Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vinterns bästa Hookipa

• Vinterns bästa Hookipa

Publicerad av jesper_b på 19 mars, 2007 vid 08:17

Yo Svedala!
    Så var Mauis vind och vågmaskin igång för fullt igen. Försökte för andra dagen i rad vara tidigt ute på Hookipa innan crowden blir för stor. I går blev jag sen pga padslimmning och idag kom en regnskvätt som gjorde att jag inte trodde det skulle blåsa (looser-jeppe). Hur som helst, igår var det småskvalp och rätt glest mellan småsetten, ruskigt mycket folk och alla snejka in på varandras vågor. Blev nästan roligare med vågstjälarleken än själva vågseglingen.

Idag knakade det dock på ordentligt. Jag brände förbi strax före 11 och det var lite småstormigt och inte mer än logo. Hotseglande Jeff Sutherland var ensam ute och seglade grymmesnyggt, en handfull seglare till var på väg ut. Snabbt hem och lämna ifrån mig medföljande barn och tillbaka. 5 pers på vattnet och medan jag riggade kom dagens första riktiga set, långt över mast och solida vallar som stängde kanalen rätt hyfsat.

Smart nog hade jag lånat ut min lite flytigare bräda till en kompis som skulle prova den på Kanaha. Det var faktiskt lättare vind än det såg ut från stranden men det funkade med lilla brädan och 5.0 även om man rätt ofta hade viljat ha några liter och kvadratdecimeter mer.

Hur som helst ett par grymma timmars segling med glest mellan setten och riktiga fetingar som blev finare ju längre dagen led. Mer diciplin vad gäller insnejkning än dagen innan – det är liksom mer som står på spel; en sådan här våg vill man helt enkelt inte missa, hela havet lutar och tutar!

Vid två stack jag hem för lunch och när jag kom tillbaka hade vinden lättat ännu mer. Jag stog och velade på stranden i typ två timmar! Men det är fasen inte mycket sämre att kolla på som att vara ut i dessa förhållanden. Mot slutet var det riktigt mycket side-off och riktigt riktigt lätt. En handfull rippade på, satan så duktiga!

Hur som helst fick jag helt överlägset mina bästa vågor för i år!

Jesper B

frippe75 svarade 18 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • calle

Medlem
    19 mars, 2007 vid 15:26

En ny skön rapport, tack för dom!
    / Calle

• koa

Medlem
    19 mars, 2007 vid 16:39

…och Kanaha som hade varit smått under dagen ( Gianpaolo packade ihop då ), men byggde snabbt och när vi kom på eftermiddagen levererade Kanaha långa fina stora linjer och blev bara bättre och bättre.

Fantastiskt kul med många långa långa rides…
    Inspirationen var Mat Pritchard som visade var skåpet skulle stå.
    Med bra tryck i 4,7:an, solen sken och många svängar, armarna är långa idag.

Och andra passet fram till halv sex när solen gick ner bakom West Maui Mountains var riktigt bra.
    Svallet ligger kvar…

• davo

Medlem
    19 mars, 2007 vid 18:18

Buuhuuu…in med kniven bara…! =)
    Grym läsning annars, käck gåshud över kroppen, så man känner sig alldeles nyplockad!

• frippe75

Medlem
    20 mars, 2007 vid 05:21

@Koa 371095 wrote:

…och Kanaha som hade varit smått under dagen ( Gianpaolo packade ihop då ), men byggde snabbt och när vi kom på eftermiddagen levererade Kanaha långa fina stora linjer och blev bara bättre och bättre.

Fantastiskt kul med många långa långa rides…
    Inspirationen var Mat Pritchard som visade vad skåpet skulle stå.
    Med bra tryck i 4,7:an, solen sken och många svängar, armarna är långa idag.

Och andra passet fram till halv sex när solen gick ner bakom West Maui Mountains var riktigt bra.
    Svallet ligger kvar…

Måste bara instämma… gårdagen var grym! Idag blev jag stående på Kuau velandes.. Dåligt med vågor på Kanaha enligt rykten.. Fin-fint på Kuau.. Kuau hade ingen kanal och jag ballade ut.. Kuau såg svettigare ut än Hookipa där man seglat mast (fast med mycket däng! :-)) Simma ut i strömmen…. Ingen kanal at ta sig ut i. Bara Logo/Mast set ganska tätt… Jaja Calle det kanske inte var så faligt men det låter bättre…. Plåtade Calle som rippade duktigt tillsammans med många andra duktiga seglare.. Ska lägga upp några foton när datorn blir ledig (=min son har somnat)…..

