Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilket underställ?

  • kitelife

    Medlem
    21 oktober, 2009 vid 09:32
    kalle57;584626 wrote:
    Vad tror du om Stadiums merinoull kontra Woolpower? Det ser ut som att Stadium har 100% merinoull och Woolpower har 60% merinoull o resten plast. Sedan vet jag ju inte i och för sig vikt/m2 för Stadiums underställ. Svåra val det här…

    Har inte provat det du pratar om men låter intressant så jag ska nog åka och kolla vad det är… Vad kostar det?

    Woolpower har 40 % frotte = plast för att det är ett material som inte kan hålla vatten… det är oxå för att det inte ska klia så mycket som ull har en tendens och göra:tongue:

  • peter_nilsson

    Medlem
    21 oktober, 2009 vid 10:04

    Jag kör samma underställ som när jag åker snowboard, fungerar jätte bra. Tror att det är rätt mycket % plast i det stället.

    //Peter

  • kalle57

    Medlem
    21 oktober, 2009 vid 10:56
    KiteLife;584641 wrote:
    Har inte provat det du pratar om men låter intressant så jag ska nog åka och kolla vad det är… Vad kostar det?

    Woolpower har 40 % frotte = plast för att det är ett material som inte kan hålla vatten… det är oxå för att det inte ska klia så mycket som ull har en tendens och göra:tongue:

    Över + underdel kostar tillsammans 698 kr på Stadium.

    Har snöat in lite på Mystics shorty. Betydligt tjockare (1, 5 mm) än motsvarande Neil Pryde (ca 0, 5 mm). Tror jag har bestämt mig för den faktiskt. Kostar 695 på Fahléns vilket känns hyfsat.
    http://www.fahlensurf.se/v4/product_info.php?products_id=2164

    Ska testa mitt gamla skidunderställ (inte ull) först för att se om det ger ngn värme. Har även ett par Craft löparbyxor (typ tjockare balettbyxor) som måste testas oxå.

  • kitelife

    Medlem
    21 oktober, 2009 vid 19:13

    det var juuh ett bra pris… för det kostar bara överdelen hos woolpower! jag vet löjliga priser men oxå löjligt nöjd 😀

    Fick det i julklapp förra året och önskar nog samma igen :blush:

  • milkman

    Medlem
    21 oktober, 2009 vid 20:14

    Den här körde vi förut, men sen började vi köra tröjja med luva ovanpå stället och då behövdes inte inte understället längre. Men den var bra annars, och till ok pris.
    http://www.kitekraft.se/prolimit-underdrakt-1mm.html

  • dunderklumpen

    Medlem
    21 oktober, 2009 vid 21:02
    pjoter;584633 wrote:
    Men den andra frågan om handskar och huva har ju inte fått ett svar än.
    Angående huva tycker inte jag det är någon stor skillnad, dock har jag ju tjockt gosigt hår som håller huvudet varmt så för mig handlar det bara om att värma halsen så det kanske är stor skillnad för ollonskallarna? 😉

    Hmmm, var det där en pik? :santa: Nja, nåt hår finns inte att tala om så det får vara nåt som värmer 🙂 Angående handskarna så är det ju helt rätt när man drar ut på det över år (om det håller så länge) så är det ju ingen kostnad.

    Hur tjockt underställ kan man egentligen ha under en våtdräkt som sitter bra utan något under? Det är ju lite stretchigt men inte hur mycket som helst och det ska ju inte skava. Anledningen är att jag har en gammal våtdräkt utan ärmar (klippa av benen så det blir en shorty) som jag tänkte prova. Men den är nog 4-5mm. Funkar det om man kör den utanpå en 5/3?

    /Anders

  • kalle57

    Medlem
    22 oktober, 2009 vid 06:24
    Milkman;584740 wrote:
    Den här körde vi förut, men sen började vi köra tröjja med luva ovanpå stället och då behövdes inte inte understället längre. Men den var bra annars, och till ok pris.
    http://www.kitekraft.se/prolimit-underdrakt-1mm.html

    Är tröja+luva varmare än underdräkten eller är det bara smidigare?

  • milkman

    Medlem
    22 oktober, 2009 vid 08:11
    kalle57;584769 wrote:
    Är tröja+luva varmare än underdräkten eller är det bara smidigare?

