Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Vilken kite + bräda för nybörjare @ 95kg

  • Vilken kite + bräda för nybörjare @ 95kg

    Publicerad av zalsson på 5 augusti, 2010 vid 11:13

    Funderat på att testa kitesurfning, frågan är bara vilken storlek man ska köpa.
    Hade inte tänkt köpa på mig flera olika innan man testat.
    Är 188cm och väger ca 95kg.
    Så vilken storlek samt märke ska man köpa? även tips på brädor är intressant.

    tobbelindholm svarade 13 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • debkausf

    Medlem
    5 augusti, 2010 vid 11:48

    Klart att du ska ha en cabrinha . Enda tillverkaren med perfekt bomsystem som är busenkelt och idiotsäkert att använda. Bräda spelar mindre roll men det är klart enklast att komma igång med en twintip som är typ 160 lång. Med tanke på din vikt bör du ej ha kortare bräda än 136.

  • zalsson

    Medlem
    5 augusti, 2010 vid 13:33
    debkåusf;624200 wrote:
    Klart att du ska ha en cabrinha . Enda tillverkaren med perfekt bomsystem som är busenkelt och idiotsäkert att använda. Bräda spelar mindre roll men det är klart enklast att komma igång med en twintip som är typ 160 lång. Med tanke på din vikt bör du ej ha kortare bräda än 136.

    vilken storlek poå kiten kör man då?
    Det spelar ju roll hur mycket det blåser men en allround?

  • debkausf

    Medlem
    5 augusti, 2010 vid 16:15
    zalsson;624211 wrote:
    vilken storlek poå kiten kör man då?
    Det spelar ju roll hur mycket det blåser men en allround?

    13 är perfekt eftersom man vill börja i lite lättare vindar. Självklart går det att börja även i hårdare vindar men mindre drakar är snabbare och lämnar mindre utrymme för misstag.

  • zalsson

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 12:33
    debkåusf;624220 wrote:
    13 är perfekt eftersom man vill börja i lite lättare vindar. Självklart går det att börja även i hårdare vindar men mindre drakar är snabbare och lämnar mindre utrymme för misstag.

    vilken 13kvm är att satsa på?
    Ska helst inte kosta skjortan heller, behöver ju allt kite, sele och bräda

  • debkausf

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 16:10

    vad har du för budget?

  • lance

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 16:26

    Hej !!

    Jag är 186 o väger 95 kg, jag har börjat med: en Naish Cult 13,5 kvm och en Naish Haze 136 cm bräda. Efter att ha lärt mig köra så har jag kompletterat med en Naish Helix 9 kvm. Detta klarar jag register 6,5 – 15 m/s. Jag körde min 13,5 i 11 m/s senast men då kan jag ju köra nu med. Detta funka bra för mig och vi verkar ju ganska lika i storlek. Baksidan av att gymma för mkt på vintern 😉 ( eller inte…..)

    Mvh

    / Lance

  • zalsson

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 18:48
    debkåusf;624402 wrote:
    vad har du för budget?

    max 10k

  • debkausf

    Medlem
    7 augusti, 2010 vid 07:18
    zalsson;624426 wrote:
    max 10k

    Tja, du kan köpa min beg 2010 cabrinha nomad 13 för 7000spänn så bjuder jag på en patlove sele som jag har över så får du 3000 över att hitta en bräda för.

  • zalsson

    Medlem
    8 augusti, 2010 vid 09:57
    debkåusf;624467 wrote:
    Tja, du kan köpa min beg 2010 cabrinha nomad 13 för 7000spänn så bjuder jag på en patlove sele som jag har över så får du 3000 över att hitta en bräda för.

    Vad är det för storlek på selen? när är den köpt? modell?
    Inga lagningar eller annat på kiten? pump medföljer?

  • debkausf

    Medlem
    8 augusti, 2010 vid 12:34
    zalsson;624604 wrote:
    Vad är det för storlek på selen? när är den köpt? modell?
    Inga lagningar eller annat på kiten? pump medföljer?

    Selen är large, -09. En pyttelagning på draken som ej syns. Säljes komplett med kite, bom väska, kitefix, fångrem och pump. Ring 0706842270

  • zalsson

    Medlem
    9 augusti, 2010 vid 15:40
    debkåusf;624620 wrote:
    Selen är large, -09. En pyttelagning på draken som ej syns. Säljes komplett med kite, bom väska, kitefix, fångrem och pump. Ring 0706842270

    Hur vet man om en large sele passar? finns det några mått att gå efter?

  • debkausf

    Medlem
    9 augusti, 2010 vid 18:52

    Nej, inga mått men jag väger 85, har ölmage och har spännremmarna max åtdragna. Det finns gott om utrymme kvar mao.

  • milkman

    Medlem
    9 augusti, 2010 vid 19:23

    Om någon annan läser tråden så har vi en Cabrinha Crossbow 2010 13m kite som är uppackad tre gånger – 7500kr så blir vi av med den. (det är ett inbyte från en kund som testade en annan tillverkare och ville byta)
    Den är också komplett med allt. Självklart inga lagningar, knappt ett sandkort i väskan faktiskt då den är så ny.

  • pjoter

    Medlem
    10 augusti, 2010 vid 09:41

    Det finns ju några märken förutom cabrinha som funkar bra för nybörjare. 🙂

    satsa på 13-15kvm av valfritt märke.

  • henkelu

    Medlem
    12 augusti, 2010 vid 18:21

    Lånar tråden lite.
    Har en tjej kompis som tagit kurs å funderar på att köpa sig grejer! Hon är som sagt nybörjare å väger ca 60-65kg. Vad skulle ni rekomendera för storlek på kite å på bräda. Så att hon kan köra mest möjligt. Hon kommer nog bara köpa 1 kite till att börja med. Tacksam för råd!! Har kört allt för kort tid för att tipsa henne själv. 🙂

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Vilken kite + bräda för nybörjare @ 95kg

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.