Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Vindsurfing i Linköping?
-
Vindsurfing i Linköping?
Publicerad av martink på 19 mars, 2003 vid 09:52Ska eventuellt flytta till Linköping i slutet på sommaren…
Kan man vindsurfa där? Funkar det på Roxen?
/Martinjudo-freddan svarade 21 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar -
5 Svar
-
Kul Martin!
Jag bodde själv i Linköping förut (fortfarande medlem i klubben!) och maken till bra surfklubb får man leta efter! Roxen är helt ok för det mesta (kanske inte vågsegling dock!), men allt annat funkar bra och faktiskt ganska ofta. Folket i klubben är väldigt trevliga och hjälpsamma det är helt klart en bra stämmning när vi seglar! Du går inte bort dig om du flyttar till lkpg. för surfets skull! Ha det bra vi ses på Roxen!/Roxen speed-demons
-
Roxen bjuder nog på Sveriges bästa insjö surf! Vi är en klubb på ca 80 medlemmar, det finns omklädningsrum med varmdusch, containrar för brädförvaring och båtar för räddning.
Det seglas med allt från Starboard 147 och Nitro 3 12.5 till små vågisar på 75 liter och 4.2. Bäst är V, SV och O vindar och 5.0 – 6.0 är inte ovanligt under vår och höst. Somrarna brukar vara riktigt kassa som vanligt i Sverige men då är det nära till Norrköping där brisen kan slå till vid ostvindar. En fördel är att Linköping ligger centralt i Sverige så vi har nästan lika långt till Torö, Öland och Varberg.
Själv seglar jag våg och freestyle prylar med segel mellan 4.7 och 7.0 .
Det är heller inte långt till Varamon i Motala som kan bjuda på grym vågsegling vid Sv-V vind.
-
Låter toppen!
Nu slipper jag oroa mig för att jag inte ska kunna surfa så mycket i höst
/Martin -
Sedan finns det lite vid kusten också om du har bil. Kolla http://medlem.spray.se/surfbussen/ostgotaspots.htm och kolla Fyrudden och Ekön.
Logga in för att svara.