Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing VM i Estland 13-18 aug

Taggad: 

  • swe-496

    Medlem
    14 augusti, 2007 vid 20:09

    Rapport från dagen finns att läsa på http://www.surfsession.se
    Kort om det är att det idag Tisdag inte blev några seglingar utan endast startförsök för Damer juniorer och youth.
    Juniorer är upp till 16 och Youth 17-19år.
    Tror att det är de åldersgränserna.

    M a o inga race för Master och Open class idag.

  • swe170

    Medlem
    16 augusti, 2007 vid 11:44

    Åberg 1:a i första racet i Masterklassen och Jona 3:a

  • the_novice

    Medlem
    16 augusti, 2007 vid 20:47

    Kul med lite bilder också, Jona planar tidigt som vanligt…

  • marcus

    Medlem
    18 augusti, 2007 vid 22:17

    Stort grattis till Världsmästaren Andres Löken…..du är en grym gutt !!!

    Också grattis till sjunde platsen Jona och första plasten i Men Open
    för Robban (som jag antar var för ung och oförstörd för att vara med i Masters).

    Marcus R

  • petter

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 09:26

    Grymt grattis!!!

    och ett extra stort grattis till jona, äntligen master, det är stort!!! 🙂

  • jester

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 12:41

    Är inte detta en dundersuccé? För svenskar brukar väl inte placera sig så högt upp i listorna?

    Grattis som faen, hur som haver!

  • seeberg

    Medlem
    20 augusti, 2007 vid 14:23

    Det är ju inte så ofta det är med svenskar på så här pass stora event, eftersom det inte sker någon organiserad resa o var o en måste fixa resan själv….
    Ingen dålig prestation hur som helst av allihopa! Det här visar ju inte minst att det finns internationellt duktiga seglare även i svedala.

    Varit j-gt kul o följa tävlingen via hemsidan den här veckan och inte minst har man ångrat att man inte åkte dit. Fler svenskar nästa år skulle jag misstänka….
    /O

  • Oregistrerad

    Gäst
    22 augusti, 2007 vid 09:07

    Hej Alla!

    Tallin var en riktigt kul vecka måste jag säga. En utförligare berättelse kommer inom kort… Vore kul om fler hakade på nästa år!

    SWE-13

  • imported_mickeo

    Medlem
    22 augusti, 2007 vid 09:40

    Grattis Robban och Jona djävligt bra grymt impad.
    Mvh
    MickeÖ SWE-707

  • Oregistrerad

    Gäst
    22 augusti, 2007 vid 14:17

    @Marcus 406775 wrote:

    Stort grattis till Världsmästaren Andres Löken…..du är en grym gutt !!!

    Också grattis till sjunde platsen Jona och första plasten i Men Open
    för Robban (som jag antar var för ung och oförstörd för att vara med i Masters).

    Marcus R

    Det är bara att konstatera att medelålders Skandinaver hävdar sig mycket väl i dom riktigt stora sammanhangen. Men jag blev en aning förvånad över att jag såg Robban använda chicken-strappen på en av dom utlagda bilderna. Det trodde jag inte om honom. Han använder ju inte ens upphalningslina, så varför detta ? Börjar han tumma på principer ?
    Instämmer i gratulationerna gör
    Mats SWE-412

  • swe876

    Medlem
    23 augusti, 2007 vid 08:03

    TACK för gratulationerna!
    Återigen, GRATTIS Anders!

    Robert, Mr VINNARE i OPEN, har lovat skriva en HELTÄCKANDE reseskildring. Återvänd regelbundet för denna HÖJDARläsning! 🙂

    Några reflektioner om en kul vecka.

    Det finns inte lätt klass på MasterVM… (Gissa vem som är bästa lätt! 🙂 Lätt med Ä, inte Lett altså för det var ju Ansis Dale…)

    Det blåste stundtals MASSOR i Tallinn. Jag tror att jag seglade 10.0 i sju eller åtta av de elva racen.

    Efter ett race då jag varit BRUTALT överriggad hade jag i rent överlevnadssyfte kryssat med bakfoten i chickenstrap. När jag senare berättade detta på stranden fick jag Svenskarnas HÅNSKRATT rakt i ansiktet. Dom tystnade dock några timmar senare när det kröp fram att även en 93kg norsk världsmästare hade tvingats till samma nödåtgärd. 😀

    Tysken Andy Abendroth vann ett race. Han hade bara två Formula segel med sig till Tallinn och beslöt sig för att registrera sitt största slalomsegel, ett 8,5. Det var med detta segel han vann ett race när resten av oss stod och tampades med alldeles för stora segel. Förhoppningsvis så lär jag mig något av det inträffade.

    Varierande vindstyrkor ger för min del varierande resultat. Jag hade placeringar från två till tjugoåtta. När jag kom tjugoåtta hade jag KRASCHAT tre gånger på första länsen. Trettiofyra seglare tog sig i mål i det racet.

    När det blåser lite lättare går det riktigt bra för min del. Jag rundade etta efter kryssen i sista racet. Ett dåligt taktiskt drag på andra kryssen samt det faktum att vinden ökade gjorde att jag inte höll hela vägen in i mål men det var i alla fall roligt att verkligen vara med och tampas i toppen!

    Anders Lökken har alltid varit snabb men inte lyckats så bra i stora startfält. Nu behärskar han även detta på ett övertygande sätt. Anders och Robert är för övrigt seglare som verkligen kan ladda i hård vind. STARKT!

    Vid målgången studsade vågorna från en stor pir. Läns MOT vågorna, eller med, eller från sidan, samtidigt. Det var en utmaning att överhuvudtaget stå kvar på brädan.

    Live racing på Internet med hjälp av GPS. Var det någon som följde tävlingarna? Fungerade det bra?

    Mer tankar kommer.

    /Jona

  • swe176

    Medlem
    23 augusti, 2007 vid 12:08

    Hur funkar poängberäkningen?

    Titta tex på Masters Race 1.
    Där har LAT 13 1p, Anders 1,5 och Jona 2.
    Hur får man en halv poäng?

    /JE

  • swe-496

    Medlem
    24 augusti, 2007 vid 03:58

    Anders fick en average efter en protest mot en seglare som var ute i banan.
    Den seglaren var inte med i mastersgruppen utan i damer youth om jag inte minns helt fel.
    Hur som helst så hade den personen inget där att göra vid det tillfället.
    Anders kom med hög fart för styrbord och hade rätt till väg. Hade inte Anders väjt så hade de smällt i en ca 20 – 25knop.
    93kg norrman mot en liten dam på ca 55kg hade inte blivit en vacker syn kan jag ju säga.
    Anders fick en average på de 3 första racen då juryn ansåg att det var de mest rättvisa racen då det blåste jämnast i de racen.
    4:de racet var det väldigt varierande vindar.

  • swe176

    Medlem
    24 augusti, 2007 vid 07:04

    Splatt!

    Hon är nog glad att han väjde. Vi såg i båstad hur en fena kan klyva en bräda.

    Det är ofta folk ute på banan som inte har där att göra. I Båstad var det så. Då slörade man mot mål för babord i full fart och möter sådan som är på väg in mot land och har varit för slöa för att runda mållinjens läboj. Dom kommer ju för styrbord. Vem har rätt till väg då?

    /JE

  • swe876

    Medlem
    28 augusti, 2007 vid 12:39

    Jag hittade lite kul bilder på http://www.event.extreme.ee 🙂

    En värdig Världsmästare i Master!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing VM i Estland 13-18 aug

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.