Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › vilken kombo av bowkites skulle du välja
-
vilken kombo av bowkites skulle du välja
larssa svarade 17 år, 3 månader sedan 23 Medlemmar · 47 Svar
-
Under de två senaste åren med ett klart överskott på lättvinds dagar, den drake jag fått mest användning för är utan tvekan min 18m2. Efter som det är så få som köper så här stora drakar så händer det också rätt ofta att jag får mycket utrymme för mig själv där ute på vattnet. Jag har också en 12:a och med denna kombination så täcker jag allt mellan 5-13 m/s.
-
Väger 74 och kör bara och alltid en 11 C-kite. Funkar hur bra som helst i alla vindar, från -3 till ca 23m/s.
-
@-Olle- 398266 wrote:
Helt klart en 9a, jag använder min CB2 9a från 9 m/s och, som sagt, jag bär på 27 kg fläsk ovanpå dina 58 kg muskler. Tror definitivt att CB 9an kan vara ditt “one-kite-quiver”.
One kite quiver är fan den största lögn som finns.
-
-
Men sluta nu att prata om en 18m2 C-kite.
Du är den enda i hela världen som år 2007 tycker att det är en bra kite. Du kan köra en 0,5 m/s tidigare än din kompis med motsvarande 14 m2 kite. -
@Eddie 398484 wrote:
Men sluta nu att prata om en 18m2 C-kite.
Du är den enda i hela världen som år 2007 tycker att det är en bra kite. Du kan köra en 0,5 m/s tidigare än din kompis med motsvarande 14 m2 kite.Kanske du har rätt om du väger ca 75-80 kg eller där under men om du är lite större tror jag inte det fungerar lika bra, då behöver du lite mer yta i din kite.
-
@psychonauten 398431 wrote:
stackare..
klarar man sig inte på en kite i de flesta svenska förhållanden (dvs 5-15m/s)beror det antingen på dålig kite, dåliga brädor eller dålig teknik.
det man förlorar på endast en kite är fett häng i lite vind och att kunna köra urkrokat i mkt vind (över 12m/s), fast då är det ofta så byigt att det inte är gott att köra urkrokat ändå.
-
Men det är ju inte alla som vill köra med en lättvindsbräda heller, och som hellre har rätt tryck med sin roliga bräda både i lite och mycket vind. Dom kanske kör två kiter/en bräda. Och det kan ju inte heller vara fel, har ju väldigt lite med utrustningen att göra dock.
-
@psychonauten 398431 wrote:
Därav “”
Med en 9a klarar sig en 58-kilos kitare merparten av relevanta dagar – är det tydligt nog nu?
-
psychonauten;398431 wrote:One kite quiver är fan den största lögn som finns.
Ok………. något annat tips då? En 10a eller 11a måste ju kunna passa mig ganska bra då jag provat en 9a i 10 m/s och det var perfekt (tror jag….nybörjare juh) medan den inte funkade så bra i 4-5 m/s där istället 12an var bra. 12a var å andra sidan fööör bra häromdagen i 11 m/s. Är det verkligen roligt att köra när det knappt blåser alls? Verkar vettigare/roligare att köpa en mindre kite och köra när det blåser mycket än tvärtom.. jag vet inte. hur resonerar ni??
Fan, knepigt det här. -
Jag hade baserat valet på förhållanden från 6 m/s och upp. Dagar dår det blåser runt eller under 5 m/s är helt enkelt inte så kul…tycker jag.
-
dvs jag står fast vid att 9an är rätt val för dig.
X-Bow 2:an kan du nu köpa för bra pris sedan 3:an kom ut på marknaden för ett par veckor sedan. Den har sjukt bra low end, dvs drag i låga vindar, bör således funka för dig från 6 m/s.
Finns dock säkert andra bow kites med samma prestanda, jag har bara kört Cabrinha och talar därför helt utifrån min personliga uppfattning.
-
Beror lite på vart man bor också. Om du bor i Skåne (vilket du ju gör) så satsa på en kite som funkar från 5-6 m/s. Vi som bor i Mälardalen eller andra vaccum-hålor gör ju å andra sidan rätt i att ha ordentliga lättvindsgrejer… i alla fall om vi vill kunna få åkt en del.
(Och nej, det är inte så lätt att flytta till ett bättre kiteställe när man har familj och schysst jobb man inte gärna lämnar)
/Kaj(Tech)
-
Om bara en kite så:
75kg så ta en 12a
58kg så ta en 9a.Med det klarar ni er väldigt många dagar.
Nästa steg är att komplettera med en till men det är helt ok att vänta med det ett tag.
Logga in för att svara.