Drog skamset ner till Kanaha…..som bjöd på minst lika bra förhållanden som gårdagen fast med mindre crowd då det är måndag… Fast man skulle vilja klippa några japaner vid fotknölarna som lever upp till sitt rykte att sno allt dom kommer åt utan att ens fatta det… haj haj (som dom brukar säga:-))….

Fick 2.5 timmar fast med mina trasiga händer var det nog tur att jag lämnade Kuau till dom mer rutinerade… Mycket druttande då händera inte ville lyda och hålla i bommen när det behövdes….

Jesper säg inget men Kanaha är fan riktigt bra… och snällt… Vågen kanske är lite loj men med 5-7 bra svängar kan man inte klaga….

/F

• koa

Medlem
    20 mars, 2007 vid 06:48

Cool Frippe, Kanaha är ju ett grymt fint spot ( en favorit ) och var nog kanon med tanke på att
    svallet fortfarande levererade håriga förhållanden.

Kuau var kanon och flera timmar så var vi 2-4 stycken ute!
    Det innebar egna vågor hela tiden…gång på gång..på gång…bara ut och hämta.
    Kanalen var för det mesta borta och stora set rullade in och 4,7:an var lagom i den lite byiga side-off vinden.

Malin tog några olika Calle-bottensvängs-bilder med familjekameran; mellan leken med Noa på stranden.
    Det ser hårigt ut från denna låga vinkel från land men i vågdalen är det rent som ett salsgolv.
    🙂

• jesper_b

Medlem
    20 mars, 2007 vid 09:32

Frippe. Vadå säga nåt? Kanaha är ett grymmeställe där man alltid har kul, så länge det inte är för platt. Definitivt inget att skämmas för att segla där!

Efter 3 dagars crowdstånkande och några riktigt ”close calls” vad gäller stenkänning på Hookipa avslutade jag dagen med ett litet kvällssession på Kuau. Riktigt avslappnande att slippa tänka taktiskt för att försöka få vågor bland alla superduperrippers. Hookipa är grymt bra, allt annat är bara bull. Idag var otroligt bra men jag fick i stort sett alla mina bra vågor mellan 11 och 12, därefter blev det en blanding av left overs (inte fy skam det heller vad gäller vågkvalitet) eller lite felpositionering i förhållande till den där spottande läppen som vi alla vill åt.

Kuau var fint även mot kvällen men det hade nog gått ner rätt mycket vad gäller vågstorlek – i morrn är det nog definitivt din dag där Frippe! Jag gör dig nog sällskap, kanske efter ett kort morgonpass på Hookipa. Det där med kanal eller inte på Kuau är inte så himlans avgörande. Det finns så mycket mer vatten och så mycket mer vind på insidan av breaket jämfört med Hookipa att det är rätt enkelt att kycklingippa omkring i väntan på ett hål. Det ser rävigare ut från land än det är när man väl är ute. Det fixar du lätt Frippe – Go Frippe Go!

Rätt kul egentligen. Här är vi tre svenskar, Stockholmare till på köpet, som alla kör på tre olika spots som ligger inom 15 minuter från varandra, alla i världsklass och alla har skitkul! Blir så himlans glad när jag tänker på hur bortskämda vi blir. Blir ännu gladare när jag läser hur Schweden och västkusten levererar med fina dagar där hemma.

Det globala vindsurfingstoket på topp!

Jesper B

• frippe75

Medlem
    21 mars, 2007 vid 03:54

Här kommer en bild på Calle… TYVÄRR vet jag inte hur jag spakade
    kameran. Oskarp och jäklig..

Jaja…

Min bild är tagen lite uppifrån på trappan till höger..b

• andersbq

Medlem
    21 mars, 2007 vid 21:41

Varför skriver ni sånt här? Man blir bara deprimerad. Livet känns bara så meningslöst. Bra dagar i Sverige?, jovisst blåste det mycket förra helgen, men är fortfarande iskallt och här finns inga ”spottande läppar”… Nyss var jag nöjd över att ha seglat nästan var 14:e dag hela vintern, och så läser man om era episka dagar. Och på toppen av det, bjuda in till beachparty med bildvisning när ni kommer hem… nä nu måste jag ta ett par Stesolid så jag kan somna.

• jesper_b

Medlem
    22 mars, 2007 vid 17:31

Ber om ursäkt Anders,
    Ville definitivt inte göra någon sömlös, tvärt om vill vi nog snarare sprida glädje. Detsamma ligger bakom Stekhet Afton. Jag brukar bli glad när jag hör att andra har fått fina vindsurfingdagar. Kalaskul att pwa fick så fint på Kap Verde, kalas att det har varit så mycket segling i Sverige denna vinter, osv. Men visst kan man bli avis också, särkilt om ens hemmasituation gör att man inte kan segla så mycket som man vill.

