Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Winch åkning med Oliven

  • acemattias

    Medlem
    3 december, 2009 vid 21:46

    Hadde varigt kul att prova vinsh,
    om jag haft ett team brassar som riggar och serverar ol medans jag vantar, men sa mycket ol pallar jag inte langre, sa “count me out”.

  • pjoter

    Medlem
    4 december, 2009 vid 07:33

    orkade inte läsa igenom hela tråden sourra men fortsatte dom i samma anda som första killens bygge så är det rätt självklart att det blir värdelöst.

    kolla in ett sånt här kit som sitter på den här cykeln tex
    http://www.quantyabikes.co.uk/

    12kw=16,5 hk och upp till 2h effektiv körtid som ryms i en inte riktigt fullvuxen cross på 83 kg.

    Cyklarna finns att provköra uppe i uddevalla
    http://www.myadventure.se/sida1.html

  • sourra

    Medlem
    4 december, 2009 vid 09:03

    Om man kollar glädjespecarna så står det upp till 2h körning, upp till 70 km/h toppfart och upp till 16.5hk effekt/31.5 Nm vrid. Det är knappast så att alla “upp till”-värden nås samtidigt. Den har en range på upp till 40 km eller 2h och om man optimerar så att dessa båda värden inträffar samtidigt får man en snittfart på 20 km/h. Ja du märker vart åt det barkar. Sen är det ju prisaspekten också…

    El är en tilltalande tanke men med de begränsningar som finns i dagsläget är det knappast ett rimligt alternativ.

  • pjoter

    Medlem
    4 december, 2009 vid 11:10

    Jo jag vet det. fast samtidigt, hur mkt av 16,5hk behöver man för att wincha? hur många sekunder tar ett åk innan man ska ge sig ut igen?
    Gissar att man får vara glad om man får ut 2h effektiv åkning på en dag om man springer ut linan och skuttar i bindningarna å aldrig krashar.

    Dom som har dom i uddevalla är grymt nöjda iaf och enligt recensioner i mc tidningar funkar dom riktigt bra på kördagarna så uppenbarligen är det rätt ok.
    edit: såg även det ska va en stor 3 dagars endurotävling i DK med elenduros nästa helg, kul å se hur de kommer funka.

    Självklart är det billigare att bygga nåt av en jordfräs å lite gamla rör man har i garaget. Men kollar man på vad bra winchar kostar att köpa så tror jag inte det är är långt efter prismässigt.

    Sen tror jag det är grymt mkt lättare att fixa sig spons på elgrejer då det är inne med eldrivet.

  • ziik

    Medlem
    4 december, 2009 vid 13:56

    å läste man ut tråden så fick ju faktiskt holländarna ihop sin skit till slut.

    med 12hp el verkade den funka ok. Ingen tokspeed och tråkig åkmiljö. Men vattenstart verkade funka utan problem.

    Intressant med el helt klart. Jag ser mer problem med tillgången på el än konstruktion. Man har ju inte alltid möjlighet att ladda om man typ campar. Lättare att ha med sig bensin för ett par dagars åkande. Det svider ju mer att köpa ett par batterier som klumpsumma. Men jag ska räkna på det. Kankse rent av lönar sig i längden…

    Å för den som ska gasa är det ju trevligt att slippa andas in en massa avgaser!

  • pjoter

    Medlem
    4 december, 2009 vid 14:11

    jo det är ju den klart största nackdelen, man måste komma åt att ladda. iofs kanske man kan hyra ett vägguttag på närmaste mack när man tar middagspaus eller över natten. Accarna är ju allt annat än gratis.

    Sen får man se till att bygga det ordentligt vattenskyddat, men det är ju inte direkt svårt.

    Men som sagt, fördelar finns ju helt klart, inte minst att man troligtvis kan köra i varenda liten damm/pöl utan att folk runtomkring blir irriterade på ljudet.

