Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Windsurfare och Kite i Fågelviken Björlanda kile..

  • Windsurfare och Kite i Fågelviken Björlanda kile..

    Publicerad av Knatte på 9 september, 2007 vid 16:09

    Nu har jag ju inte surfat speciellt mycket sista åren, men jag tyckte inte riktigt om hur kitarna betedde sig inne i Fågelviken igår.
    Eller rättare sagt en kille, störde jag mig på:crazy: :crazy: :crazy:

    Denna killen körde över mig med kiten ( Lät kiten och linorna passera över mitt huvud) när jag ligger och vattenstartar och det ju gick ju bra denna gången, men hade något gått snett, så hade jag garanterat blivit intrasslad i linorna/kiten.:ooo: :mad2:

    Personligen tycker jag det är onödigt att låta kiten flyga över en vattenstartande person. Visst är det många meters marginal uppåt i luften. Men, men… Korkat:mad:
    Samma kille, svänger in framför mig ( hade väl kallats stjäla vågen på vågsurfing språk) med kiten när jag ligger på en kryss/halvvind. Visst även denna gången gick allt bra. Men hade jag varit lite snabbare eller han långsammare så hade något kunnat hända.
    Killen var ju duktigt på Kite och verkade kunna segla, men tyvärr hade han ju en nonchalant attityd som kan/kommer skapa problem i vårat umgänge framöver.
    Bara några funderingar som jag fick igår….

    Knatte svarade 16 år, 8 månader sedan 21 Medlemmar · 37 Svar
  • 37 Svar
  • rookie

    Medlem
    9 september, 2007 vid 16:52

    Visst var det trångt där igår, inte bara på parkeringen.

    Duktiga kitare kan kontrollera kiten och höja upp den när de passerar vindsurfare vilket är väldigt bra. Det är värre med nybörjare och mindre skickliga. Brukar lova upp (tappa planing) och låta dem passera i lä, de som inte ser så duktiga ut.

    När min kompis gick över till “the dark side” 2001, då hade man en leach alá vågsurf kopplad till brädan. Tycker det är otroligt synd att den har försvunnit. Igår passerade jag emellan en vindsurfare och en kitare som låg i vattnet. Vindsurfarn ropade: Akta brädan, akta brädan! Fem meter föröver låg en kite-board upp och ner i vattnet, knappt synbar.

    Vattnet är ju till för alla så det vore önskvärt om vi kan hjälpa varandra. Kitare använd leach och gör honör genom att höja kiten vid passerande vindsurfare. 😉

  • backatorp

    Medlem
    9 september, 2007 vid 17:58

    Nonchalanta kitare!

    Förra lördagen låg det en kite bräda vind för våg och flöt i Apelviken. Eftersom vinden kom sent på lördagen så hade det börjat skymma. Jag hade inte en chans att väja utan körde rakt över den. Förstår inte varför inte de kan ha fångrem. Om de var tvugna att ha fångrem kanske de skulle vara försiktigare med hoppen. Som det är nu så klarar sig kitaren om han tapparbrädan men kankse inte vindsurfare och vågsurfare. Vet att inte alla kitare har nonchlant attityd men det finns definitivt attityd problem. Helgen innan var det en norrman i Apelviken som gjorde extrema hopp. Säkert jätteduktig men inte hade han full koll. En gång landade han upp på land och det var bara tur att ingen stod där.

    Attityden för omgivningnen borde bli bättre!!!!

  • jeppo_f

    Medlem
    9 september, 2007 vid 18:05

    Att få kiteare använder leach är en ren säkerhetsfråga. Blir man hårt draggad med kite och har leach kommer brädan farande bakifrån som en projektil, och även med hjälm är skaderisken mycket hög.

    Att en kiteare kör kiten över huvudet på en får man nog acceptera, och så länge kitearen har koll är det ingen fara. Fast jag blir skiträdd varje gång man blir skuggad av en kite. Instinktivt känns det som man kommer få nått skitstort i huvudet.

    /jeppo

  • lars_k

    Medlem
    9 september, 2007 vid 18:18

    Jag tror inte man behöver oroa sej för kitare som passerar, de brukar ha bra koll och lyfter upp kiten. Dock behöver de lite mer plats för “lyftet” så man får svänga av lite ner i vind så de kan passera.
    Kitare som gör höga “hopp”, dvs hänger och dinglar en stund får man dock hålla sej ifrån så gott det går. De verkar inte alltid ha koll på var de dimper ner. Efter att jag plötsligt såg en skugga och sedan hörde en kitare plaska ner ett par meter ifrån mej har jag inget direkt förtroende längre. Dessutom var det mitt bland stora brytande vågor i Melkbos, SA. Kunde gått illa om jag trasslat in mej i hans linor…

  • danneman

    Medlem
    9 september, 2007 vid 19:13

    det ju Kite förbud i fågelviken det trodde jag alla visste!

  • woodleaflay

    Medlem
    9 september, 2007 vid 19:16

    Kitare är ett elände. Jag har tidigare varit för samförstånd och dialog men efetr ett par incidenter med drivande brädor, landande kitare och nära linkollisioner kombinerat med dryg attityd när man försöker prata har jag tröttnat.

  • kris

    Medlem
    9 september, 2007 vid 19:18

    Jag var också nära att köra på den lösa kitebrädan igår, då var det nog minst 10 meter mellan den och ägaren. Svårt att hinna upptäcka den i tid när det krusar på vattenytan.

    Kör man på en sådant trångt spot som Fågelviken så kanske man skulle ha leach iaf. Jag har inte kitat själv så jag vet inte hur stor skaderisken är med den, men är det så mycket folk ute så får man väl ta det lugnare och veta med sig att man är erfaren/duktig på att hantera förhållandena för att minimera risken för tillbud (samma gäller så klart surfare, kajaker, båtförare what ever).
    Kanske inte satsa på det där fetehoppet..

    Ok, alla tappar väl brädan ibland, precis som surfare får kastfall, men finns det kanske något sätt att modifiera det med leachen? Måste vara jobbigt att jaga efter brädan varje gång det händer, den kan ju landa bra långt bort..

  • Oregistrerad

    Gäst
    10 september, 2007 vid 00:19

    kite förbud då borde det vara vindsurf förbud också! leash till kite brädan är både bra och dåligt men jag har aldrig sett en leash på en vindsurf utrustning! det är väldigt många vindsurfare som klagar på denna “nya” sporten som har funnits sedan 70-talet vindsurfing var nytt också en gång i tiden! blir trött på allt gnäll.
    Förresten är det nån som sett vindsurfaren som försvann i skåne? bara undrar det verkar ju livsfarligt ( man ska inte kasta glas i stenhus) / mvh en som tycker man ska ha kul oavsett vad man gör på vattnet. /Dick Nasty

  • tdk

    Medlem
    10 september, 2007 vid 03:46

    @Oregistrerad 413199 wrote:

    kite förbud då borde det vara vindsurf förbud också! leash till kite brädan är både bra och dåligt men jag har aldrig sett en leash på en vindsurf utrustning! det är väldigt många vindsurfare som klagar på denna “nya” sporten som har funnits sedan 70-talet vindsurfing var nytt också en gång i tiden! blir trött på allt gnäll.
    Förresten är det nån som sett vindsurfaren som försvann i skåne? bara undrar det verkar ju livsfarligt ( man ska inte kasta glas i stenhus) / mvh en som tycker man ska ha kul oavsett vad man gör på vattnet. /Dick Nasty

    Håll dig till ämnet om du nu skall yttra dig. Det va ju inte att det är en farlig sport som de diskuterades. Jag skiter i om en kiterare flyger iväg och slår ihjäl sig. Lika mycket som jag skiter i om en vindsurfare snurrar till det å försvinner. Alla idrotter har risker. MEN jag tycker det är jävligt otrevligt att ha en kite dinglandes ovanför huvudet. Visst, de flesta ser ju ut att ha hygglig koll, men inte alla.. Och jag har sett och hört när en kite går i backen. Där under vill inte jag vara.
    Nackdelen med fågelviken är ju att det är så litet, annars hade ju ett alternativ varigt att dela upp som dom gjort på haga, kiteare på ett ställe, surfare på ett annat. Då slipper man alla dessa diskutioner..

  • woodleaflay

    Medlem
    10 september, 2007 vid 05:18

    @Oregistrerad 413199 wrote:

    kite förbud då borde det vara vindsurf förbud också! leash till kite brädan är både bra och dåligt men jag har aldrig sett en leash på en vindsurf utrustning! det är väldigt många vindsurfare som klagar på denna “nya” sporten som har funnits sedan 70-talet vindsurfing var nytt också en gång i tiden! blir trött på allt gnäll.
    Förresten är det nån som sett vindsurfaren som försvann i skåne? bara undrar det verkar ju livsfarligt ( man ska inte kasta glas i stenhus) / mvh en som tycker man ska ha kul oavsett vad man gör på vattnet. /Dick Nasty

    Varför skulle en vindsurfare ha leash? Har du sett många lösa vindsurfingbrädor driva omkring?

  • bill

    Medlem
    10 september, 2007 vid 19:44
    Oregistrerad;413199 wrote:
    Förresten är det nån som sett vindsurfaren som försvann i skåne? bara undrar det verkar ju livsfarligt ( man ska inte kasta glas i stenhus)

    Stilpoäng för att du tar upp ett dödsfall som inte har ett dugg med diskussionen att göra, sopa!

  • danneman

    Medlem
    10 september, 2007 vid 20:46

    Asså fan jag brukar inte lägga mig i Kite Vs Vindsurf trådar men va fan i Fågelviken borde det inte vara tillåtet att kitea.

    Vi har redan problem med boende som klagar på att folk kör för fort på vägen dit.
    Och öarna kring fågelviken är faktiskt fågelskydds område så att ett förbud för all vatten sport i detta vatten ligger nära till hands om någon skulle börja försöka kräva ett förbud!

    Sen så tror jag inte att så många kitare tycker att detta spot är så jävla bra heller med tanke på dess byiga vind. och en massa surfare i hela viken.
    Att ni skulle köra ute i viken e ju helt ok dock tycker jag!

    Ne snälla ni som kitear lämmna Beerlanda åt oss surfare e` ni snälla, innan ett förbud för oss alla finns där!

    Oregistrerad: hur lågt får man sjunka blanda in ett dödsfall. jag finner inte ord!:mad:

    ps!
    Ett bra exempel där vi faktiskt kan samsas är i Askimsviken där alla kitare kör nära stranden å vi surfare en bit ut i viken.:smirk:

  • christian12345

    Medlem
    11 september, 2007 vid 12:12

    Vet inte riktigt om den här tråden handlar om leashar eller attityder, men i alla fall:

    backatorp;413070 wrote:
    Nonchalanta kitare! [..]
    woodleaflay;413106 wrote:
    Kitare är ett elände [..]
    TDK;413203 wrote:
    [..]Jag skiter i om en kiterare flyger iväg och slår ihjäl sig. Lika mycket som jag skiter i om en vindsurfare snurrar till det å försvinner. [..]

    Ja, det är nog sant att kitare har sämre attityd och mindre förståelse för andra än övriga seglare, t.ex. vindsurfare. Som tur är så finns det massor av windsurfare som känner väl till havet och vet vilken tid det tar innan man lär sig och förstår seglingen, så jag tror att till sist så kommer sporterna inte vara så antagonistiskt inställda mot varandra grundat den oförståeligt bristfälliga kompetensen och sociopatiska inställning som många kitare har. Oförståelig i bemärkelsen det varma omhändertagandet och anseendet man får när man t.ex. är på en svensk strand, eller läser vindsurf-konfen.

    Kris;413108 wrote:
    [..]finns det kanske något sätt att modifiera det med leachen? Måste vara jobbigt att jaga efter brädan varje gång det händer[..]

    Det bästa försöket är att använda en dog-leash (en vinda som snurrar upp 5-10m snöre, ungefär som ett koppel). Sist min kompis använde en sådan så fick han brädan i nacken, precis under hjälmen efter att den hade flugit de där metrarna som linan kan sträckas. Kommer inte ihåg exakt antal, men har för mig att det blev över 20 stygn.
    Det är anledningen till att de flesta kitare är beredda att offra de där 7000:- på brädan om den skulle få för sig att flyta bort. Många jag känner (mig inklusive) har tappat brädor som aldrig återfinns. Kontenta: leash är inte ett alternativ – det är allt för farligt.

    backatorp;413070 wrote:
    [..] Om de var tvugna att ha fångrem kanske de skulle vara försiktigare med hoppen. Som det är nu så klarar sig kitaren om han tapparbrädan men kankse inte vindsurfare och vågsurfare. [..]

    Grejen är den att med leash så bör man överväga att över huvud taget inte göra några hopp alls – så farligt är det faktiskt. Jag förstår inte riktigt hur det kommer sig att kitare klarar sig, men inte vindsurfare, när brädan tappas. Kan du utveckla det resonemanget? Dessutom undrar jag lite över hur vågsurfaren kom med i bilden – är scenariot att han droppar in på en kitare som ramlar i vågen, eller hur hänger det ihop?

    Kris;413108 wrote:
    Jag var också nära att köra på den lösa kitebrädan igår, då var det nog minst 10 meter mellan den och ägaren. Svårt att hinna upptäcka den i tid när det krusar på vattenytan. [..]

    Jag ska inte göra mig klok på om du har rätt eller fel (sist jag själv vindsurfade var det med centerbord) men jag har alltså på känn att det är en vanesak, det där. Bara det att att det ligger en kajtare och tepåsar är ju ett tecken på att det ligger en bräda i vattnet och så svåra är de väl alltså inte att få syn på, ens om de är svarta, ligger upp-och-ned samt har små fenor? Anledningen till att jag undrar är att det uppenbarligen mest är ett vindsurfarproblem och inte ett kiteproblem.

    Kris;413108 wrote:
    [..]Kanske inte satsa på det där fetehoppet..[..]

    Det antagligen största problemet med kajtare – efter ett par hopp får man hybris och tar risker. Å andra sidan så är ofta dem som gör de stora hoppen vana på vattnet, varför de typiskt förstår om man tillrättavisar dem. Man får som vindsurfare däremot problem om man kommer med “din drake var ju ovanför mig när vi kryssade” som argument, då det bara är ett tecken på ovana med seglingen.

    TDK;413203 wrote:
    [..]annars hade ju ett alternativ varigt att dela upp som dom gjort på haga, kiteare på ett ställe, surfare på ett annat[..]

    Jag fattar alltså inte den inställningen. Visst, jag är skitskraj för vindsurfare i vågor: man ser dem inte komma bakom vågtopparna varken på väg in eller ut och så helt plötsligt hänger någon i en backloop en meter bakomför ryggen på en med riggen på väg åt helvete och vindsurfaren på väg i en parabel mot en själv – eller tvärt om. Trots det finns det inget bättre än att vara både vindsurfare och kitesurfare på samma spot. När man har blivit omseglad några dagar i rad och det kommer lite slö vind: bara känslan av att hoppa över den där vindsurfaren som inte ens kan plana och står och runkar bom! Kan inte tänka mig att den slås av något annat! Kanske att sitta efter en session och diskutera de gånger man har seglat om och ikapp varandra, eller liknande. Det där med att komma farandes i 30 knop på en speed-bräda när en annan inte ens våga kajta mer, kan ju inte vara kul – bara tröttsamt! Eller?
    Har jag bott för länge i utlandet och måste lära mig den här svenska vind vs kite mentaliteten fort som ögat för att kunna smälta in, eller vad? Är det bara en minoritet som syns här på Steffo, eller är det verkligen så här folk i gemen resonerar?

    Christian

  • woodleaflay

    Medlem
    11 september, 2007 vid 12:21

    @christian12345 413816 wrote:

    Som tur är så finns det massor av windsurfare som känner väl till havet och vet vilken tid det tar innan man lär sig och förstår seglingen, så jag tror att till sist så kommer sporterna inte vara så antagonistiskt inställda mot varandra grundat den oförståeligt bristfälliga kompetensen och sociopatiska inställning som många kitare har. Oförståelig i bemärkelsen det varma omhändertagandet och anseendet man får när man t.ex. är på en svensk strand, eller läser vindsurf-konfen.

    Är det någon som fattar vad han menar?

  • Knatte

    Gäst
    11 september, 2007 vid 13:15

    Osäker :cool2:
    Men jag tolkar det som att kitare och windsurfare kommer bli mer överrens och repektera varandra, NÄR kitarna har växt upp och mognat….
    (men jag kan ha felt fel också a024.gif )

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Windsurfare och Kite i Fågelviken Björlanda kile..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.