Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilket freeracesegel 2012-2013 ska man ha?

  • Vilket freeracesegel 2012-2013 ska man ha?

    Publicerad av spray på 9 februari, 2013 vid 13:19

    Hej
    Har seglat NP V8 (twin cam freeride/freerace) tidigare och var väldigt nöjd med draget. Köper nu ny utrustning, är därför ute efter ett segel med två till tre LÄTTROTERANDE cams. Kan ni hjälpa mig rekomendera något segel som är enkelt att gå fruktansvärt fort med samtidigt som jag ska kunna gippa någorlunda med seglet också. Prioriterar verkligen fart rakt fram över manöverbarhet men det måste gå att gippa med seglet relativt enkelt såklart.

    Har tittat på följande segel:

    Gaastra Phantom
    Severne Overdrive
    Neil Pryde H2 2011 (grymt fula färger)

    sunsailsweden svarade 11 år, 2 månader sedan 18 Medlemmar · 50 Svar
  • 50 Svar
  • bicless

    Medlem
    9 februari, 2013 vid 13:36

    Kan tipsa om mauisails titan, det går rysligt fort , i stort sätt lika snabb som fullblodsslalom och är väldigt lättroterat och lätt för att vara så rejsigt. Jag som amatör seglar tom snabbare på titan än TR-8 som är 100% rejs.
    Sailloft nya Mission skall bli kul testa, det är nog rätt likt titan men gissningsvis lite tyngre med mer något mer planingsfokus. Föregångaren Sailloft 2-cam var i alla fall en trevlig bekantskap och planade väldigt tidigt. Mission skall vara lite mer topend orienterat än 2-cam.

  • jester

    Medlem
    9 februari, 2013 vid 13:45

    Simmer SCS borde fungera bra för dig, tycker jag. Men om du prioriterar fart hade jag köpt ett begagnat fjolårs-segel av fullcambrat slag. Är inte så mycket svårare att hantera jämfört med tex NP V8, och begagnatmarknaden är definitivt köparens marknad.

    Och som vanligt när det gäller denna typ av segel (även freerace-seglen, tycker jag) kräver rätt mast, så var noga med masten.

  • andersbq

    Medlem
    9 februari, 2013 vid 21:23

    Jättesynd att vi inte fått till det med någon Loft-importör i Sverige i år.
    Oxygen är svaret annars. Jag ska minsann ta och fixa hit ett som demo.
    Men inte ska jag ljuga om att det är lika snabbt som ett fullblodsslalom. Det är det INTE. Men ett väldigt bra ocambrat segel är det.

  • getwet

    Medlem
    10 februari, 2013 vid 13:08

    Vilka storlekar är det du är ute efter, nytt eller beg?

  • lasse-n

    Medlem
    10 februari, 2013 vid 13:58

    Håller med Jester.
    Nu finns mycket bra beg Slalom/Race segel till bra pris, ibalnd även med passande mast.

  • spray

    Medlem
    11 februari, 2013 vid 14:12

    @getwet 706764 wrote:

    Vilka storlekar är det du är ute efter, nytt eller beg?

    mellan 6,5-7,5kvm, cirka två cambers som är lättroterande. Vill kunna gippa någorlunda enkelt.

  • spray

    Medlem
    11 februari, 2013 vid 14:12

    Är ute efter nytt segel isåfall

  • jester

    Medlem
    11 februari, 2013 vid 14:47

    2013 NP H2 är ju ruggigt snyggt, och roterar lätt eftersom det har den smarta Ultra Cam-cambern.

  • spray

    Medlem
    11 februari, 2013 vid 20:03

    Tackar ska kolla in det! Ingen som provat Severne Override ?
    Någon som testat NP H2 -13 ?

  • kinetic

    Medlem
    11 februari, 2013 vid 20:38

    Kolla på Point-7…De har både AC-X (utan cambers tror jag) samt AC-K (med cambers…). Marknadens snyggaste segel, bra pris. Join the dark side…The force is strong*haha*
    http://eurzone.point-7.com/product.php?productid=107&cat=1&page=1
    http://eurzone.point-7.com/product.php?productid=108&cat=1&page=1

  • the_novice

    Medlem
    11 februari, 2013 vid 21:27

    @Spray 706831 wrote:

    Ingen som provat Severne Override ?

    Jodå, men freerace segel är väl alltid lite av en kompromiss och jag tycker att Reflex seglen är bättre. Ett rent race segel tål mera vind och de går bara bättre ju mera det blåser, man byter bara till mindre segel för att det går fortare då och inte för att man “måste” för att hålla dem. Förra årets modell på Reflex seglen roterar dessutom väldigt lätt i och med den större/längre cambern. Har man väl fått känna på de fullcambrade seglen så är det svårt att gå tillbaka…

  • spray

    Medlem
    12 februari, 2013 vid 12:04

    @The_Novice 706837 wrote:

    Jodå, men freerace segel är väl alltid lite av en kompromiss och jag tycker att Reflex seglen är bättre. Ett rent race segel tål mera vind och de går bara bättre ju mera det blåser, man byter bara till mindre segel för att det går fortare då och inte för att man “måste” för att hålla dem. Förra årets modell på Reflex seglen roterar dessutom väldigt lätt i och med den större/längre cambern. Har man väl fått känna på de fullcambrade seglen så är det svårt att gå tillbaka…

    Hur fungerar sånna här segel vid gippar/vattenstarter?

  • jesper-b

    Medlem
    12 februari, 2013 vid 16:57
  • jester

    Medlem
    12 februari, 2013 vid 17:11

    @Spray 706852 wrote:

    Hur fungerar sånna här segel vid gippar/vattenstarter?

    Naturligtvis lite bökigare, men det handlar mer om att vänta lite extra innan vattnet rinner ur mastfickan innan man kan lyfta upp riggen.

  • john1

    Medlem
    12 februari, 2013 vid 17:49

    Jag har i alla år seglat med Ezzy wave och freeride segeln. Har haft Ezzy Cheetah (no camber) nu en sesong. Jag är mkt. nöjd. Har tidigare haft NP segel med och utan camber, Jag seglar ganska så obehindrad när en del andra byter ner sig i hård vind. Lion är ett 2 cambersegel med samma profil, tror inta man kommer snabbare igång, men kan hållas längre när överriggat.
    Alla Ezzy segel är kända för kvalitet och mkt. stort vindregister. Titta på http://www.ezzy.com
    JJ

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vilket freeracesegel 2012-2013 ska man ha?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.