Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Wipika NSK 8,5 kvm

  • Wipika NSK 8,5 kvm

    Publicerad av anonym-anvandare på 23 september, 2003 vid 09:52

    Jag ska köpa en billig nybörjarkite som jag kan använda ett tag. Är de någon som har någon uppfattning om Wipika NSK 8,5 kvm kan vara ett bra köp eller kan rekomenderar nåt annat?

    Nybörjar´n

    kitelife svarade 20 år, 10 månader sedan 13 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • eddie

    Medlem
    23 september, 2003 vid 17:48

    Jag har nästan nyss börjat så du får ta mina råd för vad de är…:
    Jag skulle tycka att det är en för liten kite. Det kommer vara svårt att få drag nog för att du skall kunna lära dig vettigt. DVS om du nu inte ger dig ut när det blåser ordentligt… men då kommer du nog att tycka att det snarare känns obehagligt. Satsa på en större och passa på att träna när det blåser mindre

  • patrikol

    Medlem
    23 september, 2003 vid 19:11

    Har inte hört många goda ord om Wipika, skall nog inte handla yngre än 03 dessutom finns det inga återförsäljare i Sverige, men i danmark finns där en expert på wipika kolla på kitesurfaren.dk. Såg en i sommras i Höllviken, såg ut att vara gjord av smörgåspapper så kolla årsmodellen och hållbarheten noga. Du bör ju kunna få den väldigt billigt i Sverige i allafall.

  • virre_bu

    Medlem
    23 september, 2003 vid 20:55

    Wipkan håller ändå ganska bra..
    tycker alla snackar ganska mycket skit om den..
    jag har varit upp i två träd med den…!
    och haft in den i skogen..
    krachat den i full jäkla fast.. under att jag inte skadat mej eller kiten..
    har för övrigt en -01 AB….

  • villjam

    Medlem
    23 september, 2003 vid 21:09

    Det var problem med kvaliteten och framförallt delaminering på dom tidiga -01 wipika kitsen. Senare 01or och frammåt är fina kites med bra flygegenskaper smile.gif

  • kitarn

    Medlem
    28 september, 2003 vid 06:18

    Ska du köpa Wipika kan jag rekomendera Airblast.
    Följe nedanstående länk så har du sjukt billiga Airblast skärmar, ouppackade -02:or, Airblast 12m2 (8.6m2 flat) 2398Kr (danska).
    Wipika Airblast
    Kom ihåg att angivna storlekar oftast är flatarea.
    /Anders

  • kitelife

    Medlem
    28 september, 2003 vid 09:03

    ehhh AB är 8,4 projekted och 11,8 flat… men ja det är en grym drake när man kan segla, synd bara att den ska “jella” så mycket…

  • skejtar_henke

    Medlem
    28 september, 2003 vid 09:09

    Vad betyder jella?

  • ceasar

    Medlem
    28 september, 2003 vid 14:27

    Flaxa i byigt vind:) den vill ofta krascha i byiga vindar..

  • kitelife

    Medlem
    28 september, 2003 vid 20:41

    hela draken liksom flaxar som en fågel ungefär och då förlorar den profilen och flyger inte lika bra…

    Beror på att den har för liten diameter på framtuben så den klarar inte att hålla draken utspänd när byarna kommer eller du rycker för mycket i bommen…

  • gugge

    Medlem
    29 september, 2003 vid 08:02

    Believe me!

  • stebe

    Medlem
    29 september, 2003 vid 10:33

    Få höra lite åsikter om Wipika Hydro:n
    Höj den till skyarna eller sänk den med ett välriktat hagelskott..

  • sidpiraya

    Medlem
    29 september, 2003 vid 10:47

    både och..
    Funkar bra som nybörjar/hårdvindskite men låt bli de största storlekarna då de blir allt för tröga..
    Det ska vara hydro2 där var visst nått kvalitets problem på de tidigare..

    /Michael

  • zeph

    Medlem
    29 september, 2003 vid 12:03

    Är nybörjade och började surfa i våras med en Hydro 9 (flat area 12), -02. Tycker att den funkar perfekt, stabilt drag och lätt att starta. Den är nog ganska långsam jämfört med vissa andra drakar men jag tycker att det är jäkligt skönt att slippa bry sig om var draken är, den verkar stanna uppe hur jag än gör. Eftersom den är lite långsammare så är det lite svårare att hoppa högt men i nuläget hänger det nog mest på mig och inte min kite… tyvärr… Skitbilliga i Danmark och ännu har jag inte lyckats ta sönder den trots mååååånga “försök”. Om jag skulle köpt en idag så hade jag dock valt en större… Jag har, som sagt, inte så mycket att jämföra med men utan tvekan är den jävligt prisvärd.

  • kitelife

    Medlem
    29 september, 2003 vid 12:27

    Svar till:


    Få höra lite åsikter om Wipika Hydro:n
    Höj den till skyarna eller sänk den med ett välriktat hagelskott..

    [/ QUOTE ]

    Haha den är så stabil att den inte ens går att skjuta mer “med ett välriktat hagelskott” Haha

    kanske lite väl trög och svårhoppad men perfekt för nybörjaren att ha som första kite…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 september, 2003 vid 13:29

    Jag tänker köpa en lite större drake 16-17m^2, men den får inte vara för seg och jag vill kunna göra lite schyssta hopp även om det inte blåser som faan..så med andra ord skall jag glömma hydro:n
    Om jag har förstått det rätt borde jag välja en drake med lite högre AR-tal då…. men blir den inte svårare att vattenstarta och ostabilare när det inte blåser så mycket pga högt AR-tal
    Rätta mig om jag har fel jag vill gärna få lite klarheter ikring det här innan jag går och köper mig något som jag kanske inte blir nöjd med…..

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Wipika NSK 8,5 kvm

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.