Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing WCL-medlemskap GRATIS! Da end of ornitologs.

  • pet

    Medlem
    19 maj, 2005 vid 13:05

    Mycket bra, Johan. Detta borde ju alla förstå redan innan, på tiden att det blev skrivet för “allmänheten”. Keep up the good work! Hur går det med förbudplanerna nere i skåneland? Är det lika trångsynt fortfarande därnere mot oss?

  • eddie

    Medlem
    19 maj, 2005 vid 13:53

    Strålande!

  • kaiser

    Medlem
    19 maj, 2005 vid 14:05

    Bra jobbat. Alltid bra med prejudikat i sådanna här frågor.

  • muche

    Medlem
    19 maj, 2005 vid 17:15

    moahhahaa. Att du är en sådan linguist Johan!! GÖTT

  • gangsta_erik

    Medlem
    19 maj, 2005 vid 19:26

    Replik ang. insändare i Hallandsposten från HOF. För er som vill hålla er uppdaterade; ftp://ftp.steffo.nu/incoming/wcl-vs-halmstadsornitologiskaforening2.doc. För övrigt ännu en gång tack till alla nya medlemmar, vi är nu med stor säkerhet sveriges största kitesurfingförening med över 150 medlemmar!

  • stebe

    Medlem
    19 maj, 2005 vid 20:15

    Ha ha fyfaan vad underhållande läsning laugh.gif

    Intressant vindriktning den där (VNV-NV).

  • pjoter

    Medlem
    19 maj, 2005 vid 21:31

    skitbra att ni jobbar på!
    men min personliga åsikt är att vi istället för att strida mot dom och ibland nästan förlöjliga dom så ska vi peka på positiva saker med vår sport för naturen och djurlivet, visa upp de bevis vi har för att fåglarna inte blir rädda mm. om vi går till attack mot dom med att dom inte lyckats med nåt trots sina ansträngningar kommer vi inte komma nånstans. båda kommer va helt låsta vid sin ursprungside.
    möt dom där dom är, har vi ingen som är intresserad av fåglar och kan prata med dom om detta? om vi börjar genom att visa att vi också kan ha sånna intressen så har vi vunnit mkt. förklara att det finns flera av oss som faktiskt valt surfing för att det till skillnad från ex wakeboard är miljövänligt. Att många av oss, troligtvis de flesta, inte är sadister som gör allt för att köra och skrämma fågelungar.
    Vi är många som har iaktagit fåglarnas beteende då vi startat och kommit fram till att dom inte blir räddare av draken än om man springer eller cyklar på samma avstånd.

    jag vill att vi ska lägga ner resurser på att rädda en fågelart som håller på att dö ut. men jag vill att dessa resurser ska läggas på saker som verkligen hjälper. kan dom bevisa att fåglarna verkligen blir skrämda kommer iaf jag att sluta köra på känsliga platser.

  • zoolander

    Medlem
    20 maj, 2005 vid 07:27

    det där tyckte jag va ett skitbra brev.. och sen tycker inte jag att vi ska ge oss.. så jag delar er uppfattning.. bort med fågelskådarna

  • jott

    Medlem
    20 maj, 2005 vid 09:28

    http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=60855

    Replik från ornitologerna. Fortsättning följer..

  • stebe

    Medlem
    20 maj, 2005 vid 09:39

    Det är väl kanske just det här som det kommer att handla om i slutändan.

    “att kitesurfarna flyttar sina aktiviteter till områden där deras surfande inte kommer i konflikt med värnandet av naturen. Kitesurfarnas ”färgsprakande drakar” skrämmer nämligen undan i princip alla fåglar och andra djur i närheten.”

    Vad grundar de detta argumentet på. Går det visa att drakarna inte skrämmer djurlivet?!

  • patrikol

    Medlem
    20 maj, 2005 vid 09:50

    Tror inte ett dugg på det där djur anpassar sig väldigt mycket till sin omgivning. Första gången en kite kommer för nära så blir dom säkert lite oroliga andra och kanske tredje med sen skiter dom fullständigt i kitesen och ligger lugnt kvar precis som inget hade hänt. Nej fågelskådarvänner jobba med dom riktiga problemen istället bilar båtar Vattenskoters golfbanor där kan man snacka miljöproblem hur bra häckar fåglar när grävmaskinerna gräver upp 1 ha för att anlägga golfbana eller vägar?
    Sluta jaga mygg och jaga domstora elefanterna istället.

  • kaiser

    Medlem
    20 maj, 2005 vid 10:08

    Som jag tidigare skrivit till dig sitter jag inne med lite hardcore bevismtr. Som du nog borde presentera för en kille som skriver att vi skrämmer allt djurliv……
    Adda mig på msn så skickar jag det i em.

  • pjoter

    Medlem
    20 maj, 2005 vid 10:14

    hur går det med våra bevis för att vi inte stör fåglarna? vi anses fortfarande som ett gäng ungdomar som inte vet bättre och så kommer det fortsätta om vi inte plockar fram lite riktiga bevis. dom brinner för sitt fågelskåderi minst lika mkt som vi brinner för kiting och har kämpat för att få igenom beslut sen många av oss inte ens hade börjat skolan. det som funkar bäst är fortfarande bevis. även om det är dom som ska bevisa att vi verkligen stör så är det bättre vi ligger steget före och bevisar motsatsen. igen, finns det ingen som kan lite om fåglar här? en bild på en mås som trycker på ett rede bevisar inte direkt att vi inte stör. dels så e måsar inte helt skygga sen så trycker fåglar lääänge då dom skyddar nästa generation. fåglar som äter är grymt vakna för fiender alltså är det vid sånna tillfällen vi ska visa att dom inte bryr sig då vi kör i närheten.

  • niklas82

    Medlem
    20 maj, 2005 vid 11:39

    grabbarna i kitflame har kommit i kontakt med en som studerat fältpiplärkan i minst 5 år och utöver det övriga lärkor i 20 års tid.. och han säger att det finns inte en chans att drakarna stör dessa fåglar osv osv.. och honom fick vi CITERA och detta är juh hur bra som helst så vi får sätta oss ner och prata med honom…

  • pjoter

    Medlem
    20 maj, 2005 vid 11:44

    låter skitbra!!! de e sånt som biter på både skådare och folk i allmänhet.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing WCL-medlemskap GRATIS! Da end of ornitologs.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.