Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vindsurf i Östersund?
-
Vindsurf i Östersund?
Publicerad av mtomas på 12 juni, 2006 vid 16:14På väg att flytta till Östersund. Är det någon som känner till om det förekommer någon vindsurfing på Storsjön?
/Tomas
enlight svarade 18 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Oregistrerad
Gäst12 juni, 2006 vid 19:47 -
MTomas wrote:På väg att flytta till Östersund. Är det någon som känner till om det förekommer någon vindsurfing på Storsjön?
/Tomas
VÄLKOMMEN!:smile:
Finns ett gäng glada vindsurfare här. Inte så många, men trevliga.Vid rejäl nordvästan kan det faktiskt bli rätt shyssta vågor som rullar in från Storsjöflaket (Den stora öppna delen av Storsjön).
Vid sydlig vind kan man surfa vid Vallsundsbron. Det som är lite kul då är att man nästan surfar inne i stan!?!?! …iofs vid NV oxå om man vill ha platt-vatten. (Har dock inte testat segla där själv vid NV).
Vid NV brukar ju Göviken annars kunna bjuda på lite drag. Fördelen där är att vinde brukar som tryckas ihop mellan stan och Frösön vilket brukar kunna ge någon m/s extra! :tongue:
En annan fördel är att det är ju inte så långt till en bra surfspot var man änn bor kring Östersund! :laugh:
Men som Rickard sa kan du ju kolla in SurfOSD.se. Där kan du få en bra översiktsbild på storsjön.
När flyttar du upp?
-
Låter bra!
Vilken är den vanligaste vindriktningen? Och vad är vanligt… 🙂 ? Hur är vindförhållandena i trakten? Blåser det ofta? En relativ fråga förstås, men ni kanske har någon åsikt?
Kommer upp i mitten på sommaren… Ska bli kul att prova Storsjön!
Ses,
Tomas -
I skrivande stund har vi 10m/s VNV! (Blir mao en kort dag på jobbet, tänker dra strax och det lutar åt Vallsundet)
Oftast är det väll NV som gäller, men slutet av förra sommarn fick många fina dagar med S vindar. Beror ju även lite på vad du är för typ av surfare oxå. Jag har faktiskt stuckit ut några ggr med gränspuck till för lite vind, men ett tu tre när du är ute och kajkar på det blå så kommer en by och du planar! 😀
Men man är väll kanske lite väl optimistisk ibland. Tillägas bör att jag har 5.7 m2 som största segel!!!! Dock är jag på jakt efter ett 6.5 och 7.2 vilket kommer radikalt att öka antalet dagar på sjön.De flesta som bor här brukar tycka att det blåser jämt, fast jag håller inte med…. Men det är klart…. Större segel kanske kommer att ändra den synen.
(du bör dock införskaffa en rejäl dräkt om du inte redan har en)
Sedan är det ju nära till fjällen på vintern oxå!!! 🙂
Har några bilder i mitt galleri här på konfen som du kan kasta ett öga på.
-
Man kan ju alltid köra på Åresjön om det är mera vind uppe i fjällen!!
🙂
http://www.surfzone.se/pp/showphoto.php?photo=1632&cat=500&ppuser=1383 -
Enlight wrote:De flesta som bor här brukar tycka att det blåser jämt, fast jag håller inte med…. Men det är klart…. Större segel kanske kommer att ändra den synen.
Flyttade från Östersund förra sommaren och kan bara hålla med! När man säger att man vindsurfar i Östersund får man alltid till svar:”Det måste ju vara jättebra, här blåser det alltid!”
Not…
Iofs blåser det en hel del, men tyvärr är det oftast när det inte är säsong. Men, det är ju inte mycket som slår att surfa med snötäckta Oviks- och Årefjällen i bakgrunden samtidigt som solen är på ner…
-
Jeppepeppe wrote:Iofs blåser det en hel del, men tyvärr är det oftast när det inte är säsong. Men, det är ju inte mycket som slår att surfa med snötäckta Oviks- och Årefjällen i bakgrunden samtidigt som solen är på ner…
…se och njut!…:wink:
P.S. 30 min efter denna bild blev tagen ändrade detta segel form!?!?! (se min avatar)
-
Nice! Var kör du? Ser ut som Rödön… Har de öppnat Bynäset eller ligger det fortfarande för mycket skräp i vattnet där? Själv surfade jag oftast i viken mellan Bynäset och Frösön, blev helt ok på S vindar. Ett bra ställe att rigga och gå i på är F 4 Båtklubb som ligger förbi Kungsgården, det är en bom som spärrar vägen, men det är lätt att bära förbi prylarna! Annars är viken på nordsidan av Bynäset riktigt bra på NV… Börjar nästan längta tillbaka nu! 😉
-
Det låter ju bra det där!
Kanske det blir några dagar på vattnet ändå…
-
På bilden från inlägget 14/6 (ovan) stack jag ut ifrån det gamla färjeläget i Vallsundet. (ca 6-7 km från Östersunds centrum)
Bynäset är tyvärr fortfarande stängt, men de ska sanera det! 🙂I onsdags då det blåste VNV så körde vi i Minnesgärdet. (Ca 1-2 km från Östesunds centrum). Kom in RIKTIGT SHYSSTA SVALL från Vallsundet en bit ut. Hade bra tryck i seglet (5.7 m2) mellan 15:00 till 16:30. Tyvär dog det av lite sedan. Killarna som fortsatte riggade om till 6.5 m2. På bilden ser du i mitten Vallsundsbron mellan Frösön (till höger) och ”Annersia” (till vänster)
Som sagt. Man behöver inte köra så långt för att hitta shyssta surf ställen.
-
Kan man hyra prylar någonstans i Östersund eller i närheten av Östersund?
-
sjögren wrote:Kan man hyra prylar någonstans i Östersund eller i närheten av Östersund?
Tyvärr inte. Var det du som har inlägget på SurfOSD.se?
Du kan ju kolla in SurfOSD när det blåser och se vilken spot som verkar gälla. Åk ner dit då så kan du säker få testa lite olika pryllar annars! 😉
Logga in för att svara.