Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken vädersajt är bäst?

  • Vilken vädersajt är bäst?

    Publicerad av chohoo på 10 juni, 2009 vid 08:34

    Vilken vädersajt ger mest riktiga svar och fungerar bäst för att planera kitesurfing i Sverige? Lägg gärna till ett betyg på varje vädersajt från 1-5, samt gärna en kommentarer om de fungerar bra för en viss region etc.

    happyfish svarade 14 år, 11 månader sedan 15 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • hengo

    Medlem
    10 juni, 2009 vid 08:52

    Beror ju helt på var man bor.

  • tobbekite

    Medlem
    10 juni, 2009 vid 08:52

    Om jag måste välja en så blir det DMI.
    Men annars tycker jag flera sidor kompletterar varandra. SMHI + DMI + FRV kör jag på.

  • hengo

    Medlem
    10 juni, 2009 vid 08:54

    Foreca är mest pålitligt här i norr tycker jag. Men dom kan vara lite pessimistiska, dom gissar alltid i neråtkant, vilket iofs är bättre än tvärt om.

    Annars kollar jag finska http://portal.fma.fi/sivu/www/batliv/vadret/vindprognos dom tar ofta i lite mer, men är grymt bra.

    Sämst i alla kategorier är iaf skämtet SMHI

  • kasimir

    Medlem
    10 juni, 2009 vid 08:55

    Det beror nog var i Sverige du bor. Så du lär inte få något användbart resultat. Jag skulle vilja säga DMI här nere i Skåne men i år har de sugit röv. Alla deras prognoser skrivs ner samma dag som man skall ut eller så skriver de fram prognosen till nästa dag. Men tidigare år så har DMI varit riktigt bra, de ar en bra mobilsida också så man har nått att göra på jobbet.

  • litease

    Medlem
    10 juni, 2009 vid 08:59

    Ja, DMI funkar inte så bra för oss här uppe på västkusten. Därför blev det Windguru.

  • chohoo

    Medlem
    10 juni, 2009 vid 09:03

    Jorå, det kommer att bli ett mycket användbart resultat. Resultatet ska in i en artikel jag skriver. Där kommer att sätta betyg på de olika vädertjänsterna. Därför vill jag ju veta vad andra i Kitesverige tycker. Så tack på förhand alla ni som tycker till.

  • call3

    Medlem
    10 juni, 2009 vid 09:10

    SMHI+FRV har funkat bra nu i vår.. vinden brukar komma lite tidigare än vad frv säger.

  • chohoo

    Medlem
    10 juni, 2009 vid 09:14

    FRV känner inte jag till. Någon URL till den?

  • tobbekite

    Medlem
    10 juni, 2009 vid 09:15
    Chohoo;552275 wrote:
    FRV känner inte jag till. Någon URL till den?

    Finns länk under “Väder” i högra framen på surfzone.

    http://ifm.frv.dk/index.asp?USER=SURFERE

  • kasimir

    Medlem
    10 juni, 2009 vid 09:20

    Betyg: SMHI 0p, DMI 10p, Windguru 8 för de har med nederbörd och annat viktigt, Danska FRV 10 de har allt från strömmar vattentemperatur och våghöjd.

    Det skulle vara kul att nån gång byta ut tombolan som SMHI använder för sina prognoser mot tombolan de använder i Kåseberga för ålalotteriet. Skulle vara kul att se Per-Erik och hon Geitskaret förklara varför det är en stor ål som rör sig från Nordsjön upp mot södra Sverige.

  • larssa

    Medlem
    10 juni, 2009 vid 09:47

    använder också bla FRV och tycker den funkar bra
    weather watcher som är ett väderprogram e också rätt bra

  • haze

    Medlem
    10 juni, 2009 vid 10:03
    Litease;552270 wrote:
    Ja, DMI funkar inte så bra för oss här uppe på västkusten. Därför blev det Windguru.

    Förra året prickade DMI rätt alla dagar utom 7 från Maj till Nov så jag tycker den funkar kanon i Varberg. I år har de haft rätt alla dagar än så länge på Anholt i och för sig men den är pålitlig.

    SMHI suger ju fett! Windguru skriver alltid ner deras prognoser så de har alltid ett överskattar värde från början.

  • jagkallaspiotrellerpete

    Medlem
    10 juni, 2009 vid 10:47

    Brukar skita totalt numera i det svenska prognoserna.

    FRV brukar vara precisa men som någon skrev brukar dem vara en timme eller två efter. Kompa det med DMI och jag tycker man får mys mys.

    HAHAHA, gick precis in på klart.se me den gamla svt meterologen, va fan, sidan ser ju ut som värsta toys r us…

  • vogon-jeltz

    Medlem
    10 juni, 2009 vid 15:39
    kasimir;552278 wrote:
    Det skulle vara kul att nån gång byta ut tombolan som SMHI använder för sina prognoser mot tombolan de använder i Kåseberga för ålalotteriet. Skulle vara kul att se Per-Erik och hon Geitskaret förklara varför det är en stor ål som rör sig från Nordsjön upp mot södra Sverige.

    Haha . eller att dom inväntar Jan Polmans död och använder hans kranium tillsammans med lite kaffesump .

    för övrigt använder jag frv

  • smaskens

    Medlem
    10 juni, 2009 vid 15:46

    FRV är kanon för Götlaborg med omnejd…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken vädersajt är bäst?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.