Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vinterdräkt för vintern 2008

  • Vinterdräkt för vintern 2008

    Publicerad av pure på 27 oktober, 2008 vid 17:43

    Min nuvarande nielpryde 5000 5/3 våtdräkt från 2005 börjar bli lite sleten.. hade sittsele ett tag för ett år sedan och den har slitit hål i jumskarna på dräkten så det kommer kallt vatten in på det minst gynsammaste stället 🙂

    Vad är det som gäller nu för tiden… vilken är bäst (varmast) ? Ska man ha en såndär med inbyggd huva.. NPX Zealot Semidry 6/5/4 ?

    Det skall ju bli kallt nu i veckan så det är dags att kitta upp sig

    surfmeister svarade 15 år, 4 månader sedan 39 Medlemmar · 62 Svar
  • 62 Svar
  • ola_p

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 18:13

    Även om jag är lite tveksam till dubbelneo på en vinterdräkt så verkar ju O’neill dräkten som gurra kittat upp sig på rätt schysst. Men man skall nog vara beredd på att dra på sig skoteroverallen när man pausar, fast det gäller ju alltid på vintern egentligen.

    Min psycho2 är galet smidig, klart skönaste dräkt jag ägt. Psychofreak lär ju vara hyffsat smidig den med. Beror ju lite på hur du seglar också, seglar man vågor/freestyle så är ju smidigheten något viktigare.

  • rrd

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 18:53

    -Det varmaste är en torrdräkt, det brukar även Boards o Windsurf komma fram till

    -Enkelneopren klarar nedkylningseffekten pga vind mycket bättre än dubbelneopren. Ett skäl för dubbelneo är slityrka på ytan.

    -Dubbelneo funkar bra om du ligger mycket i vatten som vågsurf eller dykning, där har dom alltid funnits

    -Tjocka dräkter tenderar alltid att bli stela med tiden

    -Dubbelneodräkter m huva verkar komma stort, men är dom verkligen verkligen bra för windsurfing? Kanske har en utveckling skett med nya ihåliga extremt flexiga material eller så är det bättre att bredda marknaden för tillverkarna eller både och. För mig påminner det för mycket om min gamla dykdräkt.

  • doffe

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 18:59

    @pure 512225 wrote:

    Min nuvarande nielpryde 5000 5/3 våtdräkt från 2005 börjar bli lite sleten.. hade sittsele ett tag för ett år sedan och den har slitit hål i jumskarna på dräkten så det kommer kallt vatten in på det minst gynsammaste stället 🙂

    Vad är det som gäller nu för tiden… vilken är bäst (varmast) ? Ska man ha en såndär med inbyggd huva.. NPX Zealot Semidry 6/5/4 ?

    Det skall ju bli kallt nu i veckan så det är dags att kitta upp sig

    http://www.neilprydewaterwear.com/index.php?option=com_content&task=view&id=151&Itemid=4&node=1

  • argulander

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 20:01

    2 mm shorty, ovan på denna 1 mm väst med integrerad huva, ovan på detta en hel 5/3 dräkt enkelnylon, Atan polar 7 mm skor (extremt varma), Da kine CVM hela tumvantar på händerna, med denna utrustning har jag surfat till minus 2 grader utan problem. Tillräckligt smidigt för mina krav men det är klart smidigast är man ju utan dräkt överhuvudtaget.

    Klas

  • bicless

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 20:10

    Jag kör själv Ascan Polar med Ascan underställ shorty med inbyggd neoprenluva. Än så länge fryser jag inte det minsta och de är supersmidig och rörlig lösning. Simmar och rör mig lika bra som i en sommardräkt på 3,5 mm. Ofta har jag inte ens huvan upphälld men när man varit ute några timmar är det lätt stelna till och då är det skönt fälla upp huvan. Med lager på lager kan du ju även skippa understället de varmare dagarna.

    I januari kommer Ascan med en ny supermjuk Torris på 6mm. Den skall vara tillverkad i ett mjukare flex/titanneopren än den gamla så den kommer du bli rörlig i trots att det är en torris. Priset blir troligen 2000:-

  • andersbq

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 21:11

    Detta ständigt återkommande ämne…
    Som princip så är det ju OK med en 5/3 eller 6/4/3 gärna med torrkedja.
    Men i år är jag lite sugen på att denna:
    (är det någon som testat den på riktigt ännu?)

  • basse

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 06:33

    Jag har seglat med NPX sealot se senaste vintrarna. Hur varm och go som helst. På vintern står man ju ändå inte å hänger i vinden så mycket, därför tycker jag inte att kyleffekten som många snackar om är något att tala om.
    Köper troligtvis en lika dan nästa gång om det inte blir en O’neill då som också verkar göra mycket bra dräkter.

  • oscar

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 07:34

    I Storbrittanien verkar det vara Spartan som gäller…

  • thejudge

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 09:04

    Jag kör med Ascan Polar som jag köpte för någon vecka sedan. Mycket nöjd hittills. Väldigt mjuk, smidig och varm. Har svettats varje gång jag varit ute. Kör med en NP Short John under om det är lite kallare. Har även en NP Thermalight tröja, men den har jag inte behövt använda ännu. På fötterna har jag ett par Atan Polar 7 mm, helt galet sköna och grymt varma. På händerna Dakine Cold Water. Köpte även en Pro Limit huva fast den har jag inte använt ännu… har ju trots allt varit relativt varmt.

  • hakman

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 17:15

    Ne, nu måste det sägas rätt ut; O’neill är bäst, och deras nya 6-5-4 med huva är deras bästa vintervariant. Därmed är den bra nog för alla här.

  • backatorp

    Medlem
    28 oktober, 2008 vid 21:52

    Hej!

    Jag har köpt en NPX Zealot 654 med inbyggd huva. Den känns mycket varm. har dock klippt bort den fasta luvan och tänker köra med västluva när det blir riktigt kallt. Jag är mycket nöjd med köpet.

  • dude

    Medlem
    2 november, 2008 vid 19:08
    andersbq;512309 wrote:
    Detta ständigt återkommande ämne…
    Som princip så är det ju OK med en 5/3 eller 6/4/3 gärna med torrkedja.
    Men i år är jag lite sugen på att denna:
    (är det någon som testat den på riktigt ännu?)

    Dräkten med det koncept verkar intressant, vad är det för dräkt?

  • carl-r

    Medlem
    3 november, 2008 vid 13:54

    Men andersbq, är du inte mer inne på det här spåret?
    http://www.npx-hq.com/index.php?option=com_content&task=view&id=156&Itemid=306
    😀

  • svenne

    Medlem
    3 november, 2008 vid 14:02

    Jag kör också en Ascan och den är varm trots minusgrader och is på brädan. Enda tillägget jag har är ett underställ med luva.

    Jag har dessutom seglat mycket med torrdräkt och det är f*n inte kul att lukta bajs efter en timme. Det är nåt magiskt med torrdräkter, det luktar alltid sunk om både dig själv och kläderna efter en stund. Kanske att det har hänt något revolutionerande de senaste åren, men jag är skeptiskt.

  • getwet

    Medlem
    3 november, 2008 vid 14:21

    NP elite är magisk, varm o go och riktigt smidig. Lite ömtålig i gummit men det får man väl ta om det ska vara bra…

Sida 1 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vinterdräkt för vintern 2008

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.