-
Vinterns bästa Hookipa
Yo Svedala!
Så var Mauis vind och vågmaskin igång för fullt igen. Försökte för andra dagen i rad vara tidigt ute på Hookipa innan crowden blir för stor. I går blev jag sen pga padslimmning och idag kom en regnskvätt som gjorde att jag inte trodde det skulle blåsa (looser-jeppe). Hur som helst, igår var det småskvalp och rätt glest mellan småsetten, ruskigt mycket folk och alla snejka in på varandras vågor. Blev nästan roligare med vågstjälarleken än själva vågseglingen.Idag knakade det dock på ordentligt. Jag brände förbi strax före 11 och det var lite småstormigt och inte mer än logo. Hotseglande Jeff Sutherland var ensam ute och seglade grymmesnyggt, en handfull seglare till var på väg ut. Snabbt hem och lämna ifrån mig medföljande barn och tillbaka. 5 pers på vattnet och medan jag riggade kom dagens första riktiga set, långt över mast och solida vallar som stängde kanalen rätt hyfsat.
Smart nog hade jag lånat ut min lite flytigare bräda till en kompis som skulle prova den på Kanaha. Det var faktiskt lättare vind än det såg ut från stranden men det funkade med lilla brädan och 5.0 även om man rätt ofta hade viljat ha några liter och kvadratdecimeter mer.
Hur som helst ett par grymma timmars segling med glest mellan setten och riktiga fetingar som blev finare ju längre dagen led. Mer diciplin vad gäller insnejkning än dagen innan – det är liksom mer som står på spel; en sådan här våg vill man helt enkelt inte missa, hela havet lutar och tutar!
Vid två stack jag hem för lunch och när jag kom tillbaka hade vinden lättat ännu mer. Jag stog och velade på stranden i typ två timmar! Men det är fasen inte mycket sämre att kolla på som att vara ut i dessa förhållanden. Mot slutet var det riktigt mycket side-off och riktigt riktigt lätt. En handfull rippade på, satan så duktiga!
Hur som helst fick jag helt överlägset mina bästa vågor för i år!
Jesper B
Logga in för att svara.