Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfa på land?

  • sailortrash

    Medlem
    9 oktober, 2020 vid 18:47

    Så då var första testet gjort
    5.7, svag vind, kanske 3-7
    Gräs var Epic fail – kom inte en cm. Tror knappt deg är möjligt med så små hjul, då ska det va kuling…

    Asfalt var inga problem, byarna tog det rätt bra fart. Positivt nog kände man fortfarande lite drag i seglet, ungefär som på foil.

    Kan nog funka och va rätt kul på packad grus eller konstgräs, återkommer när jag testat det

    Klart är iallafall att underlaget måste va hårt
    Men det krävs inte så långa/stora ytor, så jag tror faktiskt en fotbollsplan räcker

  • sailortrash

    Medlem
    11 oktober, 2020 vid 14:05

    Nu har jag flyttat truckarna till hemmabygget
    Jämfört med en standard landboard har jag biffat till brädan rejält, nu känns det som att man kan trampa runt lite
    Bredden gör oxå att man får bra med moment, kommer inte va ngt problem med tighta svänga. En tanke är oxå att mina kids ska kunna köra lite på den. Fortfarande kortare än en isbräda, enligt pelegrinens inlägg.

    Jag tror den kommer rulla lite lättare nu när mastfoten inte lägger tryck direkt på framtrucken (vilket ör en klassisk tvärnit på vanliga skateboards)

    Vinden räcker inte idag, återkommer när jag testat…

    Attachment Image
    Attachment Image
  • robertj

    Medlem
    12 oktober, 2020 vid 06:27

    Var exakt kör du någonstans? Skicka gärna heads up så kommer jag och kollar. Kan agera kameraman.

  • sailortrash

    Medlem
    12 oktober, 2020 vid 07:41

    Var exakt kör du någonstans? Skicka gärna heads up så kommer jag och kollar. Kan agera kameraman.

    Ok! Ja det ska blåsa NO i veckan rätt bra så ngn test tis-ons där tror jag på
    Skicka ditt mob nr så hör jag av mig

    Har inge hittat ngn bra spot faktiskt, iochmed att gräs inte funkar

    Ska testa ngn gles parkering

    Tror breviks parkering kan funka rätt hyffsat

    Annars borta vid österåkers kyrka

    Fotbollsplanerna är ju mestadels upptagna, men det glesar nog ut sig mot november december

  • sailortrash

    Medlem
    12 oktober, 2020 vid 13:50

    Ok
    Idag fick jag en sväng på lunchen vid Brevik, parkeringen

    Vinden låg på väst/nordväst, så den kommer liksom rakt in. Dock svag..

    Men ändå – chockat nöjd med hur kul det var!!

    Brädan är helt rätt storlek (120 lång), och position och avstånd till masten känns helt naturligt. Det krävs inte mkt fart för att det ska kännas farligt att ramla, och kanske viktigare – för att ”appareant wind” ska bygga upp.

    Vindsurfing känslan är där – jag tillochmed pumpar seglet mellan byarna!

    Aldrig förr har jag satt så många glassiga gippar – detta är liksom träning i världsklass. Faktum är att ”vindsurfingsimulator” är mer beskrivande!

    Repan är väldigt kort, men ändå, det räcker för att ladda för en knepig move (typ duckgybe, switchgybe – allt utom slag)

    Blåste kanske 2-6 m/s. Vid två är det gångfart..vid 6 ”asfort”…körde 5.7

    Truckarna är rätt mjuka, finns för och nackdelar men det funkar bra! Ska styva upp brädan en aning dock, känns för mjukt. Men bredden är helt ok, ska inte va mkt smalare för st 44 iallafall

    Väldigt likt vindsurfing med små grejer. Extremt likt foiling. Detta kommer jag göra hela vintern alltså…sjukt bra ladd inför säsongen

    Ngn som vill testa? Bara att skicka pm så körd vi på ngn bra prognos…

    Attachment Image
  • Stefan_Foil

    Medlem
    12 oktober, 2020 vid 16:37

    Låter kul. Så du kommer sätta foilande duck jibes till våren alltså? 360 oxå möjligt?

  • sailortrash

    Medlem
    12 oktober, 2020 vid 16:46

    Ja förhoppningsvis!
    Tror 360 är möjligt, både upwind och downwind om man kommer in med tillräcklig fart bara.

    Känslan för seglet är samma som på vattnet, balansen mot riggen är lika. Mkt likt foil. Sjukt bra för att träna timingen i duckgybes, och för att gippa och komma ut switch.

