Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vilken vindsurf gren är bäst för en nybörjare

• vilken vindsurf gren är bäst för en nybörjare

Publicerad av anonym-anvandare på 26 maj, 2005 vid 18:27

Hej
    Har pråm surfat en heldel. kan väl inte gippa och vattenstarta så det blir dra seglet. men har koll på det andra tycker jag. Så nu vill jag börja surfa lite mer seriöst. men vet inte vad jag ska satsa på. Formula ser rätt kul ut med fart, men det kanske blir lite enformigt. Så freeride kanske är bättre.
    vad säger ni som kan?
    Och vilken utrustning är lämplig som inte kostar allt förmycket?

anonym-anvandare svarade 20 år, 7 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • calle_b

Medlem
    26 maj, 2005 vid 20:09

Hej o välkommen smirk.gif

Om du tycker formula-varianten verkar enformig redan innan du
    prövat, så tycker jag defenitivt du ska sikta på ditt alt. nr 2, dvs freeride och eventuellt bump&jump segling. Finns en hel uppsjö av utrustning som väntar, freeride-scenen är det bra rullians på, så där finns det massa beggat.

Om du bara surfat pråm tidigare så bör nu nog gå på något
    i den större volym-klassen, ungefär 130-150 liter, beroende på din vikt. Det brukar bli ett kraftigt kliv(=utveckling) när man byter från pråm till större nybörjar brädor, planingen blir lättare och farten högre och, ja, brädan kommer med ovana fötter lova upp i vind innan man vänjer sig att ha mer framåt-vikt och lätta fötter.

Kolla in div. beggat här på konfens KöpOsälj, det finns grejjor. Skriv mer om din vikt o surfvana, samt om var du seglar o vad du är ute efter, så kommer du få ett gäng svar.

Good surfing

/calle i stiltje

• anonym-anvandare

Medlem
    26 maj, 2005 vid 21:45

Okej. jo då lutar det mer år freeride hållet.
    Jag har ju som sagt hållit på med lite pråmsufing mistral equipe tror jag den heter. Och vill göra något mer seriöst av det hela. Kommer att hålla till i mälaren.
    Jag är ute efter en utrustning som är bra att utvecklas i och inte är för ”enkel” så man växer ur den för fort.
    Jag väger ungefär 60-65kg så kanske inte behöver så stor volym på brädan.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA