Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Windguru och Google Earth – inte dumt alls!

  • Windguru och Google Earth – inte dumt alls!

    Publicerad av dr-masse på 16 mars, 2006 vid 13:01

    Kanske har folk vetat om det aslänge, men jag har i alla fall missat kopplingen mellan Windguru och Google Earth helt. Läckert är det! Och ALLA spots i windguru över hela världen är inlagda… :blush:

    Välj “Open” i Google Earth (som såklart måste vara installerat) och välj filen som jag länkat till nedan, hämtas från Windguru. Sedan ser du alla spots med klickbar länk till prognos i windguru.

    Google Earth fil på Windguru

    Googla På!

    pure svarade 17 år, 6 månader sedan 14 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • koa

    Medlem
    16 mars, 2006 vid 13:20

    Sådärja!
    Nu behövs det lite värme och bra prognoser bara…

    Tack för tipset!

    Calle N

  • flash

    Medlem
    16 mars, 2006 vid 13:27

    Man tackar!

    Fasen vad trevligt det är med sådana fix och trixare som du, farbror doktorn!

    Mvh / M.

  • petter

    Medlem
    16 mars, 2006 vid 13:27

    riktigt grymt!!!!

  • skywalker

    Medlem
    16 mars, 2006 vid 14:16

    Klockrent !

  • dodgecurve

    Medlem
    16 mars, 2006 vid 14:20

    drömmen!

    hur tillförlitligt är windguru?

  • dr-masse

    Medlem
    16 mars, 2006 vid 14:24

    Windguru är olika bra i olika delar av världen, är min erfarenhet. Under de två gånger jag varit i Portugal så har det stämt riktigt, riktigt bra. Här hemma i Sverige tycker jag att de brukar pricka vindriktning väl, men att man bör stämma av med mer lokala tjänster ju närmare surf det blir (smhi, dmi, foreca).

    Jag använder ofta windguru för att se om något är “på gång” en tre-fyra dagar framåt i tiden så att rätt förberedelser kan göras (be nice to lovely, lovely mrs Masse, jobba som f-an och planera in ett fett skuggmöte vid rätt tidpunkt…).

  • drakglenn

    Medlem
    16 mars, 2006 vid 14:32

    Googel Erth är riktigt bra, dessvärre har jag inte listat ut hur man lägger upp egna länkar, gissar att man måste pröjsa för den funktionen….

    Jag kommer skicka upp en ny hemsida inom kort där man enkelt kommer kunna få se en översikt på västkusten, faktum är att jag vill använda Earth kartan som bakrund efter som den är så snygg!, frågan är ju om man vågar det med tanke på rättigheter….:tongue: Hemsidan kommer se ut som bilden ovan och det kommer finnas två olika vindgrafer som uppdateras var tionde minut, dessutom direktlänkar till diverse prognoser samt observationer,

    mer om detta senare i vår.

    //Glenn

  • johanc

    Medlem
    16 mars, 2006 vid 15:33

    Cooolt… 4-metersvågor på lofoten till helgen…

    😉

    JohanC

  • jps

    Medlem
    16 mars, 2006 vid 15:53

    Hur häftigt som helst!

    Aloha till dig! 🙂

  • sunken

    Medlem
    18 augusti, 2006 vid 07:01

    Tjenare..
    Ni som far omkring med GPS’r kan ni inte lägga till lite lat-long positioner i nån bra tråd så att man kan lägga in spotsen i sin google earth. Visst, det går ju säkert att skapa ett lager, eller lägga till på windguru. Men tills någon orkar ta tag i det så vore det najs med en position, vägbeskrivning och varför inte en bild eller två?

    Ett förslag bara.

  • stickan

    Medlem
    18 augusti, 2006 vid 08:42

    Kan ju även passa på att tipsa om http://maps.google.com/ när vi har google earth på tråden. Samma kartor som i google earth men helt webb baserat så man slipper programvaran.

    Dock verkar det inte gå att zooma lika bra på vissa ställen där det är lite sämre upplösning. Inget surfspot men kolla in New York. Där kan man se enskillda personer.

  • Oregistrerad

    Gäst
    18 augusti, 2006 vid 21:42

    Sunken, du kan välja att editera ett spot och då ser du lat/long däri.

  • sunken

    Medlem
    19 augusti, 2006 vid 06:43
    Oregistrerad wrote:
    Sunken, du kan välja att editera ett spot och då ser du lat/long däri.
    Helt sant, men om jag visste var spoten fanns så är det ju inte mycket att fråga om.
  • vinta_kestrel

    Medlem
    19 augusti, 2006 vid 07:25

    Ola, ladda ner Windguru-filen. Markera alla spots som synliga. Högerklicka på det spot du vill veta lat/long för och välj “Edit…”. Klicka sen på location i “Edit placemark”-fönstret. Vassego, där finns lat/long för det spot’et.

  • Oregistrerad

    Gäst
    19 november, 2006 vid 21:51

    Gammal och trög är man.
    Tack, det var detta jag letade efter
    Hasse 1952

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Windguru och Google Earth – inte dumt alls!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.