

    Medlem
    11 februari, 2009 vid 16:37

    @Johan.g 529789 wrote:

    Goya X1

    ja det är ju en sån jäkla trickmaskin…… noot

    F2 Chilli.

    Nä men ärligt talat så beror det på hur bra du är. Om du är relativt ny på fristajl så spelar det inte så stor roll, de stora märkena är väldigt jämnbra. Köp den du tycker är snyggast eller den som du hittar billigast, men den ska nog inte vara äldre än 05/06. Det är bra om du köper en med lite mer volym typ 110 liter och inte 100 för det är så jäkla mycket lättare att lära sig allt då.

    Pz

  • joakim-nilsson

    Medlem
    11 februari, 2009 vid 16:46

    Jag är värsta NOOOBEN på freestyle, så jag lyder nog callep’s råd och tar den som är snyggast och som har en volym som är över 100L

  • johan-g

    Medlem
    11 februari, 2009 vid 18:13

    @callep 529879 wrote:

    ja det är ju en sån jäkla trickmaskin…… noot

    F2 Chilli.

    Nä men ärligt talat så beror det på hur bra du är. Om du är relativt ny på fristajl så spelar det inte så stor roll, de stora märkena är väldigt jämnbra. Köp den du tycker är snyggast eller den som du hittar billigast, men den ska nog inte vara äldre än 05/06. Det är bra om du köper en med lite mer volym typ 110 liter och inte 100 för det är så jäkla mycket lättare att lära sig allt då.

    Pz

    Jag är nöjd med min Goya. Väger dock 95 kg så det kanske stämmer det som står i testet att den passar tyngre seglare. Jag har iofs bara provat JP 99 från de som är med i testet men vid en jämförelse av de två håller jag Goyan betydligt högre. Vad är det du inte gillar med Goyan?

  • mrpop

    Medlem
    11 februari, 2009 vid 21:02

    @JOAKIM NILSSON 529882 wrote:

    Jag är värsta NOOOBEN på freestyle, så jag lyder nog callep’s råd och tar den som är snyggast och som har en volym som är över 100L

    Tänk på att han är sponsrad så ta hans råd med en nypa salt…

  • mrpop

    Medlem
    11 februari, 2009 vid 21:03

    Råd från sponsrade ska alltid tas med en nypa salt…

  • emil_h

    Medlem
    11 februari, 2009 vid 22:51

    JP åf kås

  • dr-masse

    Medlem
    12 februari, 2009 vid 09:18

    @JOAKIM NILSSON 529882 wrote:

    Jag är värsta NOOOBEN på freestyle, så jag lyder nog callep’s råd och tar den som är snyggast och som har en volym som är över 100L

    Vad väger du och vad vill du få ut av din fristilsplanka? Tänkta segelstorlekar, var seglar du mest?

    Jag är fullständigt värdo på fristajl (kan inte en enda manöver som fått sitt namn senare än 1986, typ…), men har kört några olika och har trotsallt haft en freestyle som största planka i rätt många år nu.

    Om den behöver vara över 100 liter hänger mest på din vikt, skulle jag säga.

  • callep

    Medlem
    12 februari, 2009 vid 09:27

    @dr Masse 529992 wrote:

    Om den behöver vara över 100 liter hänger mest på din vikt, skulle jag säga.

    Jag håller inte med. När jag började med fristajl så vägde jag strax under 70 och testade på både 99 och 110. Brädan blir så mkt mer förlåtande för små fel i manövrarna när man har lite bredd och volym under fötterna. Inte bara när du är helt ny utan även för switch å sånt. Kolla bara på nikke. Han körde ju på en jätte bräda i början och han är ju inte allt för stor direkt.

  • dr-masse

    Medlem
    12 februari, 2009 vid 09:47

    Det beror mer på brädans bredd än volym, skulle jag säga. På senare år har ju volymen droppat en del.

    Jag körde tidigare på en Skate 112 och nu en JP 100. Skulle faktiskt säga att JP:n, för mig, går igång lika tidigt.

    För typ fyra-fem år sedan skulle jag lätt pekat på en större planka om man började med freestyle, nu är jag inte lika säker. Mest för att brädorna runt 100 liter blivit bra mycket mer effektiva och lättare att få igång. Mer fart verkar de flesta ha numera, oxå (tom RRD som ju inte var några raketer tidigare, precis…).

    Jag väger 77 och skulle inte ta en större freestyle än den jag har nu. Fast då sysslar jag i stort sett enbart med “classic” (dvs, gubbe) freestyle.

    Dock – en fördel håller jag med om och det är switch.

    Men jag skall verkligen vara försiktig här eftersom jag är sååååå dålig på freestyle. Så – mitt uttalande handlar i stort sett enbart om “traditionellt” brädbeteende, och inte hur den känns mitt i en fet Air Funnel (hur intensivt jag än önskar att det vore så, kommer det aldrig att inträffa… snyft).

  • snaffe

    Medlem
    12 februari, 2009 vid 13:37

    Slår ett slag för Mistral joker. Har en från 2007 som jag är skitnöjd med. Tog några dagar och om omplacering av stroppar att köra in sig på, men sedan jättenöjd. Tror inte att de nyare jokrarna är fyskam heller.

  • joakim-nilsson

    Medlem
    12 februari, 2009 vid 16:10

    Jag väger typ 55kg. och så kör jag med ett 4,5 kvadratmeter stort segel.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vilken freestylebräda??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.