Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vilket segel skall jag välja???
-
Vilket segel skall jag välja???
Publicerad av sofian på 4 augusti, 2004 vid 06:06Hallå! har en liten fråga som jag tänkte att ni skulle få hjälpa mig med. Är relativt nybörjare, dvs har åkt lite men inte tillräckligt mycket för att kunna vattenstarta. Jag köpte ny bräda nyligen, en RRD AvantRide 130l (2001) och nu behöver jag köpa nytt segel och ny mast. Vilken storlek passar bäst för svenska vatten och en nybörjare som vill kunna dra rigg?? Eftersom som min ekonomi inte ligger på topp så blir det nog ett billigare segel, tänkte köpa ett Gun segel el liknande, någon som har något tips på bra segel där, eller något bra beg segel? Vilken mast skall jag köpa till? Vill ju köpa NU!!!
charlieb svarade 20 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Hmmmm?
Klassiska frågor även fast man har hållit på ett tag (segelstorlek..)
Ett större segel gör ju att man får plana tidigare men sen är ju frågan hur stort vill man då ha det innan det blir alldeles för ”bångstyrigt”?
Skulle nog välja nåt runt 6.5 – 7.0 m2 i storlek, för en genomsnitts surfare…..vikten spelar en viss roll….
Varför inte ett Gaastra Matrix från 2003 (nytt) hos surfkeepler i tyskland 239 euro
(funkar bra att köpa där ifrån många som köpt sina grejer därifrån!)
KeeplerMen som du nämnde så gör även GUN bra grejer till Ok! priser…
hadé
mats -
Knatte
Gäst5 augusti, 2004 vid 04:50Håller med det övriga inlägget..
Du skall nog satsa på ett segel i storleken 6.5-7.0 kvm. Om du nu inte är en lättviktare, då kanske du skall satsa på något runt 6.0 kvm…
Har du ett för litet segel så kommer inte din brädan funka så bra.
(Den är avpassad för segelstorlekar mellan 6-8.0 kvm ?)
Jag hade nog försökt att få tag i nyare begagnat segel och mast från 2002/2003.
Tillräckligt moderna segel och betydligt billigare än nyttDet borde inte vara svårt att hitta något här på säljkonfen. Eller köp ett nytt fjolårssegel i någon butik. Då finns det 1000-lappar att tjäna.
-
Jag är också ganska ny i gemet…första seglet jag hade var ett gaastra grind -02 5,4 som jag har varit helnöjd med. Som mast har jag en Tidal wave 430. Om du ska börja med att köpa ett segel så kanske det är roligt att ha något som du kan köra med när det blåser lite mer också utan att bli överriggad. Har dock inte så mkt erfarenhet..
-
Hej,
Se till att köpa ett segel som du kan ha en 430 mast för då kan du ha det både till små och stora segel. Jag har ett NP soul 6.7 som fungerar och 430:n är ok till 4,7.
Jag skulle nog satsa på ett 6.0 segel om du inte är för lätt eller tung.
Peder -
Sånt här kan man ju alltid älta hur mkt som helst fram o tillbaka…
I vilka vindar vill du kunna segla?
Med ett lite för stort segel så blir du väldigt fort överriggad o förmodligen väldigt frustrerad när du får stå på stranden när alla andra kör. Hellre då ett litet mindre smidigare/lättare segel där du planar senare men kan hålla kvar i längre.
För dig räcker d absolut m ett 6,2 absolut inte större.Sen e d ju alltid lite svårt…
om du kan segla såpass att du drar upp seglet o sen åker fram o tillbaka så kan du satsa på större segel (men fortfarande runt 6,0 – 6,4m2.
men Om du ganska ofta drar rigg så kan d lätt bli väldigt tungt…och skillnaden e rätt stor så fort du får 0,5m2 mer att dra upp.Skulle du köpa ett 5,5 så kommer du fortfarande kunna segla dom dagarna då d blåser lite mer (8-10)…innan du blir överriggad.
Hellre att du planar lite senare men att du istället kan åka runt o träna balans o kanske lättvindstrick då vinden ligger runt 5-6ms. O samtidigt kunna segla då d ökar lite.
Varför inte hyra en rigg, kanske nere i apel (80kr/timma)
hyr ett 6,5, kör en timma… byt sen till ett 5,0 – 5,5 o känn skillnaden.O nästa säsong när du har mer kött på benen så handlar du dig antingen ett större…kanske 6,2 o ett 4,2 el 4,7 (förutom d 5,4 du köpte…?
-
Tack så mycket för alla svar allihopa. Jag är inte så jättestor så jag har bestämt mig för att köpa ett 5.3-5.5 segel, vilket vet jag inte än, håller fortfarande på och väljer, men nu kommer ju skattepengarna så nu har man ju råd… Sen har jag ett 6.0 som jag kan ha när det behövs.
-
Jag tycker att du tar ett bra beslut. Om du inte väger över 60 kg så kommer ett 6.0-6.5 vara det största du kommer att köra. har du då ett 6.0 så blir det bra med ett 5.3-5.5 att lära dig vattenstarta med. Lycka till!!
CharlieB
Logga in för att svara.