    Ja, jag tycker det. Om du inte har luva på dräkten förståss.
    Ifall den extra millimetern neopren sitter ytterst eller innerst verkar inte spela någon roll, bara det sitter tight. Men väst/tröjja med luva har den stora fördelen att det håller bort allt vatten som kan spola in i nacken, och håller nacken varm också.
    Vi kör med denna: http://www.kitekraft.se/prolimit-vast-med-huva.html och jag använder den ut och in när det blåser hårt (för att få mindre avkylning från dustning). Är det minusgrader ute så brukar jag ha hjälm på också, då denna bara är 1,5mm. Med hjälm så räcker denna luva hela vintern, men glöm inte mössa när du är på land 🙂

    Vi kör med assaultdräkterna och de är grymt bra ‘även på vintern. Om du har sämre neoprene eller dubbelneoprene så kanske du kan förstärka under också, jag har förstärkt min dräkt någon gång, då har det varit helt vanligt billigt underställ från Intersport eller en gammal rashguard. Men vad som helst i plastmaterial funkar då allt du vill göra är att få till ett litet lager luft mellan dräkt och kropp. Denna rash blir för varm i min dräkt: http://www.kitekraft.se/ozone-thermal-rash-vest.html / http://www.kitekraft.se/ozone-thermal-rash-langa-armar.html Kanske nått för den med aningen för tunn dräkt?
    Benen behöver du inget extra på, så länge du åker så jobbar musklerna upp temperaturen ändå.

    Tja, min erfarenhet i alla fall 🙂

  • macedu

    Medlem
    22 oktober, 2009 vid 08:22

    Sedärja….. nu snackar vi….

    http://www.kitekraft.se/prolimit-vast-med-huva.html

    Denna blir ju som jag vill ha det just med vatten som snabbt tar sig in i nacken då jag inte har en heldräkt med huva insydd etc….. Nu har jag ju haft craftpolon uppvikt vilket funkar oki.
    Har iofs sett dessa förut men just att man kan vända den är ju kanon då jag på sista sessionen (sorry boys, windsurf 🙂 ) kände mig IGENOM BLÅST……

    Fråga till denna…. är huvan såpass tunn så man även skall ha sin vanliga neohuva eller kan man droppa den…….

    Sen en till…. Jag väger 95 (ej fet :wink:) och har relativt bred bröstkorg…. så vad skall man välja för storlek,……. ngn… XL om överst eller funkar den då innerst oxå???
    Ju mer man kan laborera desto bättre mao….
    Tanken är då att jag har en neotröja underst sen den kortärmadedräkten och sen “er ide”….
    ELLER Er idé underst och sen neotröja och sen kortärmad dräkt.

    VIlken size? L eller XL 🙂

    /mac

  • milkman

    Medlem
    22 oktober, 2009 vid 08:49
    MacEdu;584783 wrote:
    VIlken size? L eller XL 🙂

    Ifall du är lång så skulle jag säga L, annars XL. Storleken är tight, för det ska den vara för att ge extra värme. Jag väger 78 och kan köra både M och L. M är lite bökig att få på men väl på plats sitter den grymt. Om det blir fel kan du förståss byta.
    (just ja: du kan ha din vanliga neopreneluva ovanpå om du behöver den)

  • kalle57

    Medlem
    22 oktober, 2009 vid 09:04

    Jag köpte faktiskt en lös huva och inte en med både väst+huva eftersom jag har stort huvud (dock ej vattenskalle). Behöver XL i huvan o M/L i västen och då funkar det bara inte. Hade varit kanon om man kunde köpa dom olika delarna i olika storlekar men jag antar att det inte går. Antar att vattenlåset är viktigt så det inte rinner in vatten när man klunsar.

  • dunderklumpen

    Medlem
    22 oktober, 2009 vid 09:40

    @Milkman

    Hur är ProLimit Fingervantar 3mm? De ser tjocka ut… Har man rörlighet ändå?

    /Anders

  • macedu

    Medlem
    22 oktober, 2009 vid 10:45
    Milkman;584788 wrote:
    Ifall du är lång så skulle jag säga L, annars XL. Storleken är tight, för det ska den vara för att ge extra värme. Jag väger 78 och kan köra både M och L. M är lite bökig att få på men väl på plats sitter den grymt. Om det blir fel kan du förståss byta.
    (just ja: du kan ha din vanliga neopreneluva ovanpå om du behöver den)

    Snyggt och tack!

    Jag är 187 så det lär då bli XL då oxå huvudet är åt samma håll……tror jag, hö hö….
    Bra att man kan backuppa med huvan med….. även om det kan bli klaustrofobiskt :shocked:

    /Mac

  • pjoter

    Medlem
    22 oktober, 2009 vid 11:46

    Dunderklumpen, ingen pik på något sätt…. 🙂 Tänkte bara att det kanske är skillnad på huvor som hårlösa känner och inte jag.

    Angående tröjor med inbyggd huva, tänk på att iaf mystics är gjorda för att vara innerst. Dom har metallite i sig för att reflektera kroppsvärme så sätter man dom ytterst har man betalt för något som man inte alls utnyttjar vilket ju är lite onödigt.

    Låter annars rätt gott med en huvtröja utanpå, skulle kanske funka med dreads också, måste jag kika på.

  • dunderklumpen

    Medlem
    22 oktober, 2009 vid 12:08
    pjoter;584819 wrote:
    Dunderklumpen, ingen pik på något sätt…. 🙂 Tänkte bara att det kanske är skillnad på huvor som hårlösa känner och inte jag.

    Jodå, förstod det 🙂 I värsta fall kan jag ju få låna en eller annan dread av dig 😛

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vilket underställ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.