Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing villken kite?

  • villken kite?

    Publicerad av platslagarn på 17 maj, 2010 vid 07:38

    hej. ska köpa ny kite.

    villket märke och modell rekomenderas?

    Kahoona v2 från Best har jag fått tipps om. nån som har koll på den?

    jag vill ha en kite som är lättkörd och lätt att få upp ur vattnet när jag gjort bort mig.jag är kook.ca 12 m2 ska jag ha..

    mvh plåtis

    skotten svarade 13 år, 11 månader sedan 14 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • spexz

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 08:03

    Om du ska ha en som är lättstartad i vattnet så satsa på en delta model. Ställer sig automatiskt ute ur vindfönstret och sen är det bara att dra i bommen så är den i luften.

  • milkman

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 08:33

    Vi rekommenderar en sån här: http://www.kitekraft.se/ozone-catalyst-komplett-kite.html
    Rimligt pris på en riktigt bra kite också. Kärs i minst sex av Sveriges bästa skolor och föredras personligen utav en del av instruktörerna.

    Lr så köper du paket, lite svårare relaunch men det är marginellt.
    http://www.kitekraft.se/nobile-startkit-kite-and-brada-n62-and-nbl.html
    Men priset är grymt bra 🙂

    Färdigpimpat.

  • cosmo

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 09:30

    JN Mr Fantastic II kan rekommenderas.. den är vad den heter! Kan vara lång leveranstid på den dock…

    “KW WOULD CHANGE: The fact that we don’t see more people riding
    these kites.”

  • dannep

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 10:01

    Lite svårt att få oberoende svar när de flesta vill sälja sitt märke, som att fråga en volvohandlare om en Audi är bättre?

    Testa dig fram, finns ju som sagt många märken representerade här som du kan få prova på stranden innan du köper…

  • skotten

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 11:29

    you are right to look around 12m2, medium aspect kites are more stable and easier to relaunch than the higher aspect ones, there are plenty of kites out there that match the criteria : )

    You pretty much pay for how flashy you want it to look nowadays as all the kites perform really well and you dont notice as much of a difference as you would 3 or 4 years ago.

    If price is an issue for you there are a few really nice deals available just now,

    Slingshot kite + board for around 12k
    nobile kite+ board around 12k
    EH (any) kite + board 11k

    always ask if you can try before you buy, and remember when buying a kite+board, you can always get a nice deal on a harness and wetsuit : ) EH kite/board/Mystic wetsuit/harness 14,5k!!

    Follow us on FB and Twitter!!

    http://www.Facebook.com/kiteboarding.se
    http://www.Twitter.com/kiteboardingse

    http://www.kiteboarding.se
    sig2.jpg

  • yann

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 12:13

    Är det Plåtis från Surfsverige? Dags att ta tag i kajtande på allvar nu? Har för mig att du var på gång redan för ett par år sedan?

    Jag kör på Ozone Catalyst som Milkman här ovanför rekommenderade och de passar bra för nybörjare och vågor men går att köra allt med. Surfbussen/Kitekraft håller ju till i Stockholm och det gör väl du också så då kan du få en demo på grejerna innan du slår till.

  • dak

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 12:18

    Flexifoils nya Proton alt liquid force havoc är fina och lättkörda SLE kites med grym kvalité, grymma att växa i för kräsna åkare är de med. Finns hos nocomply i gbg.

  • platslagarn

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 13:04

    tja yann. har velat länge nu. körde en del kite i vintras på sjöarna. köpte dåliga kites som funkade på snön.provade på vattnet och insåg att jag måste ha bra grejer.är ju lite av en djungel detta med kites.vill gärna pricka rätt fort och inte harva runt på skit.verkar jobbigt att prova grejer då jag ändå inte har koll på om dom är bra.jag har inte koll än.blir nog till att köpa en direkt..

    tack för infon alla.

  • yann

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 13:57

    Förstår dig! Det är en djungel och överlag är de flesta kites idag skitbra om du håller dig till de större märkena. Det handlar kanske lite mer om att välja rätt typ av kite så har varje märke en kite som passar din (framtida) åkstil. Vet ju att du vågsurfar sedan innan så jag tänke att Catalyst skulle passa dig då den är utmärkt nybörjarkite och går du mot vågor kommer du aldrig att växa ur den. Jag har skrivit en review om den i storlek 8m här.

    Sånt som kan avgöra är närheten till en återförsäljare, vilken service de håller och hur mycket reservdelar de har på lager eller hur snabbt de kan få hem. En annan vinkling är att köra på samma prylar som sina polare eller localsen på spoten man kör. Då blir det lättare att välja rätt storlek och jämföra kroppsvikt kontra vikt etc.

  • gadget

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 14:28

    Jag har hittils inte sett en kite av nyare modell som varit omöjlig att få upp så sluta alla att vara så partiska.
    Det är väl viktigare hur kiten känns i luften än i vattnet.
    Vattenstarta kommer du ändå kunna efter lite träning oavsett var du köper.

  • milkman

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 14:48

    Håller du till i Stockholm så kan du ju komma in och snacka med oss i butiken, om inte annat är kaffet gott här 🙂
    http://www.surfbussen.nu Kungsholms strand 181.

    MVH
    Jens

  • walle

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 15:59

    Håller INTE med “Gadget” om ett alla nyare kites e lätta att vattenstarta och att det inte e lika viktigt att kiten e lätt att få upp som hur den flyger i luften!

    Surfar man i skåne/västkusten eller på andra spots som har “snälla” stränder eller bottnar så e det inga problem…

    MEN…bor man på fel ställen, som jag…, där man har träd/stenar/buskar/berg .mm direkt i vattenkanten, djupt vatten och om vinden inte e lika jämn så är det betydligt viktigare att kiten e lättstartad!

    Jag vill påstå att de flesta kites flyger bra i stället men det varierar mycket i hur lätta dom e att vattenstarta…
    Givetvis är det stor skillnad i bottendrag, popp, speed men nästan alla kites i dag flyger bra.

    Ju lättare kiten e att få upp ju mer ork har du kvar att lägga på surfet, dessutom blir det säkrare om du får upp den tidigt än om du driver iväg mot land eller ifrån…

    Jag tror Kahoona v2 är ett kanonbra val, men det finns fler liknande kites av andra märken…

  • sourra

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 17:24

    Jag tycker det pushas för lite sales i den här tråden. Gå en kurs hos Crazy Joe så det blir lite fart. Och testa en Naish Helix när ni ändå håller på, det är fan en lättstartad kite att växa med.

    [ame=”http://www.spike.com/video/crazy-joes-used-car/2706102″]Crazy Joe’s Used Car Salesman Training Center Commercial | SPIKE[/ame]

  • gadget

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 19:44
    walle;612209 wrote:
    Håller INTE med “Gadget” om ett alla nyare kites e lätta att vattenstarta…

    Det var inte vad jag skrev.
    Jag skrev att “Jag har hittils inte sett en kite av nyare modell som varit omöjlig att få upp”.
    Det jag menar är att det är viktigare att välja en kite som känns bra i luften och som uppträder på det sätt man vill än att den vattenstartar på 4 sekunder istället för 3,5… :smirk:
    Som nybörjare bör man ändå kanske inte köra där det är djupt och massor med skit i vägen innan man lärt sig grunderna där vattenstart är inkluderat.

  • rambo_johnson

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 20:50

    kom o köp en kite av Crazy Rambo used kite sale

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing villken kite?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.