Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vinter i [TT]Torkelstorp /Nyår – BILDER

Taggad: 

  • Vinter i [TT]Torkelstorp /Nyår – BILDER

    Publicerad av lasso på 2 januari, 2010 vid 08:10

    F.Y.I – Lite bilder av ett fruset Torkelstorp. Från Nyårsafton 31/12 ´09 mm
    (Igår var det skridskoåkare där men de “föll inte av” tillräckligt…dålig speed)

    Lasso/Lars:santa:

    lasso svarade 14 år, 4 månader sedan 7 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • jester

    Medlem
    2 januari, 2010 vid 09:08

    Ah… Tragiskt… *suck*

  • lasso

    Medlem
    2 januari, 2010 vid 17:06

    Lite isjakter, fotade idag 2/1, i Torkelstorp.
    Lasso

  • lasso

    Medlem
    2 januari, 2010 vid 17:29

    Vi borde kanske testa detta?
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=Fv_c0PjCbrs”]YouTube- Ice Surfing Roxen Lake Linsurf jan 2009[/ame]

  • lasse-n

    Medlem
    2 januari, 2010 vid 21:04

    Jag sparar mina kastfall till våren !

  • lasso

    Medlem
    3 januari, 2010 vid 15:59

    Ja, kanske en bra ide. Men man blir sjukt sugen
    L

  • faster

    Medlem
    3 januari, 2010 vid 17:22

    Ni som åker på Roxen var köper ni brädor för ice-racing ? vet att fiberspar gjorde en bräda på 80-talet med medar.

  • kinetic

    Medlem
    3 januari, 2010 vid 19:58

    Hm…Finns det intresse så kan jag “åka en bit” om några känner sig manade att testa min is-planka nånstans kring Halmstad-trakten (jag finns i Skåne för tillfället).

    Faster: Det är “hemmabyggen”. Hos http://www.hiberna.lv kan man köpa “liknande” brädor, eller så kör man på den typen av bräda som jag har, Pirate Carving Iceboard, säljs av Surfspot!

  • faster

    Medlem
    3 januari, 2010 vid 22:07

    Tack för hjälpen, det ser jäkligt coolt ut. Kollade in brädorna på Hiberma och Surfsport och vad jag kan se så ligger din piratebräda närmare isen än hiberma? bra eller dåligt?. Hur många fenor är det på din bräda, såg att det fanns olika stlk också. Använder ni hängsele när ni åker?

  • kinetic

    Medlem
    3 januari, 2010 vid 22:21

    Faster: Pirate brädan har en fena, en mindre för speed/is och en större för snö täckt is (upp till ca 20cm “puder”), enligt uppgift så funkar brädan utmärkt på packad snö eller rätt tung, djupare blötsnö, inget som jag kan bekräfta dock. Jag har aldrig testat en 4-medes bräda så jag kan inte uttala mig om de. Däremot så kan jag mer eller mindre garantera att stancen/känslan med Pirate brädan påminner väldigt mycket om den man har när man vindsurfar, man behöver dock inte pressa med bakfoten utan vad jag upptäckt så går det ännu snabbare/bättre med mer framfotstryck, dock så är jag själv nybörjare så dessa råd skall tas med en stor nypa salt. Japp man kör med hängsele, dock med mindre segel än på vatten, skulle gissa att man klarar 6.5 upp till ca 12-13 i byarna om man går på mega-slör, problemet är bara hur i helsicke man får stopp. Att gippa kan du glömma då den skenbara vinden kommer nästan rakt framifrån, släpper du skotet så blir det som att bromsa o har man otur så slås man ner mot isen skulle jag gissa. Det säkra är att stagvända efter “toppfarts försök”. Gippa kan du göra när du fått ner farten, vilket som sagt är svårare än man tror, speciellt på is, på snö är det en helt annan femma då farterna är mycket lägre. Kan även berätta att första brädan e på väg till Holländarna, så det skall bli kul o se vilka farter de galna holländarna får till:)!

