Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken storlek?

  • Vilken storlek?

    Publicerad av mic_71 på 16 september, 2009 vid 18:38

    Kommer från en tvådagars kitekurs, efter den fick jag en grym mersmak 🙂
    Nu står jag inför ett dilemma, vilken kitestorlek ska jag köpa????
    10,11,12 eller 13.

    Jag väger 85kg och mäter 187cm.
    Kommer att köra i Stockholm och på västkusten.

    //M

    mic_71 svarade 14 år, 8 månader sedan 13 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • kitelife

    Medlem
    16 september, 2009 vid 18:49

    Ska du bara ha en kite är det 12 som gäller den funkar dom flesta dagarna… sen är det bra och kompletera med en 9:a senare och kanske en 5-7:a för riktiga stormar när du är duktig :crazy: Tror inte intresset kommer svalna? och pengar får man juuh ibland.

    En kite e bra men sen är det bara och spara så blir det en till 😀 köper du då en 10-11:a så blir nästa för stor hela tiden… en 14-15 med dagens teknik blir överriggad väldigt snabbt.

    Fet båt du har där på bilden! är den din? prova och sätt en snubbe med en kite därframme istället för spinnacker isf 😉

  • tom-tom

    Medlem
    16 september, 2009 vid 19:50

    Jag brukar inte ge mig in i snack om storlekar och rekommendationer, men eftersom du typ är en kopia av min storlek, jag väger 86 och är 189, tänkte jag svara.

    Jag Stockholmssurfar vår/vinter och kör västkust 6 veckor på semestrarna plus lite resor ut i världen. Jag kör 9 & 13 Instinct Edge och i Stockholm går 13 majorteten av dagarna. Med den fångar man alla de där ‘vanliga’ dagarna på 6-10 och har så kul man kan ha i den vinden.

    Sen när det är västkust eller bra Stockholmssurf täcker 9’an i princip allt som man drömmer om som kitare. Jag skulle inte gå mot 11 om jag vore dig, 12 javisst men den där extra kvadraten är inte dum att ha runt 6-8 m/s vilket det ofta ligger på i Skärgården.

    Komba med en Twintip 131*40 typ och en vågis så har du täckt 90% av allt bra surf i svedala skulle jag säga.

  • mic_71

    Medlem
    16 september, 2009 vid 19:59

    Jag tänkte starta men en kite till en början, misstänker att det blir fler ju duktigare man blir.
    Vad tror du om en ozone instinct edge 13?? (fått ett erbjudande att köpa en sådan)
    Tyvärr inte min båt på bilden:-)

  • nic

    Medlem
    17 september, 2009 vid 06:43

    I början av karriären är alla dagar viktiga. Ska du köra mkt i Stockholm så blåser det inte lika ofta som på västkusten.

    Då rekommenderar jag 13 å 9.

    Är du på västkusten mer så blåser det oftare och mer.

    Då rekommenderar jag 11 å 7.

    Jag väger samma som dig. Kör 11an från 6m/s och går över till 7an från 10m/s bekvämt upp till +16m/s. Så här på hösten så kan det t.o.m vara idee att börja med den lilla kiten. Men kom ihåg att inte försöka köra den i för lite vind, finns inget så demoraliserande som att försöka kita med en för liten drake. Det är å andra sidan roligare att köra en mindre kite eftersom de är snabbare å man kan improvisera mera.

    nic

  • tom-tom

    Medlem
    17 september, 2009 vid 06:52

    Ja, jag kör ju den själv så svaret blir ju inte oväntat att jag gillar den.

    Jag är gammal östkustvindsurfare och med den bakgrunden passar den mig perfekt. Det jag levde på här runt Stockholm på östkusten var rätt mycket åka fort och känna den råa kraften i vinden. Edgen är profilerad åt det hållet jämfört med kites med lägre AR som är optimerade för att glida omkring och fokusera på wakeboardliknande åkning. Det är en kite som körs hårt, fort och med höjd i hoppen. Den profilen ger den också prestanda i höjdtagning och stort windrange. Jag kör min 13 från 6m/s, sweet spot för storleken med min vikt ligger runt 8-10 m/s ungefär, och jag plockar ut 9’an vid stadiga 11-12 och uppåt. Jag har kört den i 13m/s och det går men marginalerna börjar försvinna men hoppen blir ju desto bättre.

    I princip allt är bra idag, så enkelt är det. Det finns flera kites på marknaden som gör det Edgen gör. Jag har kört Ozone sen 07 för att jag tycker att de har en direkt och snabb känsla när jag kör dem som jag gillar. Sen är kvalitet och detaljer AAA.

  • kitelife

    Medlem
    17 september, 2009 vid 07:07

    Hellre 12-13 än 11-12 . . . eftersom du bor i sth. behöver du nog den x-tra kvadraten, med tanke på bra depower och lite upp och ner i vinden så är det en god tanke.

