Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen vw surfbuss med volvomotor

  • vw surfbuss med volvomotor

    Publicerad av anonym-anvandare på 18 augusti, 2005 vid 11:00

    Tjena, nu har jag beställt detta
    http://www.smt.nu/default.asp?Expand=2&Display=1
    nån som satt in en volvo motor i sin folka här på forumet som kan uttrycka sig om det var knepigt? jag tänkte sätta i en B21A motor. 3500 kr kostar satsen och den skall sluta tillverkas så passa på… bussen drar då under litern landsväg istället för 1,5 liter milen som det till och med står i instruktionsboken att den ska dra. motorn kommer sticka upp 1 dm upp genom motorluckan men med lite sågande och plastande så är väll det inget problem.. verkar vettigt att byta bort boxern mot en volvo fyra i alla fall. man lär ju slippa problem med motorn i framtiden om inte annat.

    svenne svarade 18 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • imported_macts

    Medlem
    18 augusti, 2005 vid 11:07

    Såg ju intressant ut. Jag påbörjade ett sånt projekt en gång i tiden men orkade inte slutföraa. Köpte då en adapterplatta enbart. tröttnade innan jag hann fixa nytt avgassystem, bygga låda mm. Men att få i motorn var inget problem. Skulle nog ha slutfört om jag hade haft denna byggsats.

  • tabi

    Medlem
    18 augusti, 2005 vid 11:35

    Är det t3 vi snackar om elle?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 augusti, 2005 vid 22:38

    Tjenare,

    jag har gjort det du frågar om och det är inget som helst problem. Där får du ett koplett set så att det bara är att montera. Det bör gå på en helg om du inte stöter på patrull (rost och annat oförutsätt). Annars finns en annan platta som faktiskt är bättre enligt min åsikt och den säljs av ett företag i Ockelbo har jag för mig att det låg och det heter Nyrönnen mekaniska eller något sådant. Då får man fixa avgasröret och alla andra grejjer så själv. men den kostade inte mer än 1000-1200kr har jag för mig. Största fördelen med den plattan är att du använder Volvomotorns statmotor (VWs brukar inte hålla så länge när man ska stara en större motor som B21 till exempel är. Man får svara ner svänghjulet lite i framkant bara. Kul meck och bussen går fan så mycket bättre samt att det finns ju Volvodelar överallt om den nu skulle gå sönder- Lycka till

    Johan

  • imported_macts

    Medlem
    19 augusti, 2005 vid 06:22

    Japp, Nyrönen var det jag köpte av. Ligger inte i Metropolen Ockelbo dock utan i den ganska närliggande byn Åmot (har jag för mig)

  • fiskmas

    Medlem
    19 augusti, 2005 vid 08:17

    Största motorn du får sätta i är en B21. Jag plockade ner en B23 turbo i min caravelle -81.
    På besiktningen sa de,
    -Fy Fan. Det här får du inte ha.
    Men kul var det till besiktningen. Tror nästan man skulle kunnat få upp den på bakhjulen.

  • styret

    Medlem
    19 augusti, 2005 vid 08:38

    b23 is the shit!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 augusti, 2005 vid 12:53

    Det går att få igenom Volvos B230-A motor från 1986 i de bilar med 5-växlad låda. Men inte dom med insprutning, då blir dom inte glada på besiktningen… Men man kan ju ha en besiktningsmotor… B21 med uppställd turbo och intercooler burkar ge runt 220hk.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 augusti, 2005 vid 11:49

    Tjena, anledningen till att man kör med folkans startmotor är att volvostartmotorn inte får plats. hur gjorde du för att få plats med den? vad kapade du bort?

    med 5-växlad får du ha 112 hästar alltså en B23A
    med 4-växlad får du ha 90 hästar alltså en B19A
    när bussen är typad med volvomotor kan du sätta i vilken volvomotor som helst i princip. dom öppnar ju ändå inte motorluckan på besiktningen…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 augusti, 2005 vid 10:42

    Vadå inte får plats???
    Volvons statmotor får visst plats, tror nog jag skulle kunna få några extra om man vill. Det enda jag tog bort var den gamla startmotorn (alltså folkans) för den var ju inte i drift. Volvons start sitter ju på sidan om motorn och inte på växellådan som folkans.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 augusti, 2005 vid 11:35

    nä precis, för jag ringde åh snackade med snubben som jag köpte min konventeringssats av och han sa att volvostartmotorn inte får plats och att det är därför man använder folkans startmotor… har iof både en fräsh volvostartmotor och en fräsh folkastartmotor. för volvos startmotor är ju beytydligt bättre än folkans. jag har en annan fråga oxå, nån som vet om det finns 2 krets bromsystem att få tag på till min buss? broms-servo vore ju oxå trevligt att ha om man byter till 2 krets med skivor i fram och trummor ibak tänkte jag. verkar vara lite väl mycket jobb kanske.. viktigast är nog volvo motor i bussen..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 oktober, 2005 vid 22:04

    Jag väcker min gamla tråd till liv igen, det var ett tag sen sist jag skrev men nu håller jag på att förbereda min buss för volvomotorn. har lyft ur boxermotorn nu och monterat ihop svänghjul med kopplingen. jag vill ha 5 växlad låda istället för 4 växlad, vet nån var jag hittar specifikationerna för utväxlingarna?

    //Christoffer, Uppsala

  • svenne

    Medlem
    17 oktober, 2005 vid 07:17

    Fråga de här snubbarna:
    http://www.typ2-klubben.com/

    –S

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 november, 2005 vid 11:38

    Tack Svenne! länken var väldigt bra, har en lång tråd på typ-2 klubbens forum nu. såhär blev det med motorn på plats i alla fall http://apalbacken.ath.cx/bussen/

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 november, 2005 vid 20:33

    Ser riktigt roligt ut det där.

    Visst finns det ganska gott om plats för startmotorn? smile.gif

    Tycker att det ser ut som du har gjort det lite besvärligt för dig!?, (men nu när du kommit så långt så ska jag inte komma med massa förslag på hur du kunde gjort…)

    Lycka till!

  • svenne

    Medlem
    23 november, 2005 vid 09:32

    Bra gjort, jag gillar folk som tar tag i saker. smile.gif

    –Svenne

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen vw surfbuss med volvomotor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.