Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Wave board project

  • bohm

    Medlem
    8 mars, 2009 vid 15:15

    Förklara hur du tänkt göra

  • nisse_surf

    Medlem
    8 mars, 2009 vid 20:23

    öhm va? vad har du för kärna? det ser jävligt platt ut.

  • tomw

    Medlem
    8 mars, 2009 vid 20:50

    kärnan kommer vara 2 st 15mm H80 divinycell skivor. 30mm totalt.

    Vad jag gör nu är att fräsa ner en 12mm x20mm spår som fylles med epoxy som blir en hård kant. det ni ser är botten av brädan. När den härdat och är helt fylld och slät med botten- såga/slippa ner den till epoxy kanten.

    Nästa steg är att limma på 1st 15mm lager till på deck sidan. Sedan slippa ner till railen som blir runt 12mm. Rail kommer har “shape”, som en mini surfboard rail- inte helt avhuggen som en TT.

    Det blir en blank som är mycket tunnare än en vanlig surfboard.

    Rockern kommer fram när jag vakuum-bagga den med glasfiber och epoxy. Antigen genom en en-sides bag på en snickrad rocker form eller med en hel V-påse och pressa ner brädan med vikter.

  • bocken

    Medlem
    8 mars, 2009 vid 21:06

    Så jävla ball och inspirerande! Ser fram emot att följa detta!

  • langens_kite

    Medlem
    8 mars, 2009 vid 21:06

    Skulle hellre fylla kanten med formalux och lamminera runt
    Varför blandar du inte microballonger i epoxyn?

  • skotten

    Medlem
    8 mars, 2009 vid 21:46

    ahh sweet to the belly, insipred for some downwinders this summer I see Tommo!!

  • nisse_surf

    Medlem
    9 mars, 2009 vid 17:07

    ah fan va dnajs det verkar. är det till vågsurfing eller? Din foam ser förjävla cool ut ingen stringer också böjbar. Är det som eps att du tänker glasfiber väv sen stryka epoxy? fräzigt varifrån fick du denna ide?

  • tomw

    Medlem
    9 mars, 2009 vid 18:20

    tänkte epoxyn är hårdare på kanten- undvika wrappa glass runt railen- när den ska vara tight ändå.. har gjort detta innan, funkade superbra. Railen blir bullet-proof.

    Om man ska wrappa railen med glaset, behöver man ingenting på kanten. Det är mycket besvärlig att wrappa railen när den ska vara så tight.

    Men fick faktisk lite problem- det rann lite till ena sidan- arbetsbordet var inte helt platt- grooven var lite väl bredd. Skulle nog haft lite glasballonger i. Få se om jag kan rädda den eller kasta och göra om- har en skiva skum kvar.
    Har också en hel 10kg hink av speciell “epoxy pudding” som jag har inte testat. Den är gjort för att bygga up tjocka lager osv.

    Funkade innan med smalare groove- epoxyn hade mindre massa att rinna.

    Skummet är PVC. Divinycell H80. Tungt som fan jämfört med riktig surfboard skum- runt 3-5gg tyngre- så jag använder vad jag har och anpassar det hela till det.

  • dadil

    Medlem
    9 mars, 2009 vid 18:44

    det bör ju inte vara ett problem att det runnit igenom, bara fräsa/slipa bort kladdet på undersidan och fylla igen, nu är det ju tätt iaf. microballonger hade nog varit bra, frågan är ju om epoxikanten är tillräckligt flexibel speciellt på en så tjock bräda (12mm kant?!), men å andra sidan kommer ju hela brädan bli betydligt styvare än en tunn tt, dvs flexa mindre…

    jäjä, det ser bra ut, fortsätt posta!

  • nisse_surf

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 16:14

    fräzigt!har aldrig sett något liknande det jag vill säga är att jag tycker det är så jävla coolt! särskilt din shape ser asnajs ut asso. Med är den asso mjuk så att böja som vanlig mjukskumm? eller är det mer lite hårdare som när man glör en skimmboard av plywood att den får ligga och få en rocker? genom att sägga olika stora klossar underifrån och sedan tyngd på?

  • tomw

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 20:04

    Tack för intresse.

    Skummet är rätt mjuk i böjning. Ungefär som en 3mm masonitskiva. Men är väldig stark mot kompression. Har relativt dålig “sheer strength” det går att bryta av med för stor böjning. Tycker att detta skum är mångsidig, lätt att hantera, relativt billig och går att skaffa i sweden. DIAB är service minded- har alltid tagit emot mina små bestälningar.

    Nu har jag kastat denna med bred groove- och kört en ny bit med smalare groove- kommer nog använda lite ballonger i mixet denna gång oxå- i´m listening! Hade för bråttom- har nivå justerat arbetsbordet också.

    Har ritat den i BoardCad, konverterat outline och profile till dxf polylines (konvertering finns i programmet), importerat till Rhino 3D och sedan printat ut på A3 som tejpas ihop. Skulle kunna gjort det hela i Rhino, med tycker att BoardCad har fina funktioner med enhets ändringar och dimensions feedback- on-the-fly. Skit kul att gör “virtual brädor” också.
    Det är en gratis Java app- google it and download.

  • tomw

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 20:09

    Och BTW, rita och sedan shapa är den biten som är skit rolig. Om jag fick shapa brädor heltid och överleva, skulle jag gör det. Vilken skaparglädja det blir.

    Glassa och V-bagga är lite magisk- men super kladdig och lite stressig. Men när det funkar är det lite som att baka- man är aldrid säkert hur det kommer blir tills det är färdig bakat. Det börjar tappar sin tjusing.

    Slippa och lacka, slippa o lacka, slippa o lacka är en pina. Men det måste göras med känsla och omsorg, annars är allt jobb bara o-gjort. Skulle gärna har en slav till detta.

  • nisse_surf

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 20:11

    Hehe jag tycker detta är mycket intresant för har aldrig sett detta innan, ser bara så jävla najsigt coolt ut. Hur mycket kan en sån skummskiva kosta och vart får man tag på en sådan tro?PVC. En Divinycell H80 var det va?

  • nisse_surf

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 20:15

    håller faktiskt till mest vid vågsurfing och är nog mycket yngrä än alla andra här inne på denna hemsidan. Men denna brädan var så cool så jag var tvungen att ta reda på saker o ting om den. Tror du att den går att surfa vågor till med? Det borde väl gå? jag har två stycken eps brädor hemmabyggda, dock ett huve mindre än mej:-/

  • skotten

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 22:53

    dude where do you live? this summer we will hook you up with a wave session.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Wave board project

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.