  • solomin

    Medlem
    17 september, 2009 vid 07:21

    Har nyligen börjat.
    Väger ca 93 och köpte en rebel 12 2010 samt en relativt stor bräda (X-ride 140×41,5).
    Känner mig mycket nöjd med att jag inte valt en större kite. Min plan är att kompletera med en 8a. Bor i Göteborg!
    Uppfattar det som att det är en stor bräda som är viktigt när man är nybörare, så att man lätt kommer upp.

  • tom-tom

    Medlem
    17 september, 2009 vid 11:01

    Helt rätt, speciellt första dagarna när man kör själv är det fint med stor bräda.

    Problemet är ju bara att man efter rätt kort tid vill ha en mindre bräda. Den där kvadraten extra om man är nära 90 gör att man kan skippa lättvindsplankorna och köra vanliga (runt 131*40) twin tips som är så sjukt mycket roligare speciellt när det är mer vind.

  • gugge

    Medlem
    17 september, 2009 vid 12:15
    Tom Tom;576563 wrote:
    Jag brukar inte ge mig in i snack om storlekar och rekommendationer, men eftersom du typ är en kopia av min storlek, jag väger 86 och är 189, tänkte jag svara.

    Jag Stockholmssurfar vår/vinter och kör västkust 6 veckor på semestrarna plus lite resor ut i världen. Jag kör 9 & 13 Instinct Edge och i Stockholm går 13 majorteten av dagarna. Med den fångar man alla de där ‘vanliga’ dagarna på 6-10 och har så kul man kan ha i den vinden.

    Sen när det är västkust eller bra Stockholmssurf täcker 9’an i princip allt som man drömmer om som kitare. Jag skulle inte gå mot 11 om jag vore dig, 12 javisst men den där extra kvadraten är inte dum att ha runt 6-8 m/s vilket det ofta ligger på i Skärgården.

    Komba med en Twintip 131*40 typ och en vågis så har du täckt 90% av allt bra surf i svedala skulle jag säga.

    Alltså, jag måste ju göra nåt fel. Jag kör med min 16 Bow nästan alla dagar. Har nu mer en 13 som jag tar när det tar i. Fattar ingenting. Vaddå 13 och jättestor jämfört med mig.
    /G

  • gugge

    Medlem
    17 september, 2009 vid 12:16

    Kan tillägga att jag är 175 ochväger 72 pannor.
    Kör en Gaastra på 138*38

    /g

  • tom-tom

    Medlem
    17 september, 2009 vid 12:36

    Hehe, ja du gör något fel.

  • kitelife

    Medlem
    17 september, 2009 vid 14:29
    Gugge;576726 wrote:
    Alltså, jag måste ju göra nåt fel. Jag kör med min 16 Bow nästan alla dagar. Har nu mer en 13 som jag tar när det tar i. Fattar ingenting. Vaddå 13 och jättestor jämfört med mig.
    /G

    nu har jag kollat på 4 onämda kitemärken och ingen av dom tillverkar större drakar än 15 så vad kör du för märke :confused2:

    sluta driva! dom stackars nybörjarna blir juuh förvirrade (ännu mer) :mad2:

  • sanden89

    Medlem
    17 september, 2009 vid 15:18

    12a eller 13, sak samma när du börjar. det täcker i princip samma vindar och man känner inte alls stor skillnad när man flyger dem, spec inte som nybörjare. Du kommer inte stå på stranden och svära över att du köpte en 13 ist för 12 eller tvärtom. Det är detsamma som att ropa till en surfare med 13kvm uppe ” dööö, jag skulle fan inte köra en 13 idag, det blåser ju för en 12a!”

    när du blir lite dukigare kan det vara kul att kompletera med en midre kite. då är storlekarna 8 och neråt att rekomendera. allt över en 8 överlappar 12&13kvm för mycket.
    jag själv kör med North rebels i storlekarna 12 och 8. mycket bra och nybörjarvänlig drake får jag säga. dem har också 5e lina för extra säkerhet.

    en lite större bräda (över 142 lång tycker jag är stort) är lättare att komma upp på och skära iväg. men sen har du gjort det och det sitter snabbt, då är brädan verkligen en bräda, eller ja en planka. köp en bräda i normal storlek och lägg en eller 2 extra timmar på att komma iväg, det är värt det senare!

    inte för att vara taskig men, kite är roligt i början… sen är det skitkul;D

  • tekkkno

    Medlem
    17 september, 2009 vid 16:26

    du ska ha en 7m2 och en 11m2.. inget snack.. finns i lund också..
    slingshot rev, underbar kite och löjligt lätt relaunch!

  • sourra

    Medlem
    17 september, 2009 vid 18:25

    11 som största kite om man väg 85 pannor och bor på Sveriges baksida tycker jag verkar klent.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken storlek?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.