Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Vilken Kite bör man välja av följande val?
-
Vilken Kite bör man välja av följande val?
Publicerad av cato på 21 november, 2002 vid 23:59Om man får välja ngn av följande?
Wipika AB-11,8 el. Naish Arx-15,5 el. Cabrinha B.tip-12,2 el. slutligen North Rhino-16 ???Gärna så opartisk som möjlig!
surferboy svarade 21 år, 10 månader sedan 9 Medlemmar · 34 Svar -
34 Svar
-
opartiskt = North, Wippi i den ordningen
Partiskt = Slingshot 02 för nybörjare, 03 för duktigare seglare.köp ingen drake äldre än 02 (inte Wippi iaf)
-
Varför är north bäst? Den är ju dyrast också?!
Aiblasten ser “smalast” ut, alltså högst AR värde! Men förlorar man då häng el? -
Inte riktigt så enkelt tyvärr…
North är välbyggda och har ett stadigt AR med mycket drag och fin kontroll, ganska lika SS 02 fuel i form och betende. alltså stabil och lite mer förlåtande i luften och hoppen.
bättre om någon som kör north vill komentera.Wippi har jag kört en hel del, och jag måste säga att dom är lite oroligare och mer krävande pga AR värdet, jag bytte själv till SS just för att jag ville ha en drake som jag inte behöver ha ögonen på hela tiden utan kan koncetrera mig på vad jag gör isället för vad draken gör… å andra sidan om du är en duktig pilot och har full koll så borde du teoretiskt få mer prestanda ur en drake med högre AR (tyvärr är få av oss så duktiga 🙂
ARX, tja inte mycket erfarenhet av den heller men en sak är att dom svänger betydligt saktare än ovansående, jag hade oxå stora problem att hålla min ARX kvar i luften (men det var min första LE:i så det förklarar nog saken)
satsa på X2 istället om du redan kan segla och vill ha naish.Cabrina ? vet inget men dom har rykte om sig att ramla isär…
Så varför är North och SS så mycket dyrare? kvalitet! bästa matrialet, väl byggda, gjorda för att hålla? Naish och Wippi var ju först så dom andra märkena får hitta på en egen grej… några gick på billiga drakar några på bra kvalitets drakar.
Hoppas det hjälper…
Ps. jag har en 11.8 som du kan få riktigt billigt om du är sugen? Ds.
-
Skall man gå på test resultat för 2003, kanske man bör överväga Naish X2 alt. f.one Mach2 enl. Kitesurf mag International. Titta även på http://www.kite-surf.com på dessa drakar och de du tidigare nämde!!!!
-
Ok, tack så mycket för svaret Pan. En fråga till: Har airblasten 11,8 högre AR värde än Arx:en 15,5 och Northen 16,0?
-
well. i work for a shop so here goes this years bad kites.
cabrinhas, ripped in half. lots of them.
f-one’s came loose on the leading edge seam where it was single stitched, magics only.
a couple of early x2’s had stitching unravel on them.
wipika, early hydros had bad carbon tips which wore.
RRD had no problems at all.
takoon had the same bladders that plagued last years cabrinhas, we even had one that had been patched and then supplied as new.
and we didn’t sell any slingshot kites because they don’t market or give demo kites out to retailers to give to their house boys.
Back to top
-
Cabrinhas Black Tip 02 är ombygd och förstärkt, tidigare versoner har haft sviktande kvalitet. Har en Black Tip själv och kan varmt rekomendera den, har aldrig haft några som helst problem. Om du kollar in http://www.surfersparadise.nu så finns den på rea.
-
Som jag fick lära mig i Novemer nummret av Kiteboarding så är det helt fel att jämföra drakars AR. Många kite tillverkare använder olika sätt att mäta AR. Generellt så har en lång, smal drake hög AR, och en kort, bred drake låg AR. Bästa sättet att hitta draken som du tycker bäst om är att prova sig fram! Det kommer jag iaf göra nästa gång jag köper kite…
Lycka Till / Olle
-
Har aldrig sett att det varit dålig kvalitet på nån Cabrinha 2001 heller, har själv kört en Black tip 01:a.
Enda problemet var att man fick byta ut alla bladders efter 2 gånger på vattnet… -
Blev massa småhål i alla bladders, luften gick ut efter 3 min. Men cabrinha skickade ut nya bladders till alla som fick problemet.
-
För att komplicera bilden ännu ett knäpp, varför inte testa en Windtech Rebel pro ?
http://www.dacon.biz/Windtech/rebel5.mpg
Med en 5:e lina…..
/Mvh Lars S -
É det ngn som vet vilken som har högst AR värde av airblasten el x2:an??
-
Skulle nog hellre köpa psychon, ohyggligt bra vindområde, lyft etc
Logga in för att svara.