  • faster

    Medlem
    3 januari, 2010 vid 22:41

    Förstår att den utbytbara fenan sitter bak. Hur är det med nosen på brädan är någon typ av fenor där med? svårt att se på videon. Hiberna har ju fler fenor tror du att det är lättare att svänga med deras brädor?
    F-n är såld på det här, är så sugen på att testa det.

  • kinetic

    Medlem
    3 januari, 2010 vid 22:51

    Faster: Pirate brädan är som en “snowboard med en fena”, fast mycket styvare, ungefär noll i flex, ingen fena/med där framme! 4-medes brädorna är mycket bättre på att svänga på hyfsat jämn/slät is, men så fort isen blir “knöglig” (tex om det legat rätt mycket snö som töat varefter diverse personer har gjort “spår” efter sig o det fryser på igen) så kan de bli trixigt att åka. Mitt PB med brädan är satt just på sån is, 4-medes brädorna kunde inte köra pga “knöglet”. Men som sagt i bra förhållanden så är 4-medes brädan “the way to go” om man vill svänga snyggt, helt klart. Om man däremot vill ha en mer allround bräda som klarar fler förhållanden, o då speciellt “svåra” förhållanden så är Pirate brädan ett bättre val, men det allra bästa är att ha en av varje så klart:grin:!

    Edit: Sätt dig i bilen en passande dag kommande vecka så kan jag möta dig halvägs mellan Kalmar-Kristianstad, borde finnas nån lämplig is du kan testa på!

  • malloy

    Medlem
    5 januari, 2010 vid 20:23
    kinetic;593910 wrote:
    Hm…Finns det intresse så kan jag “åka en bit” om några känner sig manade att testa min is-planka nånstans kring Halmstad-trakten (jag finns i Skåne för tillfället).

    Faster: Det är “hemmabyggen”. Hos http://www.hiberna.lv kan man köpa “liknande” brädor, eller så kör man på den typen av bräda som jag har, Pirate Carving Iceboard, säljs av Surfspot!

    Hey Kinetic!

    Hvis du er i sydsverige så lige en heads up fra Danmark. Det virker som om at DN-isbådene i DK muligvis afholder DM i denne weekend som kommer. HVIS arrangementet bliver til noget, så bliver det ved Arresø (Ramløse sejlklub) på sjælland, ca. 45 min fra København.

    Det ville jo være et perfekt tidspunkt at promovere produktet for folk som bruger tid på isen (og en chance for mig at se produktet i aktion! 🙂 )

    Du kan eventuelt maile DN-klubben og høre om arrangementet bliver til noget, kontaktinformationen kan findes her: http://www.icesailing.dk/kontakt.html

    Håber vi ses! 🙂

  • kinetic

    Medlem
    5 januari, 2010 vid 20:33

    Malloy: Blir nog inte Danmark denna gång, dessvärre. Men det vore kul om även ni reserv-svenskar kunde börja is-surfa:)

  • oaxen

    Medlem
    6 januari, 2010 vid 08:27
    faster;593900 wrote:
    Ni som åker på Roxen var köper ni brädor för ice-racing ? vet att fiberspar gjorde en bräda på 80-talet med medar.

    Hej!

    Har inte sett förfrågan tidigare.

    Vi har byggt våra brädor själva. Ganska lätt.

  • malloy

    Medlem
    6 januari, 2010 vid 09:39
    kinetic;594114 wrote:
    Malloy: Blir nog inte Danmark denna gång, dessvärre. Men det vore kul om även ni reserv-svenskar kunde börja is-surfa:)

    Jeg troede at det var jer der var reserve-danskere, men hvad ved jeg 😉

    Surt at du ikke har mulighed for at komme til DK i weekenden for at promovere produktet, det er jo ikke så ofte at vi har en hel sø dækket med is her.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Vinter i [TT]Torkelstorp /Nyår – BILDER

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.