Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Weedfena – hjälp!

  • Weedfena – hjälp!

    Publicerad av kevlarsjal på 26 januari, 2013 vid 16:42

    Ska investera i några nya weedfenor för slalom/speed och tänkte att i detta forum nog finns en hel del erfarenheter. Har kollat runt lite och vad jag förstått är Hurricane riktigt bra men hopplösa att få tag på. Finns ju en uppsjö av olika fabrikat, såsom Black Project, Choco, Vector, Black Diamonds etc., etc. Har kört Lessacher Duo Weed men funderar på om det finns något vassare (som kan ge mig sisådär en 4-5 knop extra :wink::grin:)?
    Skämt åsido men tips mottages tacksamt.

    budda svarade 11 år sedan 13 Medlemmar · 28 Svar
  • 28 Svar
  • surfan

    Medlem
    26 januari, 2013 vid 17:17

    @Kevlarsjäl 706049 wrote:

    Ska investera i några nya weedfenor för slalom/speed och tänkte att i detta forum nog finns en hel del erfarenheter. Har kollat runt lite och vad jag förstått är Hurricane riktigt bra men hopplösa att få tag på. Finns ju en uppsjö av olika fabrikat, såsom Black Project, Choco, Vector, Black Diamonds etc., etc. Har kört Lessacher Duo Weed men funderar på om det finns något vassare (som kan ge mig sisådär en 4-5 knop extra :wink::grin:)?
    Skämt åsido men tips mottages tacksamt.

    ja har MXR fenor om du är intresserad 🙂 dom är bra!

  • jester

    Medlem
    26 januari, 2013 vid 18:14

    Kolla på Lessacher Duo Speed Weed. AndersBQ har testat dom, och han lät nöjd…

  • mick

    Medlem
    28 januari, 2013 vid 19:29

    Håller med Surfan. Jag har visserligen bara kört MXR weed 20 en gång men den kändes grym under en 45 bred speedplanka!

  • lasse-n

    Medlem
    28 januari, 2013 vid 20:31

    Jag har MXR weed 24 och 28.
    Tendens till släpp i TT chopp (53 o 63 bred bräda).

  • andersbq

    Medlem
    28 januari, 2013 vid 20:36

    Nej inte MXR, Lessachers customfenor är grymma. (Alltså inte Tekknos Duo fabriks fenor)

  • surfan

    Medlem
    28 januari, 2013 vid 21:12

    @andersbq 706176 wrote:

    Nej inte MXR,

    Här är inte lätt att sälja fenor 🙂

  • mattias-j

    Medlem
    28 januari, 2013 vid 22:10

    @Lasse N 706175 wrote:

    Jag har MXR weed 24 och 28.
    Tendens till släpp i TT chopp (53 o 63 bred bräda).

    Fick ett tips från Mr UFO och Martin. Den Batch vi fick till Sverige innehöll några fenor som blivit polerade för mycket. Detta har gjort att bak kanten på fenorna är för runda. Ta en kloss med 400 papper och slipa hela bak kanten, de sista 4-5 cm. Slipa båda sidorna tills fenan är vass som en kniv. Dra därefter två långsamma icke hårda sliptag dikt emot bakkanten, så att “edgen” liksom blir plan fast sjukt smalt plan. Poleringen har rundat av bak kanten och därför släpper fenan och den känns död och utan lyft. Men man har gjort dessa justeringar och testat fenorna efter och det blir stor skillnad med segling utan släpp. Martin har skyfflat fram bra så snabbt på Strand Horst med “justerad” weedfena, helt odramatisk segling i choppen. Hoppas att denna justering ska hjälpa er! Olivier lovar att problemen med släpp försvinner helt. Man märker det tydligast på de större fenorna men man bör göra denna övning även på de mindre.

    Hoppas ni fattar vad jag menar!! 🙂

  • andersbq

    Medlem
    29 januari, 2013 vid 07:09

    @surfan 706179 wrote:

    Här är inte lätt att sälja fenor 🙂

    Ursäkta, glömde att du också köpt på dig dessa..!

  • jester

    Medlem
    29 januari, 2013 vid 07:11

    @Mattias J 706188 wrote:

    Fick ett tips från Mr UFO och Martin. Den Batch vi fick till Sverige innehöll några fenor som blivit polerade för mycket. Detta har gjort att bak kanten på fenorna är för runda. Ta en kloss med 400 papper och slipa hela bak kanten, de sista 4-5 cm. Slipa båda sidorna tills fenan är vass som en kniv. Dra därefter två långsamma icke hårda sliptag dikt emot bakkanten, så att “edgen” liksom blir plan fast sjukt smalt plan. Poleringen har rundat av bak kanten och därför släpper fenan och den känns död och utan lyft. Men man har gjort dessa justeringar och testat fenorna efter och det blir stor skillnad med segling utan släpp. Martin har skyfflat fram bra så snabbt på Strand Horst med “justerad” weedfena, helt odramatisk segling i choppen. Hoppas att denna justering ska hjälpa er! Olivier lovar att problemen med släpp försvinner helt. Man märker det tydligast på de större fenorna men man bör göra denna övning även på de mindre.

