• Windguru!!!

    Publicerad av norrman på 20 augusti, 2008 vid 14:31

    Tänkte bara kolla vilka vindprognos sidor ni använder mest..
    tycker att windgurun har svikit en del på sistonde! Är ju dock
    inte PRO-medlem, är det nåt att rekomendera eller?

    toby svarade 15 år, 8 månader sedan 13 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • skotten

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 14:34

    I always use the danish page… Windguru is good for getting a rough feel as what may happen.. but I think generally it sucks.. DMI for life…

  • thorn

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 14:36

    Windguru har bra långtidsprognos men man kan inte lita 100%. Sen så brukar det inte va så bra när dom säger 6-7m/s då kan man bli besviken många gånger. DMI har den bästa 24h prognosen dom har nästan altid koll på hur det kommer bli.

    Ska du med till Torhamn imorgon och kita?

  • norrman

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 16:13
    Thörn;492455 wrote:
    Windguru har bra långtidsprognos men man kan inte lita 100%. Sen så brukar det inte va så bra när dom säger 6-7m/s då kan man bli besviken många gånger. DMI har den bästa 24h prognosen dom har nästan altid koll på hur det kommer bli.

    Ska du med till Torhamn imorgon och kita?

    Jag får väl lära mig DMI då? är det DMI – Hela sverige som gäller då? (länken här till höger)

    Jobbar ju eftermiddag men hade ju kunnat komma tidigare om vi åker på förmiddagen!

  • annas

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 16:19

    kolla översikt på windguru – då ser man om det blir regn etc också , så man vet om det är osäker progn eller stabilt väder. Sen kan du testa dig fram på DMI – som tony säger – it’s the shit! Där finns allt från vindkartor, till regn-radar, satellitbilder etc etc plus en massa rapporter etc för oss vindnördar. Jag tror jag har hittat en om vindstatistik de senaste 50 åren tex 🙂

    Min main point är – jämför olika prognoser så brukar du få en bra bild av hur det blir och skit i allt som SMHI tar fram (i alla fall för södra sverige)

    /windgura

  • blackadder

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 17:26

    @Norrman 492448 wrote:

    Tänkte bara kolla vilka vindprognos sidor ni använder mest..
    tycker att windgurun har svikit en del på sistonde! Är ju dock
    inte PRO-medlem, är det nåt att rekomendera eller?

    Nej, jag tänkte bli pro-medlem på windgurun en gång. 5 sekunder senare tänkte jag att, nä det blåser väl inte mer för det. För att slänga sig med en gammal klyscha: Vi kör när det blåser!

  • lemorne

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 20:04

    Norrmännen har åxå en överskådlig och bra site http://www.yr.no med långtidsprognos. Den brukar kunna stämma. Jag brukar kolla den och jämföra med SMHI och Windguru, sen går man på den som säger att det ska blåsa mest…

  • nic

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 21:21

    då får du många bomkörningar för mest vind visar smhi…

    nic

  • norrman

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 23:50

    är det DMI – Hela sverige som gäller då? (länken här till höger bland väderlänkarna)

  • blackadder

    Medlem
    21 augusti, 2008 vid 05:19

    Ja eller så går du in på http://www.dmi.dk och så väljer du Danmark. Sen klickar du t. ex. på Kattegat om du ska köra Westcoast och så vidare…

  • norrman

    Medlem
    21 augusti, 2008 vid 09:33
    Blackadder;492676 wrote:
    Ja eller så går du in på http://www.dmi.dk och så väljer du Danmark. Sen klickar du t. ex. på Kattegat om du ska köra Westcoast och så vidare…

    Den informationen tackar jag för 😀

  • nic

    Medlem
    21 augusti, 2008 vid 09:44
    Norrman;492750 wrote:
    Den informationen tackar jag för 😀

    Om du bara behöver en sida på dmi är det http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/farvandsudsigter/kattegat.htm

    nic

  • yann

    Medlem
    21 augusti, 2008 vid 19:16

    Eller så kollar man på Den Feta Väderlänken.

  • norrman

    Medlem
    21 augusti, 2008 vid 19:45
    Yann;492832 wrote:
    Eller så kollar man på Den Feta Väderlänken.

    Denna var perfa 😀

  • johnk

    Medlem
    21 augusti, 2008 vid 22:02

    Jag är PRO-medlem för att det är najs att man kan använda klick-kart-prognos (klicka var som helst på kartan och få prognos för den punkten) och lägga till custom-spots. Dessutom slipper man viss fördröjning i prognoserna. Så billigt som det är tycker jag inte man behöver fundera…

  • gh0st

    Medlem
    22 augusti, 2008 vid 10:14

    jag kör nästan bara ocean.dmi.dk

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.