Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Vw är underbart!

  • Vw är underbart!

    Publicerad av henke201 på 26 juni, 2006 vid 19:29

    Är det inte det ena som klyddar är det alltid något annat!

    Senaste problemet är att tanken läcker, inte mycke men lite och men tanke på bensinpriserna just nu sparar jag gärna dem där extra dropparna som jag går spillo varje dag.

    Frågan: Hur lagar man detta? Finns det något spackel eller liknande man kan slänga på? jag vet att de är bäst att fixa en ny tank men jag varken orkar eller har råd med det just nu så jag söker en lätt lösning till mitt lilla problem.. Någon som har förslag?

    berth_milton svarade 17 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • santawasasurfer

    Medlem
    26 juni, 2006 vid 19:52

    vanlig handtvål. (den hårda klump typen)
    funkar ett tag iaf körde med det på polarens opel i ett halvår utan läck

  • snuskefar

    Medlem
    26 juni, 2006 vid 23:23

    skulle gissa att kemisk metall (super stål) funkar.. har fixat de mesta på min vw med denna mirakelgegga…

  • the_novice

    Medlem
    27 juni, 2006 vid 06:20

    Är det plast tank?
    I så fall funkar det med plastic paddings glasfiber spackel…

  • mag

    Medlem
    27 juni, 2006 vid 06:25

    Jag har också tätat SAAB99 tank med handtvål två gånger!!! 🙂
    Låter knäppt men kan du täcka tvållagningen med skydd (lim, PP eller silvertejp) håller det ett år utan problem. Bara tryck dit tvål i hålet med fingrarna! Värt ett försök i alla fall.

    /Magnus

  • remo

    Medlem
    27 juni, 2006 vid 08:43

    Håller precis på att byta tank på min. Kostade 1800 inkl frakt på abk-bildelar.
    Det låg cirka 2 kg sand och vägdamm ovanpå tanken när jag lossade den och sand+gummirör till värmeanläggningen hade blivit ett bra sandpapper och slipat bort allt av rostskyddet plus rätt mycket av metallen så det var säkert 10-15 små hål som sprutade upp som en vacker fontän när jag fyllde tanken med vatten.
    Kändes inte läge att fixa det med nån halvdan lagning efterssom det säkert fanns lika många hål till som nästan brutit igenom och jag hade inte orkat lossa skiten igen om ett år, så jag tycker att du skall köpa nytt(har iofs haft folkabuss i snart 1 vecka så jag har inte så lång erfarenhet 🙂 )

    Remo

  • henke201

    Medlem
    28 juni, 2006 vid 15:02
    snuskefar wrote:
    skulle gissa att kemisk metall (super stål) funkar.. har fixat de mesta på min vw med denna mirakelgegga…

    Detta låter intressant! var finner man detta och vad kostar det och vad heter de? 🙂

    Den där tvållagningen tror jag knappast på, iofs jag har ju inte testat men de låter bara sjukt 😀

  • remo

    Medlem
    29 juni, 2006 vid 13:42

    Såg på HCJ-bildelar att Plastic Padding hade en epoxy-produkt som hette “Leak-Fix” eller nåt liknande. Det stod att den var till för läckande tankar.

  • mag

    Medlem
    30 juni, 2006 vid 14:11

    Jag testade tvålen mot allt bättre vetande då bensinen flödade ur en tank och jag försökte med alla metoder att laga. Mindes att någon polare nämnt tvål men garvade mest åt honom då. Sprang till slut desperat in i lägenheten och hämtade en tvål som jag knölade dit lite av i hålet… OCH vips slutade det läcka, gissa om jag blev grymt förvånad!!! 😀

    It’s a kind of magic!!!
    /Magnus

  • henke201

    Medlem
    1 juli, 2006 vid 08:54

    vafan nu går jag ut med tvålen och trycker på, bära eller brista!!

  • santawasasurfer

    Medlem
    1 juli, 2006 vid 14:31

    thats the spirit

  • henke201

    Medlem
    1 juli, 2006 vid 15:25

    haha fan va sjukt, hittade bara något gammal tvål så de gick sådär.. kollade efter jag kört en runda och det ser tätt ut 🙂 kanske man ändå ska hoppa över den där kemiska metallen för stunden och se hurlänge tvålen överlever….

  • mag

    Medlem
    2 juli, 2006 vid 21:28

    It’s magic!!!
    Tänk bara på att vatten löser tvål (som du sett löser inte bensinen tvålen) så du måste täcka lagningen med något så att det inte börjar läcka igen redan efter nästa regnväder. OCH glöm inte ta med tvålen i bussen i fortsättningen!!!

    /Magnus

  • henke201

    Medlem
    12 juli, 2006 vid 16:32

    Jaha då va de nya problem.. fan kanske man ska sadla om till VW mekaniker! denna gången började det läcka kraftigt från bakredelen av bussen, eftersom vätskan var färglös trodde jag det var kylarvätska men som det ser ut så har jag lika mycket kvar nu som förut. bussen är från -88 och röret som läckte satt precis brevid avgassystemet på vänster sida av bilen (vid vänster bak hjul altså)… någon som vet? eller kan det varit en del av kylarvätskan som rann ut?

  • santawasasurfer

    Medlem
    12 juli, 2006 vid 20:03

    smaka på den, inget i bilen är så giftigt så en droppe på fingret och sen i munnen är farligt. lite skit rensar magen

  • henke201

    Medlem
    13 juli, 2006 vid 14:38
    santawasasurfer wrote:
    smaka på den, inget i bilen är så giftigt så en droppe på fingret och sen i munnen är farligt. lite skit rensar magen

    Jo men asså vad fasen skulle de va om det inte är kylarvätska? Spolarvätska skulle de inte kunna va eftersom den oxå läcker och har varit tom bra länge nu 😉

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Vw är underbart!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.