Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vindsurf i Israel
-
Vindsurf i Israel
Publicerad av nachoman på 26 juni, 2008 vid 13:29Är det någon som vet hur det är med vindsurfing i Israel? Ska dit i höst och hoppas kunna hyra utrustning nånstans. Någon som har erfarenhet?
svenne svarade 16 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
@Nachoman 477941 wrote:
Är det någon som vet hur det är med vindsurfing i Israel? Ska dit i höst och hoppas kunna hyra utrustning nånstans. Någon som har erfarenhet?
Finns ett par handlare i Tel Aviv…..! Där kan det rulla in lite schyssta medelhavsvågor men inget masthögt precis. Du får googla fram handlarna men visst kan det bli åka av. En del onshore-förhållande när jag var där (utan brädor tyvärr). En del år sen men havet har ju inte förändrats. Även en del trevliga strandpubar centralt Tel Aviv.
Ha en god tur….. bland waves and babes…!
-
Jag var i Tel Aviv på tjänsteresa i början av juni förra året. Vi bodde på ett hotell som låg precis nere vid den långa fina sandstranden. Det finns uthyrning där i en surfshop men sommartid sa killen jag snackade med att vindsurfarna drog sig norrut till sjöarna, bättre vindar, jag kollade inte upp det mer men det kanske kan vara värt för dig att kolla, hösten kanske de kommer tbax till kusten iofs.
Annars vågsurfade folk för fullt, enligt min bedömning helt OK vågor för en blek svensk som mig själv iaf :).
Väldigt trevligt land för övrigt, alla pratar bra engelska vilket är ett stort plus, inga problem att fråga sig fram. Glöm inte bort Jerusalem bara, väl värt ett besök även för icketroende. Jag tog en guidad heldags bussresa, rekommenderas, knöligt att hitta rätt annars!!!
-
Tjena,
Var på kurs med jobbet i TelAviv i juli förra året. Såg inga windsurfare men det var en hel del surfare på stranden. Det verkade som att det i TelAviv var vanligast med vågsurfing och kite. Jag tyckte att det blåste bra under tiden jag var där och det hade gått bra att windsurfa.
TelAviv är en trevlig stad klart värd ett besök. Skickar med några bilder på beachen i TelAviv som är helt OK. Om du är i TelAviv så ska du inte missa den gamla staden Jaffa.
Lite jobbigt med säkerhetskontrollen på flygplatsen när man skall lämna Israel.
En kollega hade otur och blev inkallad på förhör av säkerhetspersonalen. Dom grillade honom i 50 minuter om vad han hade gjort och vilka han träffat etc. Han var lite svettig efter det hehe.. -
jo det är nog mycket vågsurfare men på hösten/vintern kan det dra i palmerna. Jag hade dock lite svårt för de ”överkontrollerande” israelerna men surfarna var som vanligt OK..! No offense….Israel men men….! Lycka till Mr Nachoman….! http://www.kibbutzsurfers.il/pipeline
-
Slänger upp en bild från Tel Aviv. Surfshopen jag var inne i låg ungefär vid en marina rätt långt norrut på stranden, nedanför några stora hotell, där kan du börja leta Nachoman om du inte hittar nåt annat.
Just det ja säkerhetskontrollen var intresserade av mig också vid hemresan men tjejen som frågade ut mig var väldigt trevlig (men jobbig så klart).
-
Verkar ju lovande då! För min del blir det nog en bilresa till Döda havet och sen ner till Röda havet. Döda havet lär väl inte bjuda på någon surfing direkt men undrar om man planar tidigare i den höga salthalten. Eilat har jag sett ska kunna bjuda på lite freestyleförhållanden. Får väl träna vågsurfing i värsta fall!
Tack för alla svar,
Lage -
@Nachoman 478076 wrote:
Verkar ju lovande då! För min del blir det nog en bilresa till Döda havet och sen ner till Röda havet. Döda havet lär väl inte bjuda på någon surfing direkt men undrar om man planar tidigare i den höga salthalten. Eilat har jag sett ska kunna bjuda på lite freestyleförhållanden. Får väl träna vågsurfing i värsta fall!
Tack för alla svar,
LageEn länk på ”hebreiska” men du kanske kan lista ut om det går att få upp den på english…. http://www.surf-point.co.il/
-
@Nachoman 477941 wrote:
Är det någon som vet hur det är med vindsurfing i Israel? Ska dit i höst och hoppas kunna hyra utrustning nånstans. Någon som har erfarenhet?
Läste för ett tag sedan ett resereportage (i tyska surf tror jag) om ett par killar som seglade på genseret sjö. Blev tydligen någon termisk effekt där som gjorde att det blåste dagligen vissa tider på året.
Väl där kan du ju testa att stilla stormen (när du surfat klart) och ta några steg på vattnet enligt lokal sed. 😉 -
Var det inte i någon surf tidning (Windsurf (?)) där dem seglade i isralen? Eller var det i irak…?
-
Eilat ska jag till så där blir det väl åka av. Men Irak vet jag inte om jag törs 😉 Blir nog svårt att komma in dit om man varit i Israel innan dessutom.
-
Dock svårt att hitta vågor i Eilat….men men…blåser kan det ju göra tack vare ”tunneleffekten” i sundet
-
Tim.Eriksson;478356 wrote:Var det inte i någon surf tidning (Windsurf (?)) där dem seglade i isralen? Eller var det i irak…?
PWA gjorde ett gästspel i Haifa, Israel 2006 (PWA qualifing status).
Det var Iran som artikeln handlade om.
Logga in för att svara.