Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing visst fanns det någon duktig sjukgymnast här på forumet?

• visst fanns det någon duktig sjukgymnast här på forumet?

Publicerad av oharris på 10 september, 2009 vid 21:07

Har för mig att det är vanligt med hälproblem inom sporten efter hårda landningar så kunskap borde ju finnas + att jag kommer ihåg en kille som vare sjukgymnast som verkade jävligt duktig!

Hur som helst så har jag efter några dagars kiteande fått ont i bak på hälen, tänk er en linje som går paralellt med hälsensan och slutar längs ned vid fettkudden. smärtan sitter medialt på hälen fast längst bak. Det känns som att det stramar och bränner till i någon sena. Speciellt om jag sträcker ut hela benet och börjer på mig eller står så att tårna är högre än hälen. Har kollat på plantarfacit (hälsporre) men det verkar ju sitta längre fram under hälen!

Bifogar en underbar anatomisk bild på en fot där det röda området e det onda och det gröna är där jag förstått att hälsporre brukar bråkar med folk.

Har någon haft likanande problem? vad göra?

// Fredrik

zilversurfarn svarade 15 år, 7 månader sedan 9 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • hengo

Medlem
    10 september, 2009 vid 22:08

hmm, var ett tag sedan jag hade problem med hälarna, så de är väl dags iegn snart.
    ignen aning, men segt är det.

vårdcentralernas sjukgymnaster e fan underskattade, 100kr besöket.. gå bara å våldsgästa, funkade här iaf.

• milkman

Medlem
    11 september, 2009 vid 06:04

Tycker det låter som en inflamation bara. Voltaren i några dagar och hålla området i rörelse men inte med hög belastning så går det säkert bort.
    (Personligen hade jag inte litat på mig bara utan gått till en sjukgymnast eller vårdcentral)

• molle73

Medlem
    11 september, 2009 vid 06:41

Hej!
    Det du beskriver kan mycket väl vara en inflamation(vilken sk. plantar fachiit är en variant som drabbar vid överansträngd fashia i hålfoten tex på grund av att man kör med tårna i statisk vinkel för att inte glida ur bindningarna)
    Detta är svårt att uttala sig om utan att göra en undersökning där man palperar(känner på) foten, dess rörlighet samt smärtprovocerande faktorer.
    Dock verkar du ha smärta vid hälgång(?) och detta gör att jag undrar om det inte kan handla om hälsenan ändå..
    Du kan maila mig så kan jag svara dig utförligare. Beroende på var du bor kan jag rekomendera s.gymnaster som har utbildning/intresse av dessa skador.
    Mvh
    /M

Oharris;574889 wrote:
    Har för mig att det är vanligt med hälproblem inom sporten efter hårda landningar så kunskap borde ju finnas + att jag kommer ihåg en kille som vare sjukgymnast som verkade jävligt duktig!

Hur som helst så har jag efter några dagars kiteande fått ont i bak på hälen, tänk er en linje som går paralellt med hälsensan och slutar längs ned vid fettkudden. smärtan sitter medialt på hälen fast längst bak. Det känns som att det stramar och bränner till i någon sena. Speciellt om jag sträcker ut hela benet och börjer på mig eller står så att tårna är högre än hälen. Har kollat på plantarfacit (hälsporre) men det verkar ju sitta längre fram under hälen!

Bifogar en underbar anatomisk bild på en fot där det röda området e det onda och det gröna är där jag förstått att hälsporre brukar bråkar med folk.

Har någon haft likanande problem? vad göra?

// Fredrik

• bennylundin

Medlem
    11 september, 2009 vid 07:31

snygg teckning, trodde först du blödde från röven.. hehe

• zilversurfarn

Medlem
    11 september, 2009 vid 07:35

Har skrivit om hälproblem tidigare så det är nog mig du menar.
    Precis som Molle skriver är det svårt att ge någon säker diagnos utan att träffa dig och känna på hälen o provocera fram vad som gör ont. Skulle oxå vilja veta hur det började. Kom det plötsligt eller smygande? Gör det ont om du trycker under hälen med tummen?

