• anonym-anvandare

Medlem
    30 december, 2002 vid 00:47

1 Vaddå får? Lasta på bara!
    Kör själv en hudfärgat 745-AS med 39000 mil på mätaren och den klarar gladeligen 3 kompletta formulautrustningar med 3 pers i bilen utan att få kass väghållning, eller rättare sagt, den blir inte direkt sämre med last, den var skit innan…

2 175:an går in i bilen men den tar upp ganska mycket av synfältet. Om du fäller passagerarstolen bakåt å knör fram nosen på passagerarsidan så funkar det ganska bra men det blir ändå trångt med resten av prylarna.
    Än värre blir det med 186:a eller Fanatic. Jag har provat med båda och jag kör hellre brädan på taket…

745:an är nog Sveriges mest underskattade surfbil!!!

eller…

S-45 Staffan… grin.gif

• surferboy

Medlem
    30 december, 2002 vid 01:23

Tjena Staffan!
    För att förtydliga vad du skrev vittnar jag med följande kommentarer.
    Jag var en av de tre med Formulautrustning på/i bilen och det såg helt galet ut men det funkade faktiskt! 3 brädor, 11 segel, 7 bommar, 9 master + all annan packning för tre pers som skall övernatta en långhelg. Tur för oss bara att vi inte mötte någon snut på vägen… wink.gif Och vi gjorde det två långhelger i somras inte bara en…

En 745:a är troligtvis den grymmaste surfbilen av alla om man inkluderar kostnaden för drift och underhåll. Rymligare och slittåligare surfkombi hittar du inte!

• getwet

Medlem
    30 december, 2002 vid 08:07

Det finns för varje bilmodell en rek för hur mycket man kan lasta på taket, tror den står i bruksanvisningen för bilen. Om du ingen har kontakta Volvohandlaren så vet dom. Polisen har rätt att utfärda böter om det är överlast på taket, hur dom nu kontrollerar det? confused.gif
    Förövrigt tror jag att 745-945 måste vara den bästa surfbil som finns om man inte vill åka surfbuss.

• anonym-anvandare

Medlem
    30 december, 2002 vid 08:59

Jag har kört min Finnjolle på biltaket. Det gör alla finnjolleseglare som inte har trailer. Den väger en bit över 130kg. Inga problem. Sätt fast takräcket ordentligt…

Anders S-711

• anonym-anvandare

Medlem
    30 december, 2002 vid 09:35

Volv 745 i all ära men det finns rymligare surfbilar som dessutom drar mindre soppa. Min Audi 100 Avant 1.8 -85 är ett exempel det det finns fler.
    //Nicklas

• anonym-anvandare

Medlem
    30 december, 2002 vid 10:03

Hej Niclas
    Är det du som säljer din fina surfbil på blocket?
    http://www2.blocket.se/view/748326.htm?l=0
    Det verkar stämma ganska bra på din beskrivning laugh.gif

• getwet

Medlem
    30 december, 2002 vid 10:04

Det finns några detaljer som är riktigt bra med Volvo….bland annat går passagerar sätet fram att fälla framåt ända till instrumentpanelen. Det gör att man kan stoppa in brädor ända upp till vindrutan. Min tidigare 293:a gick in utan problem+2st till med riggar och hela rubbet. Klarar en Audi det? Lite nyfiken nämligen eftersom jag står i valet att byta till tjänstesnurra, så jag tar tacksamt emot alternativ till V70:n. Kravet är att bilen tar in min nu längsta bräda 286+två korta till uppepå. Min nuvarande V70 “sväljer” även den tre brädor plus tre riggar, men den är ca 10-15cm kortare än 700-900 serien. Har även lyckats få in Formulan, men det blev lite tajt…. wink.gif
    En riktig surfbil ska man kunna stoppa in prylarna i tycker jag!

• lars_k

Medlem
    30 december, 2002 vid 10:41

Med lite god vilja kan man trycka in rätt mycket i en bil…
    Jag har en Audi 80 sedan, fäller passagerar-ryggstödet fram så långt bak det går (så att det ligger platt på baksätet), och fäller höger sidas ryggstöd bak över det.
    I detta utrymme lägger jag först vågisen, på den ibland en 280:a slalom. Mitt i bilen trycker jag in 4 segel, 2 master och ovanpå brädorna 2 st bommar. Nu är bilen ganska laddad men jag har trots det plats för en passagerare vänster bak.
    Är väl ingen optimal surfbil men den drar iaf lite soppa (och har inga traktor-köregenskaper).
    Har lastat en S60 på samma sätt. Sedaner funkar också, bara det går att fälla baksätet =)

• surferboy

Medlem
    30 december, 2002 vid 18:41

Vad då rymligare?!? Menar du på fullaste allvar att en Audi 100 Avant är rymligare än en 745:a???

HAHAHAHAHAHAHAHAAAA

Skaffa en 745:a istället och sluta skämta!

• getwet

Medlem
    30 december, 2002 vid 19:25

Jag har varit och kikat på nya Citroen C5, större lastutrymmen än V70 men framsätet går inte att fälla framåt, och inte bakåt när baksätet är fällt, så där sprack det. Är det någon där ute som kan rek. en bil som är lika praktisk som Volvon så är jag tacksam. OBS, det måste vara en ny, inget gammalt sunk!

• surferboy

Medlem
    30 december, 2002 vid 19:48

En Opel Omega då kanske?!? Lastar grymt bra men är kass på det mesta annat.

• getwet

Medlem
    30 december, 2002 vid 19:51

Känns lite fel, och den finns inte med turbo…..men går det att fälla framsätet på den? (har aldrig brytt mig om att kolla på opel)

• surferboy

Medlem
    30 december, 2002 vid 20:19

Det vet jag tyvärr inte. Teknikens Värld brukar alltid referera till Opel Omega när det gäller att göra en kombi som rymmer MYCKET.

En Mersa då? Nya E-klasse är ju en riktig bil! Den gamla modellen var ju rymlig så det räcker. Jag vet inte hur det är med den nya. Har den ens kommit i kombiversion än?!? Sedanen är jäkligt läcker iallafall. tongue.gif

• getwet

Medlem
    30 december, 2002 vid 20:30

Nu börjar det likna något…men kollade förmånsvärdet, 6300 i månaden om du vill ha en vettig motor. Men jag ska nog kika lite närmare på den för snyggt är det ju!

• anonym-anvandare

Medlem
    31 december, 2002 vid 10:39

6800 i månaden!!!!

Min bil KOSTAR 6800 typ!!!!

Köp prylar för pengarna!!!

Det gör jag…

GOTT NYTT ÅR!!!

/S-45 Staffan… grin.gif

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.