Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Wakea med en kiteboard?

• Wakea med en kiteboard?

Publicerad av jezaja på 1 juli, 2006 vid 14:08

Aldrig kört wakeboard men nu äntligen har vi köpt oss en liten ordentligare båt med 4-takts 60hk motor så det ska nog gå och dra ordentligt.
    Har två brädor och med inserts (Tablas 06 129, Naish sol 05 120) och ett par sandalbindingar, blir det svårkört med en kitebräda istället för en riktiga wakeboard i början?

Bara och köpa linor/bom och testa eller? Hur långa linor/bom är normalt för wake?

Några bra wakeforum etc tillgängligt?

lina svarade 18 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • windyboy

Medlem
    1 juli, 2006 vid 15:50

det är lättare att åka ”wake” med en kitebräda. en kitebräda är mycket stabilare än en wakebord. jag kör wake och kite. jag testade att köra med kitebrädan som wakeboard och det känns som att åka på en pråm.

• walle

Medlem
    1 juli, 2006 vid 16:20
    windkristensson wrote:
    det är lättare att åka ”wake” med en kitebräda. en kitebräda är mycket stabilare än en wakebord. jag kör wake och kite. jag testade att köra med kitebrädan som wakeboard och det känns som att åka på en pråm.
    håller inte med…

kört en del med kitebrädan och jag tycker inte alls man har samma koll på kitebrädan, sämre i hoppen/landningarna tycker jag…

men ska man bara åka utan att hoppa så mycket så funkar det fint.

• celestial

Medlem
    1 juli, 2006 vid 19:45

Dra till stadium och köp den första bässta wakeboardlina. Du kan själv förkorta sammt förlänga den iomed att knyta up den linlängd som man inte vill ha. Ett HETT tips är att investera i en ”wakeboardpåle” som kan köpas på många båtaffärer.

Det är precis vad det låter som, En påle som sticker up rakt up ur båten där man fäster linan i toppen på den. Detta tillåter dig att hoppa högre sammt få mer respons från linan när du kör änn om du skulle bara ha fäst den bak på båten.

Tänk på att wakeboard liknar kitesurfing unhooked och är mycket mer fysiskt krävande. Ett hett tips är att lägga tummarna på överkanten av handtaget då man bara cruisar runt för att förebygga musarmbåge

Om du vill vara riktigt hardcore så köper du en massa stora vattendunkar och fyller dom med vatten och lägger i bak på båten. Då blir Waken betydligt mycket större Eftersom båten blir mer baktung.

Linans längd varierar från åkare till åkare. Jag förederar att vara något närmare båten änn dom flessta eftersom jag tycker att jag får ett bättre skär mot waken då.

kika in på: http://www.wakeboard.nu för mer tips

Wakeboarding tar som F*n på många muskelgrupper så slarva inte med stretchningen efteråt 😉

Lycka till!

//
    Johan

• pepa

Medlem
    2 juli, 2006 vid 01:21

Min mamma gjorde det en gång.

• rille

Medlem
    2 juli, 2006 vid 20:40

Körde både wake- och kitebräda idag efter båt och håller med Walle. Inte riktigt samma kontroll som när fötterna sitter i ordentliga bindningar, men för vanligt körning duger det utmärkt med kitebräda. Kul att köra två var det också…

• lina

Medlem
    3 juli, 2006 vid 07:47

körde wakeboard med kitebräda på helgasjön i växjö igår, skruvade av fenorna ett tag åxå så man kunde öva lite handlepass…det blir snorhalt men åxå grymt kul! =0)

ngn som vet om det är värt att gå med i en wakeboardklubb i skåne?
    har hört att det kostar 1000 kr men att det är knökat med folk som vill köra….. värt?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Wakea med en kiteboard?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.