Jag skulle tro att du oavsett om det handlar om en genomtrampning av hälkudden (tex efter en hård landning) eller om det är en bristning i hälsenan (som fäster i hälbenet ungefär där du beskriver att smärtan sitter) vore hjälpt av en tejpning som samlar/trycker ihop hälkudden.

Jag står just nu på Sjukgymnastdagarna på Älvsjömässan så jag kommer inte åt min dator. Kan skicka en pdf med ett tejpningsförslag till dig när jag kommer hem. Skicka ett pm om jag glömmer bort det!

• oharris

Medlem
    11 september, 2009 vid 08:03

Benny: hahaha det har du fan rätt i, vad gör man inte för att ådstakomma ett mästerverk på paint utan mus!

Zilver: När jag trycker under hälen känns det ingenting, oavsett hur jag vrider och vänder/provocerar foten. Känns ungefär mer på sidan om hälsenan längst ned vid bakredelen av hälen och en bit upp! Kanske en bristning då? fast det har kommit smygandes under någon dag och nu är det värre. Skicka gärna ett tejpförslag!

// Fredrik

• molle73

Medlem
    11 september, 2009 vid 08:08

Som sjukgymnast skulle jag ändå råda dig att ta kontakt med någon som kan titta på din fot.
    Hälsenor som brister(helt eller delvis) kan man inte ”tejpa” Tejpning kan användas vid överansträngning. (som vid tex. plantar fachiit)
    Prova att strecha vad+framsida smalben och även foten (via tår)
    Får du inte lindring så tycker jag du bör söka sjg. eller kvalificerad läkare.

Oharris;574978 wrote:
    Benny: hahaha det har du fan rätt i, vad gör man inte för att ådstakomma ett mästerverk på paint utan mus!

Zilver: När jag trycker under hälen känns det ingenting, oavsett hur jag vrider och vänder/provocerar foten. Känns ungefär mer på sidan om hälsenan längst ned vid bakredelen av hälen och en bit upp! Kanske en bristning då? fast det har kommit smygandes under någon dag och nu är det värre. Skicka gärna ett tejpförslag!

// Fredrik

• kvabbso

Medlem
    11 september, 2009 vid 08:11

Köp mjukare pads

• emil-2

Medlem
    11 september, 2009 vid 08:40

Bindningar Fredrik, bindningar !!!

• anr

Medlem
    11 september, 2009 vid 08:49
    Milkman;574939 wrote:
    Tycker det låter som en inflamation bara. Voltaren i några dagar och hålla området i rörelse men inte med hög belastning så går det säkert bort.
    (Personligen hade jag inte litat på mig bara utan gått till en sjukgymnast eller vårdcentral)

Litar du inte på dig själv???

• zilversurfarn

Medlem
    12 september, 2009 vid 15:46
    Molle73;574981 wrote:
    Som sjukgymnast skulle jag ändå råda dig att ta kontakt med någon som kan titta på din fot.
    Hälsenor som brister(helt eller delvis) kan man inte ”tejpa” Tejpning kan användas vid överansträngning. (som vid tex. plantar fachiit)
    Prova att strecha vad+framsida smalben och även foten (via tår)
    Får du inte lindring så tycker jag du bör söka sjg. eller kvalificerad läkare.

Håller med Molle, sök en sjukgymnast. Hälsenor kan bli besvärliga om man väntar för länge eller gör fel. Låter inte som om det är hälkudden som är problemet i detta fallet. Kan eventuellt vara en liten bristning, är senan helt av är det svårt att missa detta! Vid inflammation har man ofta symptomen smärta, rodnad, värmeökning och svullnad.

Ladda hem detta tejptips istället:
    http://www.skadebutiken.se/cc3/tejptipset-september/prod_176.html
    Skriv ut och ta med det till sjukgymnasten så får han/hon göra bedömningen om det skulle funka för dig i detta skedet.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing visst fanns det någon duktig sjukgymnast här på forumet?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.