• Publicerad av markforce-f-d-markram på 8 augusti, 2011 vid 09:00

    Körde i Kärradal/Balgö igår och konstaterade att det måste införskaffas en weedfena tröttsamt att stanna och rensa efter varje bog..
    Körde med Select 41cm S10 på min Naish SP 110 med NP EVOII och det verkar vara en vettig kombo, något mycket lyft när det tutar i över vågtopparna dock:crazy:.
    Skulle vilja he en bra weedfena med lite mindre lyft till dena bräda med Chameleon har ju bra rykte men vet inte riktigt vilken storlek som skulle motsvara, vilka andra bra alternativ finns som inte kostar för mycket?

    mick svarade 12 år, 8 månader sedan 11 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • jester

    Medlem
    8 augusti, 2011 vid 09:23

    Funkar faktiskt hyggligt med en Chameleon 28 till motsvarande utrustning (JP Slalom 68 och Simmer 7.8), men vill man ha lite tidigare planing osv så är det nog 32:an som gäller. Har inte provat Lessachers Duo Weed, men ett par TT-gubbar gillar den. Fick testkört en av mina Maui Ultra Fins Speed Weed igår, och den kändes riktigt trevlig dom få gånger jag planade (körde på tok för små prylar igår).

  • budda

    Medlem
    9 augusti, 2011 vid 18:57

    Jag körde maui ulyta slalom 28 hår om dagen. Mycket nöjd..

  • hdtv

    Medlem
    10 augusti, 2011 vid 19:38

    Kanske denna fena till nästa år? Bilderna visar en prototyp slalomfena på 18 cm som skall motsvara 32 cm i normal fena. Obs fenan är inte fastskruvad i brädan därav glappet.

  • kinetic

    Medlem
    10 augusti, 2011 vid 19:49

    HDTV: Kan du kolla med Ultra Fins vilken fenstorlek (gräsfena!) de rekommenderar till en Formula med 11m? Valet står mellan Duo Weed Formula (40cm, skall funka utmärkt, men han är såååå seg med att svara på mail…) o “något annat”.

  • klang

    Medlem
    10 augusti, 2011 vid 19:53

    Yo, David, när började du köra formula?

  • klang

    Medlem
    10 augusti, 2011 vid 19:57

    Silvester, vet du om Maui Ultra fins även gör fenor i kolfiber eller annat lätt matrial?

    Fördelen med en sån där fena är ju såklart att man kan köra på riktigt grunt vatten, men min erfarenhet av skåne är att vi alltid har chop som är åtminstone högre än den där fenan… men Ankdammen borde vara klockrent…

  • hdtv

    Medlem
    10 augusti, 2011 vid 20:06
    Klang;665180 wrote:
    Silvester, vet du om Maui Ultra fins även gör fenor i kolfiber eller annat lätt matrial?

    Fördelen med en sån där fena är ju såklart att man kan köra på riktigt grunt vatten, men min erfarenhet av skåne är att vi alltid har chop som är åtminstone högre än den där fenan… men Ankdammen borde vara klockrent…

    Hej Klang,
    Jag är precis hemkommen från Klitmöller och träffat representanter från MUF och jag framförde just detta med annat material och just kolfiber. De har tittat på det och håller på att utvärdera/diskuterar, men för närvarade jobbar de med G10, tyvärr.

  • klang

    Medlem
    10 augusti, 2011 vid 20:15
    HDTV;665184 wrote:
    Hej Klang,
    Jag är precis hemkommen från Klitmöller och träffat representanter från MUF och jag framförde just detta med annat material och just kolfiber. De har tittat på det och håller på att utvärdera/diskuterar, men för närvarade jobbar de med G10, tyvärr.

    Coolt, lite nice att hänga med MUF gänget… MUF är ju verkligen på G i Sverige

  • kinetic

    Medlem
    10 augusti, 2011 vid 20:16

    Klang: Har ett komplett kit sedan ett år tillbaka (F2 FX IV -08, Point-7 AC1 LTD-II 11.0 med passande mast o Tekknos “värsting Formula-bom” då medföljande bom var inte bra nog i mina ögon). Har kört i Habo 2-3 gånger men 38cm weed-fena är för liiitet. Kruxet med 11.0 är att det är ASTUNGT att dra upp, o väl uppe så väger riggen fläsk trots 100% kolmast o en Formulabom som är lika lätt som min kortaste vindsurfing.se kol-bom*haha*. Tanken är att köra in sig på Formula så smått, siktet är ställt på 30knop i 2sek topp med 11.0, inte att börja tävla. Har 25 som bäst hittills så det är en bra bit kvar…

  • hdtv

    Medlem
    10 augusti, 2011 vid 20:48
    Klang;665180 wrote:
    Silvester, vet du om Maui Ultra fins även gör fenor i kolfiber eller annat lätt matrial?

    Fördelen med en sån där fena är ju såklart att man kan köra på riktigt grunt vatten, men min erfarenhet av skåne är att vi alltid har chop som är åtminstone högre än den där fenan… men Ankdammen borde vara klockrent…

    Glömde svara på din sista angående fenan. Nja den kommer för både Quad, Tri, Twin, Style, Speed och slalom i längder om 6,5 cm till 22 som det ser ut just nu, med olika profil och tjocklekar. De har tydligen fungerat riktigt bra i vågor (där är chopsen lite högre :wink:). Men det återstår att se hur de kommer att fungera de är fortfarande på prototypstadiet, jag har tre storlekar hemma om du vill testa!

  • klang

    Medlem
    10 augusti, 2011 vid 21:20
    HDTV;665197 wrote:
    … har tre storlekar hemma om du vill testa!

    Du, det är det nog många som vill… 🙂

  • klang

    Medlem
    10 augusti, 2011 vid 21:25
    kinetic;665189 wrote:
    Klang: Har ett komplett kit sedan ett år tillbaka (F2 FX IV -08, Point-7 AC1 LTD-II 11.0 med passande mast o Tekknos “värsting Formula-bom” då medföljande bom var inte bra nog i mina ögon). Har kört i Habo 2-3 gånger men 38cm weed-fena är för liiitet. Kruxet med 11.0 är att det är ASTUNGT att dra upp, o väl uppe så väger riggen fläsk trots 100% kolmast o en Formulabom som är lika lätt som min kortaste vindsurfing.se kol-bom*haha*. Tanken är att köra in sig på Formula så smått, siktet är ställt på 30knop i 2sek topp med 11.0, inte att börja tävla. Har 25 som bäst hittills så det är en bra bit kvar…

    Allright, ge järnet David, kul om du kan klämma lite formula-speed rekord. Själv kör jag ju med rak fena, så jag går ut ifrån LBWS nya klubbstuga istället när det är V-vindar.

  • markforce-f-d-markram

    Medlem
    13 augusti, 2011 vid 20:31

    ÄR MYCKET intresserad av de där grunda trianglarna, då jag bor vid en mkt långrund strand och är lite avis på kitarna som kan harva 50meter längre inåt land – vore fett att bräda dem på deras 2dm rakbana!

    Låt mig veta vad de kommer gå loss på!

  • faster

    Medlem
    14 augusti, 2011 vid 11:39

    Påminner mycket om deltafenorna vi hade på 80`s, ska bli intressant och se hur de funkar.

  • seve1000

    Medlem
    14 augusti, 2011 vid 12:30

    Körde med Tectonics nomad 25, 7.0 & 59 slalom funkade kanon.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.