Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vind 10 dar i sträck!

• Vind 10 dar i sträck!

Publicerad av waterboy på 8 april, 2003 vid 17:03

Tja allihoppa!
    Jag har lagt märke till en sak. När det är kallt, blåser det, när det är varmt, är det vindstilla. Och jag har 2 väldigt bra exempel.
    Nu har det blåst 10 dagar i sträck, några dagar 28m/s och några 12, men alla har varit över ca. 9 m/s!!!
    Och i somras, från juli-september kan jag inte minnas att jag fick en enda surfdag. Var ute och harvade nån gång, testade helitack men aldrig i planing. med ett 8.1.
    Så skum e vinden. Sen har jag en fråga till er oxå, surfar ni när det är runt 0 i luften och 15m/s. Kyleffekten måste vara enorm, eller?
    Jag har iaf inte vågat/fått sticka ut än. Kör ni i sånt väder lr e det varmare i övriga sverige?

/En surfsugen som ska till Florida nästa vecka smile.gif

calle_kuling svarade 22 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • sunkan_

Medlem
    8 april, 2003 vid 18:06

Jag har nyligen kommit in från en ganska rutten premiär tur.. -1grad i luften… Ska plocka in grejorna från bilen nu och sen ska jag skriva en lite snutt om hur min premiär va..

Nu har jag iaf. stillat abstinensen lite..

/Sunkan

• gurra1978

Medlem
    8 april, 2003 vid 20:52

Man får passa på när det blåser. Det är något man bör ta till sig som vindsurfare i Sverige. Sedan premiären har jag varit ute 6 ggr nu på totalt 17 dagar. Det anser jag vara ganska bra. Om man har ordentliga grejor så klarar man det. Kyleffekten har väl som värst varit minus 15. Sist jag körde var seglet fullt av is men det är bara coolt.

• dannew

Medlem
    9 april, 2003 vid 07:28

HEJ!
    Det gäller som de andra säger att passa på när det blåser. Med bra kläder går det ganska bra. Jag är frusen av mig men klarar mig fint ändå. Kör med SOLA torrdräkt, väst med huva över dräkten, neoprenshort, rushguard, tjocka skor samt torrvantar. Låter som mycket saker men är inga problem när man seglar. Handskarna tar ett tag att vänja sig vid.

Kört Hårt!

• anonym-anvandare

Medlem
    9 april, 2003 vid 07:30

Isen i seglet släper om man rycker runt seglet lite hårdare i gippen.

Var ute för ett par år sedan och då var det -12 grader och blåste 17m/s, vet ej vad temp med köld faktorn blir
    men då var ned isning ett stort problem då allt vatten som
    stänkte upp i seglet frös omgående.

Det värsta var att handskarna sprack och is bildades på
    ovansidan av händerna som var väldigt svåra att räta ut.

Klarade endast av en halv timme, men det var onekligen rätt
    fränt att gippa vid bryggan och sprayen fastnar i bryggan.

Nu för tiden så brukar jag vänta tills det iallafall är nollan innan jag sticker ut, men jämfört med det tillfället så är det ganska varmt med 0 grader.

Keep it up! smile.gif

• calle_kuling

Medlem
    9 april, 2003 vid 14:26

Jo, det är inga problem med kylan förutom att man kan bli lite mindre smidig.. Är det dessutom lite lugnare väder (inte storm) finns inga argument att inte dra ut! (I alla fall om man blivit någorlunda säker på sin sak).

Mitt problem de senaste 2 surfen (av 3) är jag inte lyckats trimma in mitt minsta simmer wave comp 4.0 och bommen jag har halkade ner och pucken satt för långt bak… allt gjorde att brädan stegrade och inget att göra åt det när man ligger utanför sand-stenstrand och vågorna är uppåt 2 meter höga..

Nu är jag klar med filmerna från dessa senaste surf .. gå in på Gute Windsurf och dra hem dem.. Filmerna är på 2.3 Mb resp. 34 Mb, uppkoppling 100 Mbit så du är begränsningen! smile.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA