Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindregister

• Vindregister

Publicerad av anonym-anvandare på 12 maj, 2002 vid 19:58

För ett antal år sedan höll jag på med vindsurfing men sen blev det ett uppehåll och nu tänkte jag börja igen.
    Det verkar som att dagens segel har ett mycket bredare vindregister än tidigare och det är här min fråga kommer in i bilden smile.gif
    Jag har ett NeilPryde NR 5.4 och funderar på att skaffa ett Raf JET 7.2. Det känns som ett stort hopp mellan seglen men det kanske inte är något problem för dagens modeller? Hur ligger det till nuförtiden?

anonym-anvandare svarade 23 år, 9 månader sedan 2 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    13 maj, 2002 vid 06:24

Lite stort mellanrum kanske men men…

• anonym-anvandare

Medlem
    13 maj, 2002 vid 06:40

från 5.4 till 7.2 är ett alldeless för stort hopp. Du måste har nått emellan. Jag rekommenderar 6.2. Då har du omkring 13/14% hopp mellan seglen. Och med matematik på din sidan blir det alldrig fel!

lycka till!
    arnout
    ps: att snåla ger bara iritation för att inget stämmer riktig

• ola-h

Medlem
    13 maj, 2002 vid 06:54

Det hela beror mycket på vad du har för brädor till och vad du tänker utöva för typ av segling med de två segelstorlekarna.

Det är inte ovanligt att jag är ute på min våg/freestyle-bräda med 6.3 eller t.o.m 5.3 (och planar) och har roligt samtidigt som formula och freeridekillar kör upp mot 10 kvadrat. Grejen med ”race”-aktiga prylar är att de liksom är gjorda för att gå fort och för att ha skoj vill man gärna segla så fort som möjligt, helst med fullt drag. Med freestyleprylar räcker det att precis plana så man får fart för eventuellt trix.

Om du tänkt dig köra på samma bräda hela tiden och huvudsakligen njuta av fart och drag i raktframkörning så bör du helst ha lite tätare mellan storlekarna än 5.4-7.2, tror jag. Rent teoretiskt kanske det kan funka, dock. Troligen planar du med din 5.4 strax strax innan ett planskotat Jet 7.2 blir totalt okontrollerat, i alla fall om du har bra planingsteknik och tillräcklig styrka att hålla stort.

• anonym-anvandare

Medlem
    13 maj, 2002 vid 12:30

Jag får tacka för alla svar! Jag tyckte själv att det kändes som ett jätthopp men å andra sidan så har jag inte hängt med ett dugg på utvecklingen de senaste åren så jag tänkte att det är lika bra att fråga.

Man vet ju aldrig vad som kan ha hänt wink.gif

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA