Senaste nytt Forums Övriga Branschnyheter Vindtjänst med aktuella vinduppgifter, FindWind.se

  • Vindtjänst med aktuella vinduppgifter, FindWind.se

    Publicerad av pepparkorn på 2 juli, 2014 vid 16:39

    På kvällar och helger har jag till min familjs stora förtret utvecklat http://www.findwind.se. Med hjälp av information från ett stort antal vindkraftverk ger tjänsten aktuell och tillförlitlig information om vindförhållanden för en rad spots – idag framförallt på Gotland.

    Gotlänningar – jag tror ni kommer gilla det!
    Till er andra – finns det vindkraftverk hyfsat nära där du brukar surfa? Gratulerar! Då finns det goda chanser att dina spots kan adderas till FindWind.

    Jag har nu knuffat utvecklingen så långt att det går att addera nya områden och nya spots för övriga Sverige. Om det skulle glädja dig, hör av dig till peter@talbart.se så löser vi resten.

    Till sist. Tjänsten är icke kommersiell.

    Hoppas ni gillar den.

    pepparkorn svarade 7 år, 2 månader sedan 29 Medlemmar · 162 Svar
  • 162 Svar
  • slim_jim

    Medlem
    2 juli, 2014 vid 18:58

    Grymt!

    Spotguiden kommer komma till användning, den var efterlängtad. Har varit lite svårt att få fram info om spots på Gotland tycker jag.

  • jeppepeppe

    Medlem
    2 juli, 2014 vid 19:06

    Perfekt! Har själv funderat på hur jag ska kunna få den informationen från vindkraftverken kring Vättern. Det här är ju lösningen!

    Grymt jobbat!

  • pepparkorn

    Medlem
    2 juli, 2014 vid 19:28

    JeppePeppe var surfar du i Stockholm? Kanske finns det vindkraftverk i närheten där?
    Har inte koll på var alla står (rent tekniskt vet jag det, men inte geografiskt).
    Skicka ett förslag på en spot, enklast med en länk till eniros kartor.

  • robin

    Medlem
    3 juli, 2014 vid 07:31

    Snyggt! Hur mycket vind ska man dra av för att kompensera för vindkraftverkens höjd?

  • rickard_nr1

    Medlem
    3 juli, 2014 vid 08:59

    JÄVLIGT COOLT! hur byggs de här vidare med fler sports osv? som ovan skev finns de någon kompenseringsfaktor man skulle kunna ta med?

  • pepparkorn

    Medlem
    3 juli, 2014 vid 11:19

    Tack Rickar_nr1.

    ALLA kan och får gärna bidra med spots. Gör det via detta dokument på Google Drive.
    (Ta i trä att allt det tekniska fungerar.)
    https://docs.google.com/spreadsheets/d/1bzE6mJCp9XSg8uZj2dMT6JnBCuSgiMe4NzGAwEIFlB4/edit?usp=sharing

    “Kompenseringsfaktor” eller kalibrering är en framtida möjlighet. Samtidigt tror jag egen erfarenhet är det bästa. På plats på favoritspoten och bra förhållanden. Kolla vad FindWind visar. Ungefär så.
    Min erfarenhet så här långt – att visar FindWind att det blåser stämmer det bra med verkligheten.

    Stoppa nu in lite färska spots i dokumentet ovan. 🙂

  • rickard_nr1

    Medlem
    3 juli, 2014 vid 11:49

    skitsmidigt! nu ska de bara odlas vindkraftverk runt alla spots 😉

  • irieman

    Medlem
    3 juli, 2014 vid 15:26

    Brutalbra! Denna kommer att användas mycket!

  • gifvars

    Medlem
    4 juli, 2014 vid 09:23

    Grym pryl. Tack!

  • pepparkorn

    Medlem
    4 juli, 2014 vid 12:56

    @Rickard_nr1 724669 wrote:

    JÄVLIGT COOLT! hur byggs de här vidare med fler sports osv? som ovan skev finns de någon kompenseringsfaktor man skulle kunna ta med?

    Har lagt till din spot Rickard. Tipsa gärna om fler:
    https://docs.google.com/spreadsheets/d/1bzE6mJCp9XSg8uZj2dMT6JnBCuSgiMe4NzGAwEIFlB4/edit?usp=sharing

    /Peter@findwind

  • rickard_nr1

    Medlem
    6 juli, 2014 vid 10:20

    såg de nu asbra! ska absolut lägga in fler!

    kom på en grej, min och max grad på vind, om det är ett sund som funkar på syd och nord men inte väst/öst, dvs ett hopp i graderna, hur gör man då?

    Innan de blir många, ser att länken går till eniro. kör man google maps istället går det ju att få vägbeskrivning till platsen genom maps med en androidlur.

  • pepparkorn

    Medlem
    6 juli, 2014 vid 15:13

    @Rickard_nr1 724765 wrote:

    såg de nu asbra! ska absolut lägga in fler!

    kom på en grej, min och max grad på vind, om det är ett sund som funkar på syd och nord men inte väst/öst, dvs ett hopp i graderna, hur gör man då?

    Innan de blir många, ser att länken går till eniro. kör man google maps istället går det ju att få vägbeskrivning till platsen genom maps med en androidlur.

    Bra tänkt i bägge fallen. Bägge förslagen därför adderade till listan av goda idéer för vidareutveckling. 🙂

    Bytet till Google maps ligger före i kön just nu.
    Och före dess behövs ett antal mer tekniska förändringar.

    Surfa lugnt så länge. FindWind är här för att stanna och kommer bli bättre steg för steg.
    Idag har jag bättrat på prestandan ytterligare och gjort en del av de där tekniska förändringarna som behövs för nästa steg.

  • rickard_nr1

    Medlem
    6 juli, 2014 vid 16:12

    Låter toppen!
    Hjälper gärna till om jag kan göra något!

  • pepparkorn

    Medlem
    8 juli, 2014 vid 12:22

    @Rickard_nr1 724774 wrote:

    Låter toppen!
    Hjälper gärna till om jag kan göra något!

    Tack för det och tack för spots. Alla dina förslag är inlagda!

  • pepparkorn

    Medlem
    8 juli, 2014 vid 12:23

    Hej Alla.

    Jag har byggt funktioner som gör det mycket lättare att lägga till och redigera spots.
    Hör av er med fler förslag! Lämna dem här:
    https://docs.google.com/spreadsheets/d/1bzE6mJCp9XSg8uZj2dMT6JnBCuSgiMe4NzGAwEIFlB4/edit#gid=0

    Mvh, Peter

Sida 1 av 11

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Branschnyheter Vindtjänst med aktuella vinduppgifter, FindWind.se

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.