  • sourra

    Medlem
    4 december, 2009 vid 14:38

    Men holländarna hade ju lagt 12 papp på två batterier, två elvinschar att slakta och lite annat krims-krams. För 12K får man fina grejer att bygga förbränningsvinsch. Det här med att inte störa omgivningen är ju bland det finaste med elvinsch men vi har kollat lite på att etanolkonvertera så folk inte störs av avgaslukten så mycket och det bör bli rätt enkelt. Vi kommer även smälla på en rätt rejäl juddämpare så gången blir tyst. För övrigt var jag och Wacko och hämtade monstret idag.

  • ziik

    Medlem
    4 december, 2009 vid 14:51

    Känns som mitt första bygge kommer bli en bensinare på grund av enkelhet och pris. Men det är ju en intressant ide.

    Vad kör ni för variator sourra? intressant att veta motorstyrka också.

  • sala

    Medlem
    4 december, 2009 vid 15:32

    kul med folk som bygger! dessa trädgårdsmotor låter ej så mycket, ingen har stört sig på våra upptåg än så länge. Folk e väldigt nyfikna däremot och stannar till och ställer en del frågor.
    Har munstycken till den ena winchen för att köra på etanol, tänkte få ur mer hk på samma gång!

    Dessa maskiner drar xtremt lite sås, härom kvällen körde vi tills såsen tog slut i elverket o lamporna slocknade, knappt 1 l bensen hade winchen sluckat!

  • sala

    Medlem
    10 december, 2009 vid 11:13
    sourra;590275 wrote:
    Vad behöver man ha för toppfart på en sån däringa maskin? En stolle här på jobbet håller på att ta fram ett system som säkrar en konstant linhastighet men vad ska man ha för spann på den och med vilka inkrement vill man kunna öka? 1m/s?

    8,3m/s linhastighet/inkrementet på 1m/s kan nog bli bra!
    Hur går det, har stollen fått fram något system, nyfiken!?

    Byggtrådar på de som bygger, verkar vara fler stycken nu!?

    Ska snart lägga upp lite info på wincharna för de som är intresserade, på http://www.dragenavvera.blogspot.com

  • sourra

    Medlem
    10 december, 2009 vid 13:55

    Systemet finns och är fungerande i killens skalle. Han är lite av en el-rainman så jag räknar inte med några som helst problem där. Han tycker dock vi ska ha optisk läsning av linhastighet medan jag tror mer på mekanisk så lite sånt återstår att arbeta fram. Sen ska vi ju bygga vinschen också 🙂

    Det har varit lite turer kring motorinförskaffandet som verkar ordna upp sig nu. Vi köpte en “komplett motor” men fick inte med kylning, cdi, tändspole och laddregulator men det är på väg med Posten. Linan är också på ingång så snart återstår bara grovjobbet. I hope…

  • sala

    Medlem
    11 december, 2009 vid 08:38
    sourra;591799 wrote:
    Systemet finns och är fungerande i killens skalle. Han är lite av en el-rainman så jag räknar inte med några som helst problem där. Han tycker dock vi ska ha optisk läsning av linhastighet medan jag tror mer på mekanisk så lite sånt återstår att arbeta fram. Sen ska vi ju bygga vinschen också 🙂

    Det har varit lite turer kring motorinförskaffandet som verkar ordna upp sig nu. Vi köpte en “komplett motor” men fick inte med kylning, cdi, tändspole och laddregulator men det är på väg med Posten. Linan är också på ingång så snart återstår bara grovjobbet. I hope…

    sweet, vad blev det för motor?

  • sourra

    Medlem
    11 december, 2009 vid 11:32

    En 250cc motor från en Aprilia. Vattenstart och kickers bör inte bli ett problem 🙂

  • sala

    Medlem
    11 december, 2009 vid 11:46
    sourra;591927 wrote:
    En 250cc motor från en Aprilia. Vattenstart och kickers bör inte bli ett problem 🙂

    ha ha, kör dubbla spolar, dubbelt så kul!
    hur många hk?vattenkyld? ca 24hk då eller?

  • ziik

    Medlem
    11 december, 2009 vid 12:12

    vad går en sådan sötnos loss på?

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Winch åkning med Oliven

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.