Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vill börja kitesurfa

  • Vill börja kitesurfa

    Publicerad av mrmartin på 6 september, 2005 vid 17:15

    Tjena allihop

    Har haft tankarna på att skaffa mig en ny hobby som förflyttar mitt lekamen utomhus. Är riktigt sugen på att börja kitesurfa. Inget snack om att prova på först. Jag SKA bara lära mig smile.gif

    Nu till det viktiga.
    1. Någon som surfar i Malmö? Jag har nämligen ingen bil så jag tänkte hålla till på cykelavstånd samt på obefolkade platser tills jag inte längre betraktas som en fara för allmänheten. Men det hade varit gött att ha någon att leka med.

    2. Vad för utrustning ska jag köpa? Ska jag köpa något begagnat för att sedan behöva byta ut allt eller ska jag lägga 10 laxar direkt på rediga prylar?

    3. Om jag mot bestämmer mig för att gå en kurs. Vem ska jag gå hos? Jag har sett massa skolor men vet inte vilken som är bra/dålig.

    Cred till den som orkar svara på alla n00b frågor.

    / MrMartin

    mrmartin svarade 18 år, 9 månader sedan 12 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • rambo_johnson

    Medlem
    6 september, 2005 vid 17:16
  • klmahaha

    Medlem
    6 september, 2005 vid 17:20

    Tjena Martin.

    Läs gärna inläggen i detta forum. Förutom att du får mycket hjälp så lär du dig fort vilka som är riktiga nötter och vilka som är normala nog att det värt att ta ett råd från.

  • rambo_johnson

    Medlem
    6 september, 2005 vid 17:21

    Svar till:


    Tjena allihop

    Har haft tankarna på att skaffa mig en ny hobby som förflyttar mitt lekamen utomhus. Är riktigt sugen på att börja kitesurfa. Inget snack om att prova på först. Jag SKA bara lära mig smile.gif

    Går att lära sig själv klara jag det så klarar du det, kolla http://www.kiteboardingschool.org

    Nu till det viktiga.
    1. Någon som surfar i Malmö? Jag har nämligen ingen bil så jag tänkte hålla till på cykelavstånd samt på obefolkade platser tills jag inte längre betraktas som en fara för allmänheten. Men det hade varit gött att ha någon att leka med.

    finns ett gäng som kör i Malmö, Stellan, Melker, Bandana mm e du cool så får du säkert hänka på

    2. Vad för utrustning ska jag köpa? Ska jag köpa något begagnat för att sedan behöva byta ut allt eller ska jag lägga 10 laxar direkt på rediga prylar?

    Vi har paket som passar nybörjaren såväl som den avancerade åakren för 9999:- 15kvm med 136 Brunotti bräda, jevligt poplulärt paket. Knappt lönt att köpa beg, dvi har dock en del bra beg grejer skciak ett mail till info@kiteboard.se så kan vi nog lösa det mest vi håller till i Malmö/Lund

    3. Om jag mot bestämmer mig för att gå en kurs. Vem ska jag gå hos? Jag har sett massa skolor men vet inte vilken som är bra/dålig.

    Stellan o gänget är duktiga, vi har även ett antal instruktörer på kiteboarding.se som håller kurser i Malmö regionen[/b

    Cred till den som orkar svara på alla n00b frågor.

    / MrMartin

    [/ QUOTE ]

  • patrikol

    Medlem
    6 september, 2005 vid 19:32

    Ja börja med något beg ifrån någon av dom stora tillverkarna.

    http://www.kitelife.se/

    Stellan och Lidde är duktiga men det är Anna med!
    Skämt åsido det finns hur många som helst här nere du bor verkligen rätt!
    Lycka till!

  • denrica

    Medlem
    6 september, 2005 vid 20:02

    Bra att du vill gå kurs först. Sätt säkerheten först, så har du roligast i längden.
    Lycka till och hjärtligt välkommen till sporten!

    /DJ

  • rambo_johnson

    Medlem
    6 september, 2005 vid 21:25

    fan ja börja själv, fast ja va iofs fet så ja kunde hålla i när det blåste på… e man bara lite funtad o läser på nätet…

  • backe

    Medlem
    7 september, 2005 vid 07:54

    Svar till:


    http://www.kiteboardingschool.org

    [/ QUOTE ]

    De e fan da shit!

  • mrmartin

    Medlem
    7 september, 2005 vid 09:07

    Nu har jag letat mig fördärvad efter begagnade prylar. Det första jag insåg är att jag har inte en susning vad jag behöver. Jag tänkte om jag berättar lite hur kort och fet jag är här så kanske ni kan hjälpa mig svänga ihop ett bra paket. Gärna billigt oxå wink.gif

    Vikt: 87kg (Ingen aning hur det gick till)
    Längd: 187cm

    Jag har inte så mycket preferenser förutom att jag vill kunna flyga apr-okt (om vädret tillåter gärna tidigare) runt Malmö trakten.

    Jag läst en del om joystick baren och den verkar ju bra (säger jag som inte har koll). Utrustningen får gärna vara sån att den inte är för svår att börja med men samtidigt inget man tröttnat på när man hållt på ett tag. Jag tänkte iaf ha den i 2 år.