    Hoppas ni fattar vad jag menar!! 🙂

    Får kolla med mina fenor. Har ju inte haft tillfälle att testa mina ännu, men har ju numera en Hurricane att jämföra med.. 🙂

    Tack för tipset!

  • andersbq

    Medlem
    29 januari, 2013 vid 07:57

    @Mattias J 706188 wrote:

    Fick ett tips från Mr UFO och Martin. Den Batch vi fick till Sverige innehöll några fenor som blivit polerade för mycket. Detta har gjort att bak kanten på fenorna är för runda. Ta en kloss med 400 papper och slipa hela bak kanten, de sista 4-5 cm. Slipa båda sidorna tills fenan är vass som en kniv. Dra därefter två långsamma icke hårda sliptag dikt emot bakkanten, så att “edgen” liksom blir plan fast sjukt smalt plan. Poleringen har rundat av bak kanten och därför släpper fenan och den känns död och utan lyft. Men man har gjort dessa justeringar och testat fenorna efter och det blir stor skillnad med segling utan släpp. Martin har skyfflat fram bra så snabbt på Strand Horst med “justerad” weedfena, helt odramatisk segling i choppen. Hoppas att denna justering ska hjälpa er! Olivier lovar att problemen med släpp försvinner helt. Man märker det tydligast på de större fenorna men man bör göra denna övning även på de mindre.

    Hoppas ni fattar vad jag menar!! 🙂

    Det är ofta små detaljer som gör skillnad på vissa fenor. Mina Black Project Fins, var allmänt sugiga i farter över 35 knop, tills jag slipade bort dekorfärgen, sedan blev dom väldigt bra. Oväntat.
    (men synd att vissa fenor levereras som halvfabrikat)

  • mattias-j

    Medlem
    29 januari, 2013 vid 14:48

    @andersbq 706195 wrote:

    Det är ofta små detaljer som gör skillnad på vissa fenor. Mina Black Project Fins, var allmänt sugiga i farter över 35 knop, tills jag slipade bort dekorfärgen, sedan blev dom väldigt bra. Oväntat.
    (men synd att vissa fenor levereras som halvfabrikat)

    I det här fallet blev slutprodukten för fin, hade Martin skitit i sista poleringen så hade detta aldrig hänt. Han ville leverera fenor med extremt bra finish, men det blev fel… Olivier ville inte att fabriken skulle polera och det gör dom inte längre. Hela operationen tar ca 3-4 minuter per fena. Så i mXr fallet håller jag inte med om halvfabrikat. Snarare överambition… 🙂
    Martin är väldigt mån om att ni alla ska vara nöjda, så gör gärna detta test. Och om ni fortfarande inte är nöjda så föreslår jag att ni mejlar honom istället för att dissa fenorna på forumet, för det hjälper honom ju inte att förbättra sina produkter… Jag fick honom ju att göra weedfenor eftersom vi skriker efter det här uppe. Ge honom konstruktiv feedback istället. Jag har gjort vad jag kan….

  • seve1000

    Medlem
    29 januari, 2013 vid 17:31

    Det lilla som jag nu testat mXr fenor så tycker jag dom är mycket bra. Har seglat weed, UFO, UFO rake 30 & 40. Rake 40 ( Lik slingshot ) på Karpathos var inge vidare men det är en sandbanksfena så det var väntat.
    Sedan är det som Mattias säger med finishen på dessa att dom blivit för runda på bakkanten av polering.
    Min senaste Weed 32 kommer direkt från fabriken och är inte polerad och den ser bättre ut i bakkant.

    Vill man ha det bästa i weedfena skulle jag dock köpa Hurricane som alltid presterar grymt bra, något svår att få tag i så det är tur man har ett 20-tal:cool2:

    Skall dock bli kul att se hur BQ går med gubben Lessachers fenor för dom har allt annat än polerad yta:wink:

  • kinetic

    Medlem
    29 januari, 2013 vid 17:38

    Ska bli intressant att se om/när BQ börjar få fart på sina “Lessacher custom”, har ju själv några sådana o jag som amatör är nöjd med de, är väl bara priset som är lite högt, iaf för “Formula Weed”…

  • lasse-n

    Medlem
    31 januari, 2013 vid 20:00

    Bra tips Mattias, jag skall slipa mina två fenor enligt din anvisning.

  • joth

    Medlem
    1 februari, 2013 vid 15:00

    Suck, att man skall få vänta på svar från Mr hurricane. Får väl skicka ett mail till snart. Skall endast ha en 28cm weed fena.

    Det där med slipa bakkant verkar vara något man får göra rätt ofta på en del fenor. Mina tekkno Lessacher duo weed behöver slipas rejält. Inget bra släpp i min 36:a. Trög och bromsar. 32:an är bättre efter lite behandling. Hurricane behöver inte slipas. Men den är lättslipad av sand och annat också. Lite skör.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Weedfena – hjälp!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.