Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Wave Score?
-
Wave Score?
Publicerad av micke-lj på 29 juli, 2000 vid 07:23Är det någon som har testat Mistrals Wave Score? Hur bra är den som ”wave bräda”? Hur bra är den som freestyle bräda?
/Micke
windseeker svarade 24 år, 9 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar -
1 Svar
-
Hello, har skaffat en Wave score 88 och har en mycket kluven uppfattning, men det tror jag nog alla får, beoende på vad man har seglat innan osv.
Innan hade jag som stor vågbräda en S-17 holmbergare som var just en lättvindsvågbräda ca 265×58,5 dvs en stor fet vågis.
Skillnaderna mellan dessa är som natt och dag trots likheten volymmässigt och även storleksmässigt trots att s-17en är en dm längre. Holmbergarn är riktigt loose och svänger trots sin storlek som en vågbraäda, fungerar otroligt bra i små slöa vågor och lite vind, även hyfsat stora slöa europeiska vågor och lite vind.
Scoren är grym på helt andra sätt. och bara genom att byta fena ändrar man egenskaper totalt. Jag använder den i princip samma register som holmbergarn, dvs 6,2-5,3 och med en stor 28cm freestyle fena planar den med 6,2 oerhört tidigt. Med den fenan har den nackdelen att den inte vill svänga så lätt. kräver mer tryck med fötterna och den spårar som tåget, känns lite som en course bräda. men det skall inte uppfattas som endast negativt, det blir enkelt att göra 360 och liknande manövrar. Förutom att den med en fet fena planar tidigt så plockar den otrolig höjd, den är också relativt snabb vilket är trevligt och bredden i aktern gör att den är mycket lätthoppad. Brädan behåller dessutom planingen oerhört länge i vindhålen. Blir det vågor så slänger jag på en 22,5:a vågfena och då får den andra egenskaper, den blir mycket mer lättsvängd och man svänger mer med kanterna, liksom. brädan är en perfekt hoppbräda, på vågridningssidan är den inte speciellt loose, man får jobba för att rippa, man får pressa järnet i cutbacks osv. Även om den är jäkligt kul att segla i vågridning så är den inte avsedd för det.
Jag tycker att en score är en ultimat bräda om man vill plana hyfsat tidigt och där man är mer fokuserad på att hoppa och göra manövrar än att köra ren vågridning.
Summa sumarum, brädan är grym för det den är avsedd till MEN JAG KAN JU HA FEL! Nån annan som tycker nåt om Scoren?
Logga in för att svara.