    Jag har sett begagnade grejor från allt mellan 3.000 till 10.000 vilket gör mig lite kondunderad och ganska säker på att det står “blås mig” i min panna.

    Några idéer? Presentera gärna ett helt paket så blir mitt liv lättare.

    / MrMartin

  • rambo_johnson

    Medlem
    7 september, 2005 vid 09:17

    Svar till:


    Svar till:


    http://www.kiteboardingschool.org

    [/ QUOTE ]

    De e fan da shit!

    [/ QUOTE ]

    den + 5 år och ett par hambjumbrgare sen hoppar du högst i Svedala

  • rambo_johnson

    Medlem
    7 september, 2005 vid 09:25

    Svar till:


    Nu har jag letat mig fördärvad efter begagnade prylar. Det första jag insåg är att jag har inte en susning vad jag behöver. Jag tänkte om jag berättar lite hur kort och fet jag är här så kanske ni kan hjälpa mig svänga ihop ett bra paket. Gärna billigt oxå wink.gif

    Vikt: 87kg (Ingen aning hur det gick till)
    Längd: 187cm

    Jag har inte så mycket preferenser förutom att jag vill kunna flyga apr-okt (om vädret tillåter gärna tidigare) runt Malmö trakten.

    Jag läst en del om joystick baren och den verkar ju bra (säger jag som inte har koll). Utrustningen får gärna vara sån att den inte är för svår att börja med men samtidigt inget man tröttnat på när man hållt på ett tag. Jag tänkte iaf ha den i 2 år.

    Jag har sett begagnade grejor från allt mellan 3.000 till 10.000 vilket gör mig lite kondunderad och ganska säker på att det står “blås mig” i min panna.

    Några idéer? Presentera gärna ett helt paket så blir mitt liv lättare.

    / MrMartin

    [/ QUOTE ]

    Mitt tips:

    Köp inte för stor kite direkt, börja med en 12 särskillt nu på hösten. du kan få tag på en beg 12a i BRA skick med splajs ny bräda för runt 7900:- Tror ludde kan fixa nått gött (luddegessie@hotmail.com)

  • pjoter

    Medlem
    7 september, 2005 vid 10:33

    lura fan inte ut honom å köra utan å ha gått en kurs! tillräckligt med folk ute som inte har nån koll alls. när du började va de inte över 20 gubbar på vattnet varenda blåsiga dag som de e nu. kräver att man har lite mer koll.

    mrmartin, bräda 130-140 e fint, kite beror lite på hur du har tänkt göra. ganska så snart kommer du vilja ha fler än 1 kite eftersom den täcker ett ganska litet register.
    hade jag köpt nytt nu så hade jag jag skaffat en 10 å en 15. då täcker du in ett stort vindregister på bara 2 kites. vill du ha 3 är 9-12-16 en vanlig kombination. så det beror på hur mkt pengar du vill/kan lägga ner och hur ofta du vill köra. då det blåser mer nu på hösten så är det bättre att vänta med en större kite tills våren iaf.

    och köp begagnat! priserna ligger nere i botten nu, du kan få kanonfina kites för inga pengar alls. 03 och framåt e ok. 04 e riktigt bra för pengarna du kan få dom för. alla större märken funkar fint, ta den med snyggast design. smile.gif

  • rambo_johnson

    Medlem
    7 september, 2005 vid 12:53

    Svar till:


    lura fan inte ut honom å köra utan å ha gått en kurs! tillräckligt med folk ute som inte har nån koll alls. när du började va de inte över 20 gubbar på vattnet varenda blåsiga dag som de e nu. kräver att man har lite mer koll.

    mrmartin, bräda 130-140 e fint, kite beror lite på hur du har tänkt göra. ganska så snart kommer du vilja ha fler än 1 kite eftersom den täcker ett ganska litet register.
    hade jag köpt nytt nu så hade jag jag skaffat en 10 å en 15. då täcker du in ett stort vindregister på bara 2 kites. vill du ha 3 är 9-12-16 en vanlig kombination. så det beror på hur mkt pengar du vill/kan lägga ner och hur ofta du vill köra. då det blåser mer nu på hösten så är det bättre att vänta med en större kite tills våren iaf.

    och köp begagnat! priserna ligger nere i botten nu, du kan få kanonfina kites för inga pengar alls. 03 och framåt e ok. 04 e riktigt bra för pengarna du kan få dom för. alla större märken funkar fint, ta den med snyggast design. smile.gif

    [/ QUOTE ]

    fan pjoter tycker inte du skall uttala dig du vet ju knappt nånting om nånting. och så kör du Volvo och Volvo kites.

  • mrmartin

    Medlem
    7 september, 2005 vid 14:06

    Ingen som har ett kit liggande? Allt det här snacket gör mig så jävla k.. menar sugen på att prova. Någon?

  • johanlin

    Medlem
    7 september, 2005 vid 14:14

    Finns ju massor under köp&sälj…

    /johan

  • mrmartin

    Medlem
    7 september, 2005 vid 14:20

    Fråga: Vad för sorts sele ska jag ha? Sitt? Motivera svaret wink.gif

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vill börja kitesurfa

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.