Hur som helst så får jag väl spä på med en bild till, denna gång från Hookipa. Tänk på att Maui ligger där det ligger, sannolikt i flera år framåt. Rekommenderad långtidsplan: Get your ass over! /Jesper B

• frippe75

Medlem
    22 mars, 2007 vid 17:37

…………….skulle skrivit något roligt men avstog…………..

• calle

Medlem
    22 mars, 2007 vid 18:34

Satan vilken läcker bild, Jesper!
    Mer bilder och mer sköna beskrivningar av episka dagar, tack!
    Men det är klart jag har ju lite lättare att handskas med det eftersom planet går om en vecka 🙂

/ Calle S
    PS Ingen billig longboard (nybörjaresurf) som du vill sälja innan hemfärd?

• jesper_b

Medlem
    24 mars, 2007 vid 05:08

Calle,
    Jag har en grym Katzuma 9’0. Jag köpte den ny för 3,5 månader sedan den har inga som helst skador (kanske någon liten obetydlig buckla). Plockar vågor som en 10’0 och svänger som en 8’0. Om jag inte redan hade tre longboards hemma skulle jag självfallet ta med denna hem.

Till salu för smutsigt lågt pris. När kommer du? Skicka ett email jesper.blomberg@hhs.se eller ring +1 808 579 8649 (hem) eller +1 808 214 2205 (mobil).

Behöver du en toppenfin stationsvagn?

/Jesper B

• frippe75

Medlem
    24 mars, 2007 vid 06:24

@andersbq 371556 wrote:

Varför skriver ni sånt här? Man blir bara deprimerad. Livet känns bara så meningslöst. Bra dagar i Sverige?, jovisst blåste det mycket förra helgen, men är fortfarande iskallt och här finns inga ”spottande läppar”… nä nu måste jag ta ett par Stesolid så jag kan somna.

Ouuch… Hoppas du har piller kvar i burken 🙂

”Buoy 51001 to the NW of Kauai started to show a new NW swell passing under it around noon Friday. The 12pm swell data from that buoy showed 5.9 feet with 11 second intervals from the NW…306 degrees. These swells are the forerunners of a new swell that will bump up the surf along our north and west facing shores late today into the weekend.”

Pluss 4.7 vind närmsta 3 dagarna….

• herodude

Medlem
    26 mars, 2007 vid 01:02

kom precis tillbaka efter sjalvmordsforhallanden pa kanaha, tokoverriggad med 4.5 och 69 litarn, bah men a andra sidan sa ar det sa mycket skonare att vara overriggad pa maui i shorts, an i sverige med torrdrakt… nagon som vet om vinden ska halla i sig hela veckan sa har? de senaste dagarna pa kanaha har varit valdigt byiga, inte trakiga men sadar jatte fina dagar ar det inte…

• frippe75

Medlem
    26 mars, 2007 vid 03:37

@Herodude 372338 wrote:

kom precis tillbaka efter sjalvmordsforhallanden pa kanaha, tokoverriggad med 4.5 och 69 litarn, bah men a andra sidan sa ar det sa mycket skonare att vara overriggad pa maui i shorts, an i sverige med torrdrakt… nagon som vet om vinden ska halla i sig hela veckan sa har? de senaste dagarna pa kanaha har varit valdigt byiga, inte trakiga men sadar jatte fina dagar ar det inte…

Jag och Jeppe körde Hookipa igår… Gubbhögt med bra vind..
    En tredje svensk klev i med oss på Kuau… Vi höjdade till Hookipa….. och tokslörade hem…..

dom 2 senaste dagarna har inte prognosen funkat vågmässigt för kanaha.. För smått och för mycket västnordväst på ”swellen”. Och det blåser nästan jämt mycket mer ju närmare kanaha du kommer….

Hookipa.Kuau.Sprecks.Kanaha (med fler spot mellan dessa).
    Imorgon är swellet borta… och nya vågor väntas till tors-fred. Kolla glenjames på mauiweathertoday.com

Kanske kan du testa hookipa det lär va små vågor under morgondagen om du vill… Jag ska ialla fall kolla hur det ser ut vid 11 rycket… Annars tror jag det är lite mindre vind på sprecks om det blir för mycket på kanaha… ibland..

/Fredrik

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vinterns bästa Hookipa

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.