Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Wipika Airblast 2001

  • Wipika Airblast 2001

    Publicerad av anonym-anvandare på 12 september, 2002 vid 12:16

    Hej på er,
    eftersom det är ett välkänt fenomen att man har lamineringsproblem på de flesta Airblast i från förra året. Nu undrar jag hur många som verkligen är berörda av detta, man köper nya prylar som har en livslängd av ett år och jag har då inte använt den så där överdrivet mycket… Kiten har även varit hos Björn Smedman som är kontaktperson för Wipika här nere, sedan skickades den till Tyskland eftersom general agenten för Sverige håller till där nere. Kan tyvärr inte vad firman heter men killen som har hand om detta heter Cristian Rönning och han dömde ut detta kiten för att det var inte tillräckligt mycket problem med lamineringen. Då undrar jag självklart hur man tror att kiten kommer att bli bättre med tiden…
    Så jag fick tillbaks min kite i samma skick som innan… så jag var inte direkt imponerad av detta så jag skickade mail till Wipika i Hongkong på deras adress som jag fick på deras hemsida. INGET SVAR på 5 st mail…
    Cristian i Tyskland vägrade att svara i telefon, ringde inte upp när man lämnat meddelande osv. Så nu tänker jag försöka dra i detta för denna behandling var helt sjuk,
    visst kan de tjäna pengar på oss men någon måtta får det vara på hur man behandlar folk. Jag gav mer eller mindre upp och nu har jag köpt en ny Naish eftersom då snackar man kvalite, har en som är tre år gammal och inte ett strul.
    Ska man behöva slänga en kite som är 1 år gammal?
    Fler som har upplevt liknande eller?

    /Nelson

    anonym-anvandare svarade 21 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • fredo

    Medlem
    12 september, 2002 vid 13:11

    Trist att höra att Wipikas support/kundhantering är under all kritik.
    Kör själv Naish, men har inte någon erfarenhet kring reklamations ärenden eller dyl. Däremot är min uppfattning att även Naish drakarna, både AR (-00) och ARX (-01 >) modellerna, har laminerings problem.

    Att kassera en laminerad drake är kanske lite drastiskt. Ett sätt att fixa det på är att lägga nytt tyg på sidan som inte har en plast beläggning och låta den krackelerade plasten sitta kvar. Men visst, inte ska man behöva laga så pass nya prylar när man slantat över 10’…

  • andi_j

    Medlem
    12 september, 2002 vid 14:41

    Tjena
    Jag bara undrar vad som hände med “kunden har alltid rätt” grejen?? Jag menar om man vill ha kunder som kommer tillbaka år efter år så måste man ju bjuda lite på sig själv. I detta fallet när man handlar med “leksaker” som kostar över 10 lakan så måste man ge och ta. Kontentan av det hela är ju att folk måste tänka sig för innan dom väljer vilket märke man skall köpa och händelser som denna gör ju att många väljer alternativa märken och inte wipika. Jag kommer ju garanterat att köpa annat märken än wipika nästa gång.

    andi

  • kitelife

    Medlem
    12 september, 2002 vid 14:42

    Mycket intressant ämne! jag har oxå en del erfarenheter som jag inte tänker gå in närmare just nu…

    Själv tycker jag det är konstigt att vissa “delaminerade” drakar byts ut och inte andra? (måste man va kompis med någon som är “betrodd” av wippi för att bli tagen på allvar! vet ett par inte så kända/duktiga åkare som har blivit totlat överkörda och det är inte rättvist att den som inte skriker så högt eller är beredd att slåss inte ska få samma villkor som alla andra…

    eftersom detta är ett känt problem och dom flesta drakar redan är utbytta borde det inte va något tjafs eller?

    kom med fler sånna här händelser PLZ… (men gärna inte som anonym om ni vågar)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 september, 2002 vid 05:26

    Hej igen,
    då undrar jag givetvis varifrån man skulle få supporten till att få en ny drake. Jag har gett upp nu men som jag sade innan undrar jag verkligen bara hur de kan göra så här. Du som själv säljer detta kanske kan hjälpa till vad vet jag? I grund och botten ligger problemet i att kiten är köpt hos ONE OFF, som ni säkert vet så kursade kedjan och jag vet en viss firma som inte fick sina pengar pga konkursen. Så i början var allting frid och fröjd, man skulle kunna byta in den gamla och mot ett par tusen lappar skulle man få årets modell. Visst det var ju inga problem men sen var det tvärstopp när Cristian fick reda på var den var köpt…
    Då får man en massa dumma svar om han överhuvudtaget svarar…
    Precis som du berättar så vet jag flera stycken “sponsrade” åkare som bara lämnade in drakarna och fick nya. Okej, lamineringen är väl inget problem för funktionen förutom om man krashar i vattnet då blir blärorna som svampar pga vattnete nästan sugs in, lycka till och flyga kiten efter ett par minuter i vattnet, den väger bly! Jag har åkt i tre år så jag har en del erfarenhet av att kita.

    /Nelson

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 september, 2002 vid 07:28

    Tenare Nelson!
    jag har samma problem som du med delaminering men som enligt Christian R inte är tillräkligt för att reklameras,
    men enligt Björn S så skulle de gå att reklameras.

    Skulle du kunna ringa mig 0709-146570
    Mvh Andreas G

  • kitelife

    Medlem
    13 september, 2002 vid 08:13

    Kanske dags att klargöra en sak 🙂 jag säljer INTE några drakar (har bara kurser) jag har ett sammarbete med KP (Hampe) som går ut på att jag kör med grejorna och rekomenderar det JAG tycker är bra grejor (IMO), jag har oxå reklam på bilen och rekomenderar gärna KP eftersom han är bra att ha och göra med… jag är inte på något sätt anställd eller sponsrad men det har ju Hampe redan gått igenom 🙂

    KP säljer inte bara Wippi han har även flysurfer naish slingshot loose mm mm.

    Ang. Wippi så har jag inga problem med drakarna i sig (2002) dom funkar aldeles utmärkt! bla. bästa (kommer med draken) bommen på marknaden, problemet ligger i organisationen (wippi int.)
    Efter att du har beskrivit problemet lite närmare kan jag även förstå att Cristian tvärvägrar (först får han inte betalt för drakarna sen ska han ta kostnaden och byta ut den oxå…)
    Vad som borde ha hänt här är att wippi int. skulle ta denna smällen inte inportören!!! det är här problemet ligger!!!!

    Ge inte upp, fortsätt kämpa men gå till högre ort om du kan…
    Du kan ju alltid gå till dom internationella forumen och starta diskusionen där? sen är det bara att samla åsikter och vidarebefordra till Wippi int.

    Lycka till…

    Ps. den bästa servicen (IMO igen) har flysurfer och Slingshot, dom har bytt ut ett antal brädor med tillverkningsfel och erbjuder även att ta tillbaka stora 2002 drakar och modifiera dom så att dom “svänger” som dom nya 2003 kommer att göra… Ds.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 september, 2002 vid 09:13

    Ja men varför tar inte (wipika int) ansvaret då och byter
    kitarna, jag har också mailat bilder till
    wipika Hongkong men som andra också har sagt inte något svar

  • kitelife

    Medlem
    16 september, 2002 vid 17:50

    Tjena, fick detta svaret under en diskusion med en Wippi handlare i DK;

    “I don’t know about your friends having delamination problems. We have
    had a lot of delamination cases in DK on the 2001 kites. All my
    customers who have contacted me about delaminated kites, have had
    them replaces with brand new , with no extra costs. Given they where
    less than one year old. I my self think, that is an exelent service.”

    Synd bara att inte Wippi sverige gör lika dant… jag tycker det verkar rättvist!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 september, 2002 vid 12:24

    Konsumentlagen fungerar så att det är den du köpt produkten (draken) av är den som du har ett “avtal” med, inte med tillverkaren! Så om din drake har några fabrikations fel etc så ska du gå till den du köpt den av, sen är det upp till honnom att få ersättning av den han köpt den av, detta rör inte dig eftersom det är den du köpt skiten av som ska ersätta dig!!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 september, 2002 vid 12:46

    Håller absolut med. Har dålig koll på Kitesurfing (é nybörjare) men total koll på konsumentköpslagen. Den du köpt kiten av är skyldig att ersätta dig, inga ursäkter håller (lagen är inte förhandlingsbar, försäljaren kan inte ens smita om han avskrivigt sig ansvaret i kontrakt då en sådan avskrivning har noll laga kraft). Om han inte fått betalt för grejorna av ONE OFF är det inte ditt problem utan enbart hans. Bli förbannad, asförbannad, och kräv ersättning. Trilskas han ändå, vänd dig först till konsumentverket. Med deras beslut på din sida bör det bli lättare att få ut det du har rätt till. Skiter snubben även i deras beslut så ta kontakt med ett juridiskt ombud och stämm honom. Börja dock med att tydligt tala om hur konsumentköpslagen fungerar (din motpart kanske själv inte har koll) samt hur du tänker gå vidare om han inte uppfyller sina skyldigheter gentemot dig. Sist men inte minst, var ALLTID trevlig och tydlig. Höj inte rösten, hetsa etc, för det fungerar inte ändå. Han kommer då bara att bli ännu mer motvilligt inställd till att hjälpa dig och gör det hela kanske t.o.m till en hederssak så var envis och påstridig men tala lugnt. Kom ihåg, det är du som har rätt, inget snack om saken!

    //Surfchick

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 september, 2002 vid 15:32

    Jag har den ultimata lösningen: Sälj skiten till nån nybörjare så löser allt sig, det gjorde jag när mr Rönning inte ville prata.

    Den siste idioten är inte född!

    /Glad ägare av en 2002 Airblast

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 september, 2002 vid 16:46

    Visst, och nästa gång du börjar med något du inte är bra på så kommer du garanterat att bli skitglad och positiv när någon lurar på dig skräp… underbart sammhälle det här. frown.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 september, 2002 vid 17:24

    Precis vad jag tänkte. Jisses, när man läser sånt där blir man ju skraj ju. Hade själv klurat på att kanske köpa ngt beg. som fösta kit men nu börjar man ju undra…

    Ett Pucko, det är vad du är. Et puckat Pucko t.o.m!!! frown.gif
    //Surfchick

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 september, 2002 vid 17:31

    Juridiskt ombud, vem får stå för det
    konsumentverket eller?

    Finns det någon som har tagit kontakt med konsumentverket
    angående wipikas delaminerings fel ?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 september, 2002 vid 09:49

    Alltså. Om du vinner (och det gör du) får motparten betala alla rättegångskostnader + det rätten beslutar att han är skyldig dig. Att kontakta konsumentverket é inget svårt. Du ringer bara dem och talar om ditt ärende så guidar de dig vidare. Oftast räcker det med ett beslut från dem på sin sida, de flesta vill ju inte ha det dåliga rykte man så lätt får om man går emot deras beslut. Men som sagt, motparten kanske inte ens vet vad som gäller så ring konsumentverket och fråga hur du ska göra.

    Lycka till.

    //Surfchik

    Ps. Har själv en Wippi hemma så läg gärna upp info om hur det gått. Ds

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Wipika Airblast 2001

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.