  • sailortrash

    Medlem
    13 oktober, 2020 vid 14:09

    Barkaby flygfält!

    Ser ut som en grym spot för denna nya typ vindsurf…

    Nu får ngn mer bygga en windskate så kan vi åka dit och dragracea…!!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    13 oktober, 2020 vid 14:11

    STRINGER – Om du ska styva upp brädan så kan du lägga en stringer i plywood undertill. Den bör gå som en mittremsa i fulllängd eller enbart fram till truckfästena (om du vill behålla svikten i ändarna). Den bör vara ca 12-15 cm bred och du kan testa att laminera en “remsa” 4 – 6 mm plywood i taget och prova effekten för att se om du behöver ytterligare ett lager.

    HALKSKYDD – Efter att ha provat olika halkskydd genom åren har jag kommit fram till att fläktremmar från Biltema är nära nog den ultimata lösningen. Du köper ett par remmar, mäter upp längderna, kapar med kniv och hammare på en skärbräda, förborrar och skruvar fast dessa med liten spetsig träskruv (för att inte pressa isär laminaten med trubbig skruv) på ett avstånd av 4-6 cm mellan skruvarna. Slika skruvar finns i plastburk på Biltema. Om man vill kan man dessutom samtidigt som man skruvar limma med quick epoxi. I förekommande fall måste man först ha förborrat brädan och skruvat i skruvarna delvis i fläktremmarna för att hinna med proceduren. Men det funkar utan att limma.

    KONVERTERA – Din bräda är i kortaste laget för is men det är värt att testa att konvertera den när isarna lagt sig. Bästa truckfästen, medfästen och medar köper du på Sharp4:
    https://www.sharp4.se

    • Detta svar ändrades 3 år, 5 månader sedan av  herr-pelegrin.
    • Detta svar ändrades 3 år, 5 månader sedan av  herr-pelegrin.
  • sailortrash

    Medlem
    13 oktober, 2020 vid 14:15

    Jo jag har funderat på att såga till ett par stringers i plywooden som blivit över och lägga dem vertikalt mot undersidan

    Det borde göra jobbet

    Ang halkskydd så har ju en bit griptejp just nu bara, funkar ok när det är torrt

  • robertj

    Medlem
    14 oktober, 2020 vid 16:55

    Var exakt kör du någonstans? Skicka gärna heads up så kommer jag och kollar. Kan agera kameraman.

    Ok! Ja det ska blåsa NO i veckan rätt bra så ngn test tis-ons där tror jag på

    Skicka ditt mob nr så hör jag av mig

    Har inge hittat ngn bra spot faktiskt, iochmed att gräs inte funkar

    Ska testa ngn gles parkering

    Tror breviks parkering kan funka rätt hyffsat

    Annars borta vid österåkers kyrka

    Fotbollsplanerna är ju mestadels upptagna, men det glesar nog ut sig mot november december

    0704899819

    Konstgräsplanen vid åkersberga ip används inte jätteofta nu. Frågan är vad vaktmästaren tycker. Har du din vanliga rigg? Skrapa seglet i marken kan skada en del.

  • sailortrash

    Medlem
    14 oktober, 2020 vid 17:45

    Jo ffa bakstycket bom känns lite utsatt, ska nog dra några varv tejp där…

  • sailortrash

    Medlem
    7 november, 2020 vid 18:16

    en liten film från parkering vi Bervik idag, precis så vinden räckte till. Inser att de inte ser så radikalt ut, men det är faktiskt riktigt kul och grym teknikträning..verkar dock som att klippet buggar lite sett till hur det ser ut hos mig, men ni fattar grejen…

    • Detta svar ändrades 3 år, 4 månader sedan av  sailortrash.
  • erland

    Medlem
    7 november, 2020 vid 19:11

    Snyggt!

    Ser ändå ballt ut.

    är det griptape eller såndär padding på brädan?

    och hur stort segel har du?

    nästa level är väl ett hopp eller nån höjd att bränna upp för 🙂
    Blir som en våg då..

  • sailortrash

    Medlem
    7 november, 2020 vid 19:26

    Det är vanlig gripp. Nästa nivå är downwind och upwind 360, så måste jag öva switch gybe, knäpp balans mot riggen där…
    Körde 5.7

    Det behöver inte gå fort för att det ska kännas som vindsurf. Gipparna känns ungefär som att göra på 100 l bräda, eftersom man får så bra fart i carven. Timingen och känslan för seglet är samma

    Efter filmen kom det bra med vind som tog mig i full fart upp för en måttligt brant uppförsbacke. Det får riktigt fort när det blir lite vind…

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfa på land?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.