Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Vintervåt/torrdräkt ???
-
Jo jag håller med dig. En sådan dräkt är ju bra mkt bekvämare. men det måste ju finnas en orsak till att (nästan) alla torrdräkter gjorda för windsurf och kitesurf är av neopren.
Tror att många inte är medvetna om riskerna med en torrdräkt av seglartyp vid actionsportsutövande, det var väl mest det jag försökte få fram. -
Vår torrdräkt: ”Pyro” är speciellt framtagen för just Kitesurfing. Den har tjockare väv på nederdelen (slittålig)och tunnare upptill (för rörlighet).
/Mvh Lars S
http://www.dacon.biz -
Ett inlägg som jag snubblade över på vindsurfing -> konfen
>
Livsfara med skaldräkt. 03/10/2002 22:20 (193.45.244.211)Jag har läst ett antal inlägg gällande torrdräkter. Det har diskuterats om torrdräkt av sk skalvariant i vilken man kan ha valfria varma kläder under. Vid första tanken blev jag helt exalterad, och var nära att gå upp i brygga samtidigt som jag gned min mast, men sen såg jag några inlägg om att dessa vattenfylls om de går sönder, vilket leder både till att man inte kan simma, och att man blir kall som en kall räka (läs död räka).Vilket även jag tycker låter helt logiskt. Vid wakebording och dykning har man alltid nära till en båt där man kan dricka varm glögg och skratta åt den trasiga dräkten, men när man vindsurfar är det lätt att dra iväg flera kilometer utan polare etc. Det borde ju även gälla kitesnubbar, men det är på dacons (http://www.dacon.biz) sida för kiteprylar som en en av dessa dräkter ( pyro ) säljs. Vad är det som gör att kite kidsen inte tror att dom kommer att dö den kalla räkdöden? Eller har dom helt enkelt inte tänkt tanken än? Om det nu är så att dessa skaldräkter är direkt livsfarliga på vintern så vore det väl på sin plats att utfärda en stor varning, typ på 21-nyheterna!Eller steffos sida med blinkande rosa skrift! / Larsgarage
> -
DEN KOMPLETTA LÖSNINGEN!!
kör med en vanlig smidig 3mm steamer eller liknanade under skaldräkten, visst låter det seriöst, men du slipper frysa som en (död) räka om du får pyspunka!
/Johan
-
är detta något att ha?
verkar nästan löjligt billigt för en skaldräkt!
-
Eftersom Pyron är omnämnd så känner jag ett visst ansvar att svara på inlägget om dräkten går sönder…
Visst den kan gå sönder, men hur stor är chansen… att kita/vindsurfa ensam i kalla vatten är inte att rekomendera. En våtdräkt kan snittas upp av fenorna, man kan få brädan i huvudet, man kan trassla in sig i linorna…. Visst det finns en massa risker, men jag tycker trots allt att pyron är en bra dräkt, som gör livet lite skönare när det är kallt i vattnet. Sedan är det upp till varje person att göra en bedömmning av dom risker man utsätter sig för..
/Mvh Lars S
Logga in för att svara.