Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › wakeboard till kite, fördelar/nackdelar?
-
wakeboard till kite, fördelar/nackdelar?
putte svarade 21 år, 3 månader sedan 10 Medlemmar · 32 Svar
-
Svar till:
Jag började kitea på en wakeboard. Plattvatten och fullt tryck i draken, då funkar det. Annars kan du räkna med att du kommer att spendera större delen av dagen med att gå tillbaka på stranden, då det är nästan omöjligt att hålla höjd med en wake. Dessutom är ju bindningarna oftast ett jädra bökande, så när man som rookie, släpper draken med blicken så blir man ofta loftad eller dragen… Så sälj vidsurfingprylarna
och köp en riktig kitebräda.
[/ QUOTE ]
kan man inte alltid ha på sig brädan om man kör wakebindningar!?
-
Pröva och relauncha en drake med en wakeboard på fötterna kommer du förstå ett av problemen…
-
hej,
ok, jag har sett att det nu finns foil och tube kites,(hade ingen aning förut..) är teknikerna lika vid starter och sådant!? skillnad isf? Vad är skillnaderna i luften? Och hur startar man optimalt?
Jag hade inga problem med att starta kiten på snö (har två linor) uten ens en ”tredje” lina! Antar att den ”femte” (på fyrliniga) är till för att starta lättare eller hur funkar det?inte så insatt…
-
Svar till:
Pröva och relauncha en drake med en wakeboard på fötterna kommer du förstå ett av problemen…
[/ QUOTE ]
relauncha!?!?
om jag lägger in ett sånt här inlägg måste ni väl förstå att jag inte fattar ert kite språk? eller vill ni spela duktigt inför en newbee!? hoppas jag inte.. -
Sorry det var absolut inte meningen att verka kaxigt.. några månader till på det är forumet och du kommer att snacka kite språk flytande
Relaunch är att starta draken efter du kraschat den på vattnet. Detta går att göra med en tredja eller femte lina men vanligtvis bara genom att ”trixa” lite med draken men det är svårt att göra om man inte står med bägge fötterna på botten, särskilt om man är nybörjare.
Det underlättar mycket att kunna ta av sig brädan efter att man stått på näsan i vattnet.
-
det är rätt svårt att sätta boardoff-tricken med wakebindningar…
Nä , vad jag menade var var att det kräver rätt mycket uppmärksamhet att kränga på sig en wake. I början behöver man hålla ögonen på draken. Har du lätt för att komma i bindningarna så kanske det går bra ändå…En snålvariant i kite-jungeln är att sätta på en 3:e fena på wakebrädan i hälkant… blir lite enklare att höjda då. Tycker hursomhelst du ska slanta-upp och köpa en beg kitebräda.
-
Tror du är helt rätt ute ang kyla..
Därför testar vi alla våra produkter sommar och vinter, så man slipper fundera om det funkar eller ej..
Tillverkare anger sällan att deras prylar går att använda ner till ex -20
/Mvh Lars -
Jag är absolut ingen expert men jag har läst lite matreal lära och jag tror alla plaster har en undre temperaturgräns där de blir hårda och mkt spröda det skulle vara bra att veta var denna gräns går för duk resp bladder…
Om man bara vet vad matrealet heter borde man ju kunna vända sig tillverkarna av det och fråga..
-
Rent teoretiskt kan man nog räkna på hur olika material kommer att fungera i olika temperaturer, men jag är övertygad om att måste göra omfattande tester för att få rättvisa svar. Vi trodde ex inte att tubekite skulle palla så bra som dom gör i extrem kyla.. Vi har ex. inte haft en enda bladder som gått sönder vintertid..
/Mvh Lars -
Generellt tror jag moderna kites (både foil och LEI) numer tål kyla betydligt bättre än de gjorde för bara ett par år sedan… mycket beroende på att tillverkarna av kites som främst skulle användas på vatten inte hade fått upp ögonen för att sporten var stor även på vintern. Nu står det ju ”snowkite attachment points” (dvs fästen för en femte lina) på var och varannan kite.
BTW, håller med Lars om att vi (dvs KajTech och Dacon) är inne på samma linje om vad som fungerar när. Så det blir ingen fajt om den saken. Har däremot ingen takbox på bilen så för min del hade det blivit en hel del pumpande.
/Kaj(Tech)
-
Fasen Waterboy! Du går väll i samma plugg som mej och Henke H?
Nemas problemas! Biffen fixad, du frågar, vi svarar!5e linan gör så att du kan ”backa” upp tubekites. Foils från FlySurfer som vi kör på har fördelen att man bara släpper leachen, så backar dom upp sej.
För att krångla lite så finns det ju oxå Closed- och Opencell foils, FS är closed, vilket gör att dom funkar i vatten rätt bra, dom säckar inte ihop och blir totalfyllda med vatten…Keep on rollin’
-
De nya FS-kitesen Voodoo/Spirit och Psycho II har dessutom dragkedjor på framkantren som gör att du kan välja om du vill köra dem som open- eller closed-celled. På vintern är det ibland en fördel med öppna celler…
(Voodoo/Spirit och Psycho II har dessutom en hög med andra features som inte fanns på de tidigare FS-kite´arna. Som ett plus svänger de väääldigt mycket fortare och lättare än tidigare modeller)/Kaj(Tech)
-
joo du Patrik!
Henke sa att du var du!
Jag hängde ju i parken i Gesunda i fredags också!
skadade mig oxå, dock inte lika mycket som henrik…
ha det! /abbe nv2c -
Aj fan! Hoppas det inte va för illa…
Jag ska kita på söndag, Henke snackade om att dra ut oxå, fastän han inte kan köra, men du får gärna haka på! -
ok, vore skitkul o hänga med! Vi snackade lite om att köra nån dag oxå, fast inte när. Henrik kan väl köra med en arm om jag lyfter upp kiten eller nåt!
hoppas isen och vinden blir bra bara. det kan ju bli för varmt o ingen vind…
ses!
Logga in för att svara.