Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken vågbräda rekommenderas?

  • Vilken vågbräda rekommenderas?

    Publicerad av pap på 15 augusti, 2008 vid 09:05

    Körde några sessioner i vågor hemma på gotland nu i början av augusti, blev helt såld. Men det känns som att jag måste ha en vågbräda (och mindre kite) för att kunna plocka vågorna bättre. Vilken vågbräda rekommenderas?

    skotten svarade 15 år, 9 månader sedan 17 Medlemmar · 40 Svar
  • 40 Svar
  • skejtar_henke

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 09:12

    Finns ju många fina. Naishs är jättefina tex. Vita snygga cleena och sköna. Det lilla jag har åkt på dom. Är dock ingen stjärna på vågor 😉

  • sourra

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 09:21

    Hur lång och tung är du? Var kommer du köra mest och vad är det för vågor där? Har du kört vågsurfing utan kite innan?

  • pap

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 10:11

    Jag är 1,78 m lång, 75 kg. Kommer troligen köra mest i skåne men på G-land när jag är hemma o hälsar på. Jo, har vågsurfat men endast ett fåtal gånger kanske inte så mkt att räkna med.. lånade brorsans minimal sist och det funkade bra.

  • sourra

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 10:41

    Då är du ungefär som jag i längd och vikt. Skulle nog rekommendera en bräda som är runt 5’9 plus minus ett par tum. Kolla t.ex in Naish CR 6’1 och 5’6. Ta den större om du gillar små snabba kites och mycket flyt på vågen och den mindre om du kör lite större kite eller större dagar. Xelerator har en 5’8 som är rätt skön också.

  • sourra

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 10:44

    Kolla med Fahléns, Kiteboarder, Southcoast eller Surfbutiken för att hitta CR.

  • pap

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 11:10

    Tack! Har du förslag på kite oxå? Har en 9:a rev som minsta idag men den är för stor när det börjar bröta i lite, funderar på att införskaffa en 7:a också.

  • yann

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 11:25

    Ozone Light var underbara förra året att köra vågor med. Har inte testat årets men har svårt att tro att de skulle vara sämre. Ligger långt ner i fönstret och har grym depower. De är riktigt snälla så man kan koncenterar sig på vågen. Billiga och tar liten plats också.

  • nic

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 11:34
    pap;490787 wrote:
    Tack! Har du förslag på kite oxå? Har en 9:a rev som minsta idag men den är för stor när det börjar bröta i lite, funderar på att införskaffa en 7:a också.

    5 Ozone Light körde jag förra året. Klart prisvärd.
    Excelerator Epic 5,3 är riktigt skön och hållbar. Den lite större är måhända lättare att lära sig på.

    nic

  • molle73

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 11:37

    Det finns en bra tråd på
    http://www.xboard.dk/kite/?show=view_article&id=4275&subtype=1

    Mads berättar om sina erfarenheter av olika brädor. Jag tyckte det var givande;)

  • _bodhi_

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 11:51

    @Yann 490795 wrote:

    Ozone Light var underbara förra året att köra vågor med. Har inte testat årets men har svårt att tro att de skulle vara sämre. Ligger långt ner i fönstret och har grym depower. De är riktigt snälla så man kan koncenterar sig på vågen. Billiga och tar liten plats också.

    Vet inte om jag tycker att 11 600:- för en 7:a är speciellt billigt…

    Är det förresten någon som har en trevlig 5:a att sälja i gbg-regionen. Skicka ett PM eller ring 0702 – 165 155

    /Johan

  • _bodhi_

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 11:57

    @nic 490802 wrote:

    5 Ozone Light körde jag förra året. Klart prisvärd.
    Excelerator Epic 5,3 är riktigt skön och hållbar. Den lite större är måhända lättare att lära sig på.

    nic

    Du råkar inte ha en demo-körd 5:a liggande, som du vill bli av med.

    Någon annan som har någon trevlig 5:a, skicka gärna ett PM eller ring 0702- 165155

    /Johan

  • sourra

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 12:24

    @pap 490787 wrote:

    Tack! Har du förslag på kite oxå? Har en 9:a rev som minsta idag men den är för stor när det börjar bröta i lite, funderar på att införskaffa en 7:a också.

    Personligen tycker jag att en sjua är för nära nian i storlek. Jag hade så förra året och hade nog varit mer hjälpt av en sexa eller en femma då. Sedan i höstas har jag kört en hel del med Cult i vågor och tycker den är grymt skön just för att den snällt hänger kvar i luften ifall man med hjälp av vågens kraft åker ikapp kiten så man får slack på linorna (kites med “normal” form ramlar ned med LE först i samma läge). Det gör att du kan koncentrera dig mer på själva vågkörningen och mindre på att hålla sträck i linorna. Det är ju därför man är där ute på vågorna och inte inne och harvar chop eller plattvatten. Den kiten ska finnas i storlek 6m och jag tror du kan köra den med din bom så du borde kunna nöja dig med en kite-only.

  • sourra

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 12:26

    @nic 490802 wrote:

    Excelerator Epic 5,3 är riktigt skön och hållbar. Den lite större är måhända lättare att lära sig på.

    …och ger mer flyt = mer göy =)

  • pap

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 12:46

    “Det gör att du kan koncentrera dig mer på själva vågkörningen och mindre på att hålla sträck i linorna. Det är ju därför man är där ute på vågorna och inte inne och harvar chop eller plattvatten.”

    Precis det är ju det jag vill åt!

    Tack för tipsen!

  • milkman

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 13:56

    @sourra 490820 wrote:

    (kites med “normal” form ramlar ned med LE först i samma läge).

    Åhh… Vilket skitsnack!

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilken vågbräda